Technologie i Firma

Pierwszy bank w Polsce eksperymentuje z blockchain

opublikowano przez Wojciech Kulik w dniu 2017-07-20

PKO Bank Polski poinformował o nawiązaniu współpracy ze start-upem Coinfirm – to pierwszy etap testów technologii blockchain.

Nawet jeśli Bitcoin ostatecznie nie zrobi zawrotnej kariery, to z technologią blockchain sytuacja maluje się nieco inaczej. Jej wdrożenie jest dla banków ogromną szansą – na poprawę bezpieczeństwa i jakości usług. Pierwszy bankiem w Polsce, który zdecydował się na sprawdzenie tego rozwiązania w rzeczywistości, jest PKO BP.

Blockchain umożliwia wykonywanie transakcji pomiędzy bardzo od siebie oddalonymi podmiotami praktycznie w czasie rzeczywistym. Dzięki decentralizacji danych i zaawansowanej kryptografii technologia zapewnia też wysoki poziom bezpieczeństwa. 

Czy rzeczywiście wszystko działa tak, jak powinno, bank PKO BP sprawdzi dzięki nawiązaniu współpracy z polsko-brytyjskim start-upem Coinfirm, który zwyciężył w konkursie „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. Polski bank skoncentruje się na wykorzystaniu technologii blockchain pod kątem weryfikacji danych oraz eliminacji oszustw finansowych, a nie samym zwiększeniu wydajności.

„PKO Bank Polski (...) chce pozostawać w awangardzie także pod względem innowacji cyfrowych oraz wykorzystania nowych technologii” – mówi Szymon Wałach z PKO BP. – „Technologia blockchain ma potencjał na to, by zrewolucjonizować szereg obszarów sektora finansowego, dlatego poświęcamy dużo uwagi, aby dobrze ją rozumieć i testować możliwe zastosowania tej technologii w naszym Banku”.

W komunikacie czytamy również, że „celem testu jest zbadanie możliwości integracji z istniejącą infrastrukturą Banku oraz zidentyfikowanie konkretnych obszarów biznesowych, w których implementacja blockchain byłaby usprawnieniem” oraz że „technologia, którą Bank testuje wprowadza przełom w zakresie gromadzenia danych, dokumentów i plików”. PKO BP zapewnia też, że eksperyment z platformą do weryfikacji i poświadczania dokumentów w zdecentralizowanej bazie danych to tylko pierwszy etap. 

Trzeba jednak pamiętać, że na drodze do tego, by banki rzeczywiście mogły osiągnąć zwiększone bezpieczeństwo i poprawioną efektywność pracy w wymiarze operacyjnym i strategicznym, są jeszcze pewne bariery. To między innymi: koszty (przy czym na razie stosunek nakłady-zysk nie jest dokładnie obliczony), brak regulacji oraz nieokreślone zainteresowanie (a tylko powszechna adaptacja technologii pozwoli osiągnąć potencjalne korzyści).

Źródło: PKO BP, Business Insider, Uczelnia Łazarskiego, inf. własna

marketplace

Komentarze

0
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!