Ciekawostki

Raport na koniec roku 2009: Rynek IT

przeczytasz w 3 min.

Jakie były tendencje sprzedaży w mijającym roku 2009 na rynku komputerowym? Co wydarzy się w przyszłym roku? O tym w najnowszym raporcie podsumowującym kończący się rok.

W badaniu firmy ABC Data wzięło udział prawie 2 tysiące ankietowanych:  resellerzy, którzy sprzedają sprzęt IT do odbiorcy końcowego, w tym przedstawiciele sklepów tradycyjnych – największych sieci handlowych i małych sklepików komputerowych, sklepów  internetowych, hurtowni IT, itp.

Celem badania było poznanie opinii przedstawicieli rynku IT na temat kończącego się właśnie roku oraz ich przewidywań na rok następny. Ankietowani wyraźnie wskazali, że mijający rok jest dla nich gorszy od 2008 r. Za główną przyczynę tej sytuacji uznano czynniki o charakterze makroekonomicznym: spowolnienie gospodarcze, sytuację na rynku walut i osłabienie popytu. Według badanych te czynniki miały największy wpływ na sytuację w branży IT. Dodatkowo, badani zwracali uwagę na czynniki wewnętrzne, takie jak konkurencja ze strony sklepów internetowych, internetowych porównywarek cen, czy serwisów aukcyjnych, wielu wskazało na dumping cenowy.

Według badania w nadchodzącym roku 2010 dużą popularnością będą się cieszyć komputery przenośne, których przewaga nad rozwiązaniami typu PC powinna się utrzymać. Dotyczyć to będzie zarówno pełnowymiarowych laptopów, jak i rozwiązań przeznaczonych do mobilnego korzystania z Internetu.  W badaniu wyraźnie widać też, że w sezonie świątecznym takie kategorie produktów jak: akcesoria komputerowe, pamięci przenośne i odtwarzacze mp3/mp4, sprzedawały się zdecydowanie lepiej. Wielu ankietowanych zakłada także, że w przyszłym roku dobrze sprzedawać się będzie oprogramowanie, przede wszystkim nowy system operacyjny Windows.

Sprzedaż w okresie świątecznym 2009 – popularność produktów.

Do najpopularniejszych produktów IT w okresie przedświątecznym należą przede wszystkim notebooki, drobna elektronika i akcesoria komputerowe. W badaniu widać bardzo wyraźną przewagę popularności mobilnych rozwiązań komputerowych nad stacjonarnymi PC (odpowiednio 40 i 12 proc. wskazań), co odzwierciedla istniejący od dłuższego czasu trend rynkowy.

Charakterystyczną cechą okresu świątecznego jest już tradycyjnie zwiększona popularność wszelkiego rodzaju drobnej elektroniki i akcesoriów komputerowych: w tym urządzeń peryferyjnych (np.: myszki, kamery internetowe, klawiatury, także te przeznaczone dla bardziej wyspecjalizowanych grup użytkowników, np. graczy), akcesoriów multimedialnych (np.: słuchawki, głośniki), pamięci przenośnych (np.: karty pamięci, pendrive’y) oraz odtwarzaczy multimedialnych (mp3 i  mp4). Łącznie trzy kategorie: akcesoria, pamięci przenośne i odtwarzacze uzyskały 19 proc. wszystkich wskazań.

Sytuacja w branży IT w 2009 roku w porównaniu z 2008 rokiem.

Dla ponad połowy ankietowanych mijający rok był gorszy od 2008 r. Ankietowani zauważyli co prawda ożywienie w drugiej połowie roku, ale dla zdecydowanej większości z nich (łącznie  76 proc.) sytuacja nie zmieniła się lub zaszły zmiany na gorsze.

Wśród czynników, które miały największy wpływ na sytuację, ankietowani wymienili przede wszystkim czynniki makroekonomiczne i inne będące skutkiem spowolnienia gospodarczego, tzn.: ogólną sytuację gospodarczą, spadek popytu, wahania kursów walut.  W pytaniu otwartym dotyczącym własnych sugestii, ankietowani także wskazywali na czynniki makroekonomiczne, jako te, które stanowiły największe utrudnienie w rozwoju branży IT.

Ankietowani podkreślili też negatywny wpływ działań wielu sklepów internetowych i przedsiębiorstw działających na portalach aukcyjnych, które stosując politykę dumpingową, negatywnie wpływają na sytuację wielu firm.

Za najważniejsze wydarzenie mijającego roku w dystrybucji IT większość ankietowanych uznała premierę Windows 7. Nowy system operacyjny Microsoftu i związane z nim zakończenie epoki Windows Vista znalazły się na pierwszym miejscu, zarówno w proponowanym rankingu wydarzeń, jak i wśród wydarzeń zaproponowanych przez samych badanych ( odpowiednio  50 i 32 proc.).  14 proc. ankietowanych wskazało na upadki w branży IT (zarówno wśród dużych, jak i małych firm), a 12 proc. stwierdziło, że w mijającym roku nic istotnego się nie wydarzyło.

Prognoza sprzedaży na 2010 rok.

Aż 85 proc. ankietowanych przewiduje wzrost sprzedaży produktów IT w 2010 roku. 46 proc. badanych sądzi też, że zmiana w porównaniu z 2009 r. wyniesie między 10 a 25 proc. Wynik badania pozwala domniemywać, że poziom rynkowego optymizmu wśród resellerów jest naprawdę wysoki.

Wśród produktów, które według ankietowanych, będą w przyszłym roku najlepiej się sprzedawać czołowe pozycje zajmują laptopy, oprogramowanie i netbooki (odpowiednio 48, 9 i 7 proc. ). W przypadku oprogramowania głównym motorem sprzedaży - według ankietowanych - będzie Windows 7 (dla 6 proc. badanych to nowy system operacyjny Microsoftu będzie najlepiej sprzedającym się produktem w 2010 r.).

Źródło: Raport ABC Data

Komentarze

7
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    0
    Bardzo ciekawy artykuł :)
    • avatar
      scythe
      0
      Co przedstawia ten pierwszy wykres słupkowy? To jest ilość sprzedanych urządzeń, procent pieniędzy wydanych na dany rodzaj przedmiotu?
      • avatar
        Konto usunięte
        0
        Dlaczego w osatnim wykresie "Sprzet della" jest w osobnej kategorii ?
        ... a no tak - patrzymy 3 tabele wyzej i czytamy "wprowadzenie produktow dell do polskiej dystrybucji przez ABC Date"

        Źródło: Raport ABC Data
        • avatar
          jewgienij
          0
          "Ankietowani podkreślili też negatywny wpływ działań wielu sklepów internetowych i przedsiębiorstw działających na portalach aukcyjnych, które stosując politykę dumpingową, negatywnie wpływają na sytuację wielu firm." - ta CHOLERNA KONKURENCJA. UE powinna cos z tym zrobic. Tych oszustow z ebay, ktorzy podstepnie wyniszczaja porzadne firmy sprzedajac taniej nalezaloby osadzic!!
          • avatar
            Konto usunięte
            0
            Bardzo umiejętnie przemycona kryptoreklama dystrybucji Dell przez ABC Data. Brawka. :)