• benchmark.pl
  • Gry
  • Rewolucja w grach na PC i konsole - Microsoft wprowadza DirectX 12 Ultimate. Co się zmieni?
Gry

Rewolucja w grach na PC i konsole - Microsoft wprowadza DirectX 12 Ultimate. Co się zmieni?

przeczytasz w 2 min.

DirectX 12 Ultimate to nie tylko usprawnienia graficzne, ale też optymalizacje działania sprzętu i poprawa wydajności. Z technologii skorzystają użytkownicy PC-tów i konsol nowej generacji.

DirectX 12 wprowadził sporą rewolucję w grach, ale od jego premiery minęło już sporo czasu, a my oczekujemy coraz lepszych wrażeń z rozgrywki. Microsoft postanowił więc wyjść naprzeciw oczekiwaniom branży i zapowiedział DirectX 12 Ultimate. Co to takiego?

Co to jest DirectX 12 Ultimate?

DirectX 12 Ultimate to rozszerzenie obecnego interfejsu DirectX 12, który ma jeszcze bardziej zwiększyć poziom realizmu w grach na PC i konsole. Można tutaj wyszczególnić cztery główne filary: DirectX Ray Tracing 1.1, Variable Rate Shading, Mesh Shaders i Sampler Feedback.

DirectX 12 Ultimate

DirectX Ray Tracing 1.1 (DXR 1.1) to rozszerzenie obecnego interfejsu odpowiedzialnego za śledzenie promieni w czasie rzeczywistym (ray tracing). Technologia wprowadza lepsze odbicia, cienie i okluzję otoczenia. Nowa wersja DXR szczególnie powinna ucieszyć programistów, którzy będą mogli ją łatwiej zaimplementować w grze.

DirectX 12 Ultimate

Variable Rate Shading (VRS) to funkcja, która odpowiada za zmienny algorytm cieniowania animacji. Technologia automatycznie wykrywa kluczowe obszary obrazu, gdzie obraz ma on być bardziej szczegółowy, a w pozostałych, mniej istotnych jakość grafiki jest obniżana.

Efektem jest optymalizacja osiągów układu graficznego Przykładowo w Wolfenstein: Youngblood zastosowanie VRS pozwoliło uzyskać 15% wzrostu wydajności bez widocznego spadku jakości grafiki.

DirectX 12 Ultimate

Mesh Shaders wprowadza zaawansowane cieniowanie siatki i w efekcie bardziej szczegółowy obraz. Technologia wykorzystuje potencjał nowych potoków układu graficznego, które będą odpowiadać za poziom detali (LOD – Level of Detail) i tesselacji.

DirectX 12 Ultimate

Sampler Feedback został zapowiedziany przez Microsoft już jakiś czas temu. Funkcja usprawnia przesył i cieniowanie tekstur, co w efekcie zmniejsza obciążenie układu graficznego i optymalizuje wydajność w grze.

Które karty graficzne i konsole są zgodne z DirectX 12 Ultimate?

DirectX 12 Ultimate wprowadza sporo zmian, ale ma też swoje wymagania. Na obecną chwilę są z nim zgodne tylko karty graficzne Nvidia GeForce RTX. Wiemy jednak, że technologia będzie również obsługiwana przez nadchodzące karty graficzne AMD Radeon bazujące na architekturze RDNA 2 oraz konsolę Xbox Series X.

Wsparcie dla DX12 Ultimate zostanie wprowadzone w Windows 10 20H1. Microsoft udostępnił narzędzia dla programistów (SDK), ale jeszcze nie wiadomo kiedy pojawią się gry wykorzystujące potencjał interfejsu.

Źródło: Nvidia, AMD

Warto zobaczyć również:

Komentarze

41
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    MokryN
    17
    "DirectX 12 wprowadził sporą rewolucję w grach", że co? Jakos tej rewolucji nie WIDAĆ.
    • avatar
      Ciekawski_
      7
      Dlaczego wszystkie portale na siłę wciskają ten filmik z Nvidią, sugerując, że to coś w rodzaju współpracy Microsoft i Nvidia. Jest też filmik z prezentacją przez AMD - https://youtu.be/sW0g0lqsqKA?t=90
      Do tego zdecydowanie dłuższy i dokładniejszy.
      • avatar
        mutissj
        5
        Vulkan lepszy xd
        • avatar
          kitamo
          4
          "Przykładowo w Wolfenstein: Youngblood zastosowanie VRS pozwoliło uzyskać 15% wzrostu wydajności bez widocznego spadku animacji."

          Ze co? chyba bez widocznego spadku jakosci obrazu.
          • avatar
            preczzcenzuro
            2
            Tylko jakoś wszystkie gry DX12 mają większe czy mniejsze problemy z optymalizacją, a taki nowy DOOM na Vulkanie zapiernicza w 100 fps na max detalach na trupach typu GTX 1060 i wygląda obłędnie
            • avatar
              Gatts-25
              1
              Cudowne zapowiedzi a pokaz na starych generacyjnie grach z dodatkowymi efektami , których w ogóle nie było widać.Lepiej żeby ich punkt widzenia przyszłych gier spełnił się bo PS5 ze słabszą czystą mocą obliczeniową TF im tego nie daruje.Zobaczymy do czego Sony oprócz szybszego wczytywania gier taki szybki dostęp do nośnika z takich wysoką przepustowością.
              Czy jest możliwe , że nawet na PC gry nowej generacji wymagały minimum SSD? HDD wtedy będzie tym do czego został stworzony czyli do magazynu danych.
              • avatar
                bleblebleble
                0
                Do teraz nie mogę się przestać śmiać jak na omawianiu RayTracingu PlayStation 5 pokazali grafikę z prezentacji Geforce RTX

                https://zapodaj.net/images/5090625b2af26.jpg

                https://www.nvidia.com/pl-pl/geforce/campaigns/battlefield-v/


                hue hue hue hue hue :D
                • avatar
                  saser
                  -1
                  Prężenie muskułów 'by Microsoft'. Na efekty i tak poczekamy kilka lat, aż ogarną to developerzy.
                  Machina marketingowa ruszyła. 'Your move Sony'
                  • avatar
                    pablo11
                    -1
                    NA dobrą sprawę, jak ktoś ma dobrego kompa z Windows 10, to Xbox to tylko kolejny śmieć do wyrzucenia za kilka lat. Nie hejtuje Microsoftu za brak Exów na urządzenie, pochwalam taką postawę, ale jednak możliwości PCta w stosunku do Xboxa są dużo wyższe. No chyba, że wrzucą normalnie Windowsa na Xboxa, wtedy będzie to miało sens. Osiągi nowych konsol były imponujące 2 lata temu, teraz PC w konfiguracji podobnej do PS5 można kupić w granicach 4tyś zł (bez szybkiego dysku SSD, za ten trzeba jeszcze dołożyć). Jak wyjdzie nowa generacja kart, to pewnie jeszcze stanieje taka konfiguracja, że już Xboxa będzie się dało zastąpić podobnym sprzętem poniżej 5tyś.
                    • avatar
                      Torrentowy Pirat
                      -6
                      Czyli co nowego to wprowadza? Blur na 50% obrazu i ostrość tam gdzie producent chce, żebyśmy się patrzyli.
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        0
                        ja coś tu widzę że MS na siłę walczy z Vukanem . tyle że DX ma implementację wyłącznie w W10 i Xbox. podobno wypuścili DX12 na w7 i w8.1, ale to już bez znaczenia.