Na topie

Dalszy ciąg problemów Intela - wykryto osiem nowych luk Spectre (w tym cztery krytyczne) [AKT.]

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Procesory

Szczegóły na temat zagrożeń jeszcze nie są znane, ale najbardziej poszkodowani mają być dostawcy usług hostingowych.

  • Dalszy ciąg problemów Intela - wykryto osiem nowych luk Spectre (w tym cztery krytyczne) [AKT.]
A A

Wygląda na to, że Intel ma poważne problemy jeżeli chodzi o bezpieczeństwo swoich procesorów. Na początku roku świat obiegła informacja o trzech wariantach luk Meltdown i Spectre, które po pewnym czasie udało się załatać (choć nie we wszystkich przypadkach). To jednak nie koniec komplikacji u niebieskich – właśnie pojawiła się informacja, że badacze odkryli osiem kolejnych luk, z czego cztery są krytyczne i stanowią poważne ryzyko ataku.

Szczegóły na temat luk jeszcze nie zostały upublicznione, ale scenariusze ataków mają przypominać dwie wcześniejsze luki Spectre (dlatego też roboczo nazwano je Spectre Next Generation). Oznaczałoby to, że najbardziej zagrożeni są dostawcy usług hostingowych, gdzie z poziomu wirtualnej maszyny można dostać się do poufnych danych.

Intel w międzyczasie wydał oświadczenie, aczkolwiek nie wynika z niego zbyt wiele:

„Ochrona danych naszych klientów i zapewnienie bezpieczeństwa naszych produktów jest dla nas największym priorytetem. Nieustannie współpracujemy z klientami, partnerami, innymi producentami układów i naukowcami, aby sprawdzić i rozwiązać problemy, czego częścią jest zarezerwowanie odpowiednich oznaczeń CVE. Więcej szczegółów na temat potencjalnych problemów opublikujemy, gdy już będziemy pracować nad wdrożeniem poprawek zabezpieczeń.”

Intel spectre

Jak podaje źródło, producent już pracuje nad odpowiednimi poprawkami, ale szczegóły na temat ich wydania jeszcze nie są znane. Najprawdopodobniej zostaną one udostępnione w dwóch turach – pierwsza miałaby zostać wdrożona już w maju, natomiast druga została zaplanowana na sierpień.

Odpowiednie łatki początkowo miałyby być wdrożone z pomocą poprawek dla systemu operacyjnego. Microsoft pierwsze aktualizacje dla Windowsa 10 najprawdopodobniej wyda 8 maja – 7 maja mija 90-dniowy termin ochronny dla jednej z luk, natomiast dzień później przypada termin najbliższej akcji Patch Tuesday. Niewykluczone, że później pojawią się też odpowiednie poprawki mikrokodu w postaci aktualizacji BIOS-u płyt głównych.

Czy procesory innych producentów również są zagrożone? W przypadku układów ARM istnieje takie prawdopodobieństwo, aczkolwiek nie wiadomo dla których modeli i w jakim stopniu. AMD podobno wie o sprawie, analizuje ataki, a w razie potrzeby wyda stosowne oświadczenie.

Aktualizacja 07.05.2018 17:50

Jak donosi niemiecki serwis Heise, Intel niestety nie jest w stanie przygotować łatek na dzień ujawnienia ich opinii publicznej (można podejrzewać, że wszystkie warianty zostały już zidentyfikowane i zostaną opisane przez Google Project Zero).

W związku z tym producent przyjął nowy termin dla swoich poprawek – te miałyby zostać przygotowane na 21 maja. Odpowiednia łatka powinna obejmować różne konfiguracje sprzętowe (prawie wszystkie procesory z rodziny Core i Xeon, a także modele Celeron i Pentium bazujące na rdzeniach Atom wydane po 2013 roku).

Później, w sierpniu Intel wyda kolejne poprawki, ale tym razem będą one skierowane do dostawców usług w chmurze. Według źródła, odpowiednia łatka miałaby zostać udostępniona 14 sierpnia.

Źródło: Heise, Guru3D, ComputerBase

Odsłon: 10961 Skomentuj newsa
Komentarze

56

Udostępnij
  1. Geralt
    Oceń komentarz:

    20    

    Opublikowano: 2018-05-04 12:34

    Widze ze procesory intela sa dziurawe jak durszlak (przy okazji zapewne wplynelo to pozytywnie na wydajnosc).

    To tylko utwierdza mnie w przekonaniu, ze przy najblizszej wymianie albo kupie 2700x albo jeszcze doczekam do 7nm (ktora powinna byc "mala" rewolucja) - tylko co do 7nm to wolalbym znac jakies przyblizone daty, bo nieskonczonosc nie chce czekac:). Optymistycznie napawa fakt, ze juz w tym roku testowe probki beda, ae od tego czasu tez moze minac sporo czasu do wydania masowego ZEN 2.

    Jedyna szansa dla intela (z mojego konsumenckego punktu widzenia) to jakby odpalil porzadne 10nm w konkurencyjnych cenach (8 rdzeniowace)

    Skomentuj

    1. bimbrownik03
      Oceń komentarz:

      5    

      Opublikowano: 2018-05-04 14:48

      Ostatnio był news o możliwości powstania zupełnie nowej architektury CPU Intela, ale to potrwa, pewnie co najmniej 5 lat. Wcześniej bym się nie spodziewał w pełni połatanych procesorów od niebieskich. Wraz z nowymi seriami Core mogą być coraz lepiej zabezpieczone, ale całkowicie problem nie zniknie.

      Skomentuj

    2. e30tomas
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2018-05-04 16:02

      Z twojego konsumenckiego punktu widzenia te luki nie mają żadnego znaczenia. Żeby ją wykorzystać ktoś musiałby postawić wirtualną maszynę na twoim komputerze i mieć do niej pełen dostęp. Raczej wątpię, że nie widziałbyś o wirtualnej maszynie na swoim sprzęcie....

      Skomentuj

      1. musslik
        Oceń komentarz:

        3    

        Opublikowano: 2018-05-07 23:00

        No jak? Przecież to konsument swoimi wyborami utwierdza albo neguje praktyki producentów. Konsument nie chce być raczej oszukiwany Intel najpewniej wiedział od lat a co gorsza może specjalnie dopuścił się tych "dziur" by jego produkt były szybsze od konkurencji. Teraz konsument zagłosuje swoimi portfelem czy mu się takie praktyki podobają :)

        Skomentuj

      2. pwil2
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2018-05-14 11:41

        Wystarczy włączona obsługa skryptów w przeglądarce... Ups, jednak problem dotyczy każdego posiadacza procesora Intela...

        Skomentuj

    3. ElFi_
      Oceń komentarz:

      -6    

      Opublikowano: 2018-05-08 08:47

      Tak, nie kupuj Intela, bo jest tak dziurawy, że dane będą się z niego wysypywać na podłogę, a chętni do włamu na Twój komputer będą się ustawiać w kolejce (albo na zapisy).
      Ludzie, przeraża mnie jak łatwo dajecie się manipulować, jak kukiełki w teatrze dosłownie....

      Skomentuj

      1. musslik
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2018-05-10 17:11

        Piotr Bałtroczyk miał skecz, co ludzie mówią przed śmiercią no i to zdanie się nadaje doskonale :)))
        "Ludzie, przeraża mnie jak łatwo dajecie się manipulować, jak kukiełki w teatrze dosłownie.... "

        Skomentuj

      2. pwil2
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2018-05-14 11:47

        Słowa wypowiadane przed śmiercią:
        * Patrz, ten krokodyl wygląda jak żywy!
        * Patrz, jak długo wytrzymam pod wodą!
        * Patrz, bez trzymanki!
        * Patrz, jestem torreadorem! Ole!
        * Raz... dwa... trzy... bungeeeeeee!
        * Nie bój się, nie spadnę!
        * To tylko draśnięcie.
        * Jedź, prawa wolna.
        * Do wesela się zagoi.
        * To tylko kot hałasuje w ogródku
        * Lekarz mówi, że najgorsze już minęło.
        * Ta bomba to robota amatora.
        * Na pewno nie jest nabity.
        * Nie zastrzelisz człowieka, patrząc mu prosto w oczy.
        * Nigdy nie czułem się lepiej.
        * Ten gatunek nie jest jadowity.
        * Patrzę, czy lufa jest dobrze wyczyszczona.
        * Chodź do wody, tu nie ma żadnych rekinów.
        * Raz kozie śmierć.
        * Przecież ci mówię, głupia babo, że to nie jest pod prądem.

        Skomentuj

  2. wojtek_pl
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2018-05-04 14:19

    Tak na prawdę to powinni wyprodukować nowe, dobre, procesory i bezpłatnie wymienić WSZYSTKIE, w których występuje ta wada...

    Skomentuj

    1. jeomax.co.uk
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2018-05-04 14:33

      "Na prawdę" ? A może na stół ? ;-)

      Skomentuj

    2. Balrogos
      Oceń komentarz:

      11    

      Opublikowano: 2018-05-04 14:44

      Intel ma gdzies klientow :)

      Skomentuj

    3. Finear
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2018-05-04 15:02

      to nie jest realistyczne podejście do problemu

      Skomentuj

      1. BariGT
        Oceń komentarz:

        9    

        Opublikowano: 2018-05-04 21:09

        DLaczego? Jak firma wypuszcza model samochodu z poważnym błędem/usterką musi wykonac bezpłatne naprawy/wymianę. To bardziej kwestia jaj i odwagi w przyciśnięciu ich.

        Skomentuj

        1. Finear
          Oceń komentarz:

          -2    

          Opublikowano: 2018-05-07 12:02

          apples to oranges

          Skomentuj

        2. Finear
          Oceń komentarz:

          -2    

          Opublikowano: 2018-05-07 12:02

          apples to oranges

          Skomentuj

        3. BariGT
          Oceń komentarz:

          3    

          Opublikowano: 2018-05-07 21:54

          Kosztowne ale jak najbardziej realistyczne. Apples to oranges? - wcale nie - wypuszczasz produkt w którym nie działaja hamulce albo do którego mozna sie włamać - ponosisz konsekwencje.

          Skomentuj

          1. Finear
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2018-05-07 23:10

            poniżej masz już wytłumaczone dlaczego nie, nie bede powtarzać tego samego jak za pierwszym razem nie dotarło

            Skomentuj

          2. kitamo
            Oceń komentarz:

            -2    

            Opublikowano: 2018-05-08 09:23

            Wyprodukowanie auta które można ukraść - producent ponosi konsekwencje (chyba po to się zamki w drzwiach montuje no nie).

            Skomentuj

    4. kitamo
      Oceń komentarz:

      -15    

      Opublikowano: 2018-05-04 15:12

      Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

      To nie jest wada procka tylko podatność na ataki.
      TO tak jakby powiedzieć ze Microsoft musi wymienić wszystkie windowsy na nowe bo jest możliwość wykorzystania ich do przeprowadzenia ataku i nie są na wszystkie odporne.
      Micorosoft łata windowsa ale nowe metody pojawiają się cały czas.

      Skomentuj

        1. kitamo
          Oceń komentarz:

          -10    

          Opublikowano: 2018-05-04 20:16

          Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

          Ale to nie jest WADA.
          Wada to zjawisko odbiegający od zaplanowanej normy.
          Tu wszystko jest zgodne z normą bo działa zgodnie z założeniami.

          To tak jakby powiedzieć że producent kłódek musi wymienić wszystkie kłódki bo ktoś nauczył się jak je otwierać bez użycia klucza.
          Tu jest dokładnie ten sam problem.

          To są luki w architekturze a nie wada. Tak samo jak oprogramowanie które działa prawidłowo nie jest wadliwe ale może mieć luki które powodują że ktoś może nim manipulować.

          I tym samym dochodze do wniosku że wszystkie gry są wadliwe bo można je złamać i spiracić (wykorzystuje się luki w zabezpieczeniach, mechanizmach zabezpieczających czy samym kodzie gry).

          pojęcie luki a wady to istotna róznica.

          Skomentuj

          1. BariGT
            Oceń komentarz:

            7    

            Opublikowano: 2018-05-04 21:11

            Skoro wszystko działa zgodnie z założeniami to widać backdoory były planowane. Jestem w stanie uwierzyć w taką wersję, z tym że pewnie nigdy nie będzie ona oficjalna.

            Skomentuj

          2. kitamo
            Oceń komentarz:

            -2    

            Opublikowano: 2018-05-04 22:35

            Jezu ludzie.
            Podatne na ataki sa tez drzwi wejsciowe do domu co nie znaczy ze są wadliwe.
            Wadliwe są jesli mają działac w okreslony sposób a nie działają.

            Skomentuj

          3. gormar
            Oceń komentarz:

            7    

            Opublikowano: 2018-05-05 10:08

            @kitamo. Twoja analogia o drzwiach jest dobra, dopóki nie okaże się, że dotyczy drzwi antywłamaniowych. Ale ostatecznie procesory x86/x64 Intela nigdy nie były reklamowane jako zabezpieczenia przeciwko włamaniom (security processors).

            Skomentuj

          4. kitamo
            Oceń komentarz:

            -3    

            Opublikowano: 2018-05-04 22:41

            Serio ciezko to tak zrozumiec?

            Dalem wyzej prosta analogie do gier komputerowych.
            Procesor działa zgodnie z załozeniami, jesli jednak ktos wymysli sposób na wykorzystanie elementów architektury do wykonania działan programow zgodnych z architekturą ale w sposób nieprzewidziany przez twórcę architektury dla wlasnych potrzeb to nazywa się to lukami a nie wadami procesora.

            Tak samo jest cos takiego jak luki prawne - nie oznacza to ze prawo działa zle i jest wadliwe, oznacza to że prawidłowe działania prawa zgodnego z założeniami ktoś potrafi wykorzystać do własnych celów.
            Zadaniem ustawodawców jest minimalizowanie powstałych luk a nie wycofanie prawa i w jego miejsce pisania nowego.

            Luka to także brak danego mechanizmu zabezpieczającego przed wykorzystaniem innego mechanizmu w danej architekturze w sposób do tego nie przeznaczony.

            Takimi lukami własnie posługują się najczesciej crackerzy. Nie oznacza to że oprogramowanie jest wadliwe, oznacza to ze po prostu ma luki.
            Wadliwe jest wtedy kiedy zgodnie z założeniem nie działa.

            Wadą może byc np jak procesor w wyniku wykonywania kodu zacznie dzielić przez zero.

            Doskonałym przykładem wady w procesorach były pentiumy 25 lat temu.

            Jak ktos troche starszy to pewnie pamieta dzielenie 5505001 przez 294911.
            TO była wada bloku arytmetycznego a wlasciwie jego konstrukcji.
            Pozniej naprawiono ją mikrokodem zeby nie wymieniac procesorów i produkowano je wraz z poprawionymi juz procesorami i sprzedawano nawet bez oznakowania ktory jest ktory.

            po prostu jesli dasz rade zrobić cos na procesorze czego nie zakładał architekt i da Ci to mozliwosc zrobienia czegos czego nie powinienes móc zrobić to jest to wykorzystanie działającej architektury czyli luki w projektowaniu.
            Jesli natomiast cos nie daje wyniku takiego jaki jest spodziewany zgodnie z założeniami to jest to wada.
            Taką luką są własnie spectre i meltdown, a wadą wspomniany przezemnie wyżej problem z dzieleniem.

            Co wiecej - znalezione luki czesto prowadzą do ulepszenia architektury. Znalezione wady co najwyzej do ich usunięcia.

            Skomentuj Historia edycji

          5. BariGT
            Oceń komentarz:

            7    

            Opublikowano: 2018-05-05 11:39

            Z tego co wiadomo te luki ciągną sie od czasów Nahalema. Jak widać łatwiej wydac 3 podstawki pod te same procesory (Z170-Z370) niż przyjrzeć się błędom w architekturze.

            Skomentuj

          6. kitamo
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2018-05-05 13:37

            nie błędom a lukom.
            nikt nie będzie się im przyglądał póki nie przyjdzie ktoś i nie pokaze palcem ze cos takiego jest.

            Skomentuj

          7. Silverstar
            Oceń komentarz:

            4    

            Opublikowano: 2018-05-06 12:32

            "Ale to nie jest WADA.
            Wada to zjawisko odbiegający od zaplanowanej normy.
            Tu wszystko jest zgodne z normą bo działa zgodnie z założeniami"

            To by znaczyło, że Intel o wszystkim wiedział!
            Tak miało być?
            Czarno to widzę. Intel ma chyba znacznie większy problem niż wszyscy myśleliśmy...a może w ogóle nie ma żadnego problemu, wszystko gra tylko jakiś koleś w necie panikę zasiał.
            Się okaże.

            Skomentuj

          8. kitamo
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2018-05-07 20:32

            wada = nie działa coś co miało działać.
            luka = wykorzystanie sposobu działania architektury do okreslonego działania nieprzewidzianego przez architekta.

            Skomentuj

      1. Eternal1
        Oceń komentarz:

        15    

        Opublikowano: 2018-05-04 15:40

        > "To nie jest wada procka tylko podatność na ataki."

        Podatność na niskopoziomowy atak który w sposób całkowicie niewidoczny dla OS-u i oprogramowania ochronnego potrafi przechwycić wrażliwe dane jest KOLOSALNĄ wadą.

        Do prawdy nie wiem co trzeba mieć w głowie żeby w takiej sytuacji jeszcze bronić tej aroganckiej i nieuczciwej firmy.
        Niebiescy od zawsze mieli najwięcej kasy i możliwości żeby najlepiej zadbać o wew. standardy bezpieczeństwa - a robią najgorzej z wszystkich wiodących producentów CPU.
        Nawet AMD które przez ponad dekadę było na minusie (w sporej mierze z powodu łapówek Intela) i ocierali się o bankructwo, byli w stanie lepiej zadbać o wew. standardy bezpieczeństwa swoich CPU.

        Skomentuj

        1. kitamo
          Oceń komentarz:

          -6    

          Opublikowano: 2018-05-04 20:32

          ja nie bronie zadnej firmy. Po prostu pokazuje roznice pomiędzy lukami a wadą produktu i dlatego nie można wymagac od producenta by wymienił procesory na nowe.

          To samo bym napisał o AMD bo u nich luku które się pojawiły nie wynikają z wady procesora.

          Skomentuj

      2. setheesh
        Oceń komentarz:

        -5    

        Opublikowano: 2018-05-07 19:50

        To nie WADA to FEATURE! Uważajcie, bo jeszcze Intel każde dopłacać!

        Ekstra ekstra! Nowy procesor Intela z odblokowanym backdorem 9700b, uwaga działa tylko z chińskim chipsetem wlazłpansam x670!

        Skomentuj

  3. kubasss97
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2018-05-04 15:12

    Czy czasem nie jest tak, że problem tych wszystkich luk został rozdmuchany do niebotycznych rozmiarów przez zwykłych użytkownikówi, mimo że tak naprawdę ich to ani grzeje ani ziębi bo w razie czego i tak ucierpi sektor biznesowy a nie użytkownicy indywidualni?

    Skomentuj

      1. mjwhite
        Oceń komentarz:

        -13    

        Opublikowano: 2018-05-04 17:13

        Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

        I tak i nie. Jak logujesz się do banku (porządnego) to w twoim komputerze nie ma całego hasła, więc nikt go nie podejrzy w całości i niewiele ci może zrobić.

        Skomentuj

        1. p_lider
          Oceń komentarz:

          10    

          Opublikowano: 2018-05-04 17:59

          Jest za to w pamięci klucz szyfrujący umożliwiający rozszyfrowanie kanału SSL, kradzież sesji i wstrzyknięcie kodu :P

          Skomentuj

      2. kitamo
        Oceń komentarz:

        -4    

        Opublikowano: 2018-05-04 20:44

        Tylko że te luki są bardzo trudne do wykorzystania.
        Jest dużo więcej łatwiejszych sposobów na dostep do danych a wlasciwie nie tyle do danych co do pieniędzy poczciwych Kowalskich i Nowaków.

        Te luki mogą być problematyczne w pewnym stopniu jedynie dla potężnych firm ale tam zasady bezpieczeństwa są na zupełnie innym poziomie.

        Tak ta afera jest mocno rozdmuchana zarówno w przypadku intela jak i amd.
        Tak samo mocno jak afera glutowa u intela.

        Potencjalnie jakies zagrozenie jest, realnie to jest wiele lepszych sposobów.

        Skomentuj

  4. Tomekkb
    Oceń komentarz:

    9    

    Opublikowano: 2018-05-04 15:24

    nie wiem czy dobrze sobie to układam ale
    meltdown i spectre najważniejsze luki zostały "załatane" ale zmniejszyły przez to wydajność procesora.
    Teraz odkryto kolejne luki i znowu załatanie ich zmniejszy ich wydajność przez co nowa generacja nie będzie musiała być aż tak dobra bo nie wiele będzie potrzeba żeby zwiększyć wydajność od "starych CPU" po tych wszystkich łatach

    Czyli nowe procki wyjdą ale tak naprawdę staniemy w miejscu z wydajnością?

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2018-05-04 20:46

      nie.
      naprawianie czeogs programowo jest znacznie trudniejsze niż wyeliminowanie tego w procesie tworzenia architektury.

      Skomentuj

  5. Grimada
    Oceń komentarz:

    -15    

    Opublikowano: 2018-05-04 15:36

    Pokaż komentarz zakopany przez użytkowników

    Fanboje amd są wniebowzięci, na czele z naczelnym fanbojem maziarzkiem. Spoko, amd też ma dziury, tylko nikt ich nie szuka bo kogo obchodzi 5% rynku

    Skomentuj

    1. Eternal1
      Oceń komentarz:

      13    

      Opublikowano: 2018-05-04 15:52

      ~23% rynku stacjonarnych X86.

      Od momentu wykrycia pierwszych luk przez GoogleProjectZERO wiadomo że procesory AMD i ARM wypadają znacznie lepiej pod względem zachowania wew. procedur bezpieczeństwa danych niż układy wielkiego, aroganckiego, nieuczciwego Intela - który ma najwięcej kasy, ma najłatwiej - a odwala największą fuszerkę.

      Skomentuj

      1. mjwhite
        Oceń komentarz:

        -4    

        Opublikowano: 2018-05-04 21:12

        @Eternal1 "Intela - który ma najwięcej kasy"

        Samsung ma 10x więcej od intela a jego exynos też jest dziurawy jak sito, czemu o tym nie napiszesz?

        Skomentuj

        1. Eternal1
          Oceń komentarz:

          4    

          Opublikowano: 2018-05-07 18:24

          Intel rozwijał architekturę X86 stosowaną w swoich CPU, więc jest bezpośrednio odpowiedzialny za wszystkie jej aspekty.

          Samsung korzysta z architektury ARM na licencji firmy "ARM Holdings" więc nie odpowiada za elementy których nie tworzył ani nie ma prawa modyfikować.

          Skomentuj

          1. kitamo
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2018-05-07 20:34


            To co kiedy skarżysz intela? przeciez masz procesor oparty na x86.
            jak odpowiada to niech przed Tobą odpowie i to najlepiej finansowo.
            To jak? działasz?

            Skomentuj

    2. p_lider
      Oceń komentarz:

      11    

      Opublikowano: 2018-05-04 18:03

      Żadna firma, oprócz Intela, nie przechowuje w buforach BTB spłaszczonych adresów. A to jest główna przyczyna, czemu na Intelu da się kraść dane za pomocą Spectre, a na AMD nie:P
      Podatność Spectre to jedynie możliwość wymuszenia Out OF ORder execution i tyle. To, czy można za jej pomocą kraść dane to inna para kaloszy i na Intelu jak najbardziej się da, a na AMD nie za bardzo z faktu, iż AMD nie przechowuje spłaszczonych adresów branchy w buforach BTB.

      Skomentuj

  6. carbo888
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-05-04 17:18

    NSA w ogólnie nie maczało w tym swoich paluszków

    Skomentuj

  7. studionti
    Oceń komentarz:

    7    

    Opublikowano: 2018-05-05 01:03

    "Po prostu pokazuje roznice pomiędzy lukami a wadą produktu i dlatego nie można wymagac od producenta"

    Jeżeli usunięcie wady (podatność na atak jest jego wadą, chociaż odkrytą po czasie) wpłynie na funkcjonowanie procesora negatywnie wpływając na jego wydajność (a wiemy już, że tak będzie), to firma Intel powinna wymienić produkt na niezawierający usterki i zapewniający wydajność na poziomie jakim był pierwotnie. Za chwilę wyjdzie kolejna poprawka po której będzie 50% spadek wydajności i co wtedy? Też przyjmiecie, że wymiana się nie należy? Od jakiego poziomu się wg was należy? 1%, 5%, 15%, 90%?

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      -6    

      Opublikowano: 2018-05-05 09:42

      Ale dałem wyżej wyjaśnienie dlaczego nie powinni niczego wymieniać.
      Dałem wyżej przykład z Pentium z 94 roku także.

      Co do tej wydajności to nie będzie działać tak że kazde spectre to -20% do wydajności.

      Skomentuj

  8. Gatts-25
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-05-05 19:57

    Nie dziwię się , niektórym wypowiedziom jakie są tutaj zamieszczone ze strony broniących INTELA.Gdyby mój pracodawca był powiązany z sytuacją firmy ,która zaczyna mieć problemy to podobnie bym zareagował.
    INTEL za bardzo wierzył w swoją wyjątkowość a teraz sporo ludzi straci pracę lub będzie miała obciętą pensję przez ich wieloletnie zaniechania.Lekkomyślność firmy może być powodem przyszłych problemów ,które nie mają jeszcze odzwierciedlenia w obecnej sytuacji firmy.Jak widać informacje na temat luk są nam podawane z opóźnieniem i mają na celu rozłożenia w czasie.Pamiętać trzeba ,że z tego powodu jeszcze nie wynikły prawdziwe problemy jakie mogą one przynieść.
    Właśnie wykorzystanie tych luk także rozkłada się w czasie więc teraz jeszcze można być spokojnym ale wszystko może się zmienić z dnia na dzień.Jako ,że INTEL dominuje w Polsce ewidentnie będzie można niedługo mieć pretensje do siebie.
    Faktem jest ,że będzie co czytać na wiele tematów związanych nie tylko z lukami.

    Skomentuj

  9. Silverstar
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2018-05-06 12:49

    Pamiętaj o tym, że tu nie wypowiadają się pracownicy Intela. Bronią go w większości fani firmy ślepo wierzący w to że Intel jest najlepszy zawsze i we wszystkim coraz więcej wskazuje na to, że tak nie jest.
    Co prawda przez jakiś czas robili szybsze procesory od konkurencji ale czy warto się tym aż tak podniecać..tym bardziej że teraz już wyszło na jaw jakim kosztem.

    Czas pokaże co będzie dalej. To może dotyczyć też ARM a nawet AMD po mimo sporych różnic w budowie procesora. Sprawa jest badana więc na pewno niedługo zobaczymy oficjalne oświadczenia.

    Skomentuj

    1. AmigaPPC
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-05-08 13:12

      Nie do końca, niektórzy z komentujących są etatowymi pracownikami Intela (czy może szwIndela).

      Skomentuj

  10. chotnik2
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-05-07 18:32

    A dla starszych prockow przed Skylake to poprawek nie ma zdaje do dzis nawet na poprzednie warianty Spectre.
    W sumie zgodne z polityka Intela - co rok zmiana podstawki i procka....

    Skomentuj

    1. mjwhite
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2018-05-07 21:35

      Asus wydał dla haswella i broadwella, trza było kupić porządną płytę...

      https://pclab.pl/news77791.html

      Skomentuj

    2. Finear
      Oceń komentarz:

      -3    

      Opublikowano: 2018-05-07 23:11

      ktoś ci każe co roku zmieniac procka?

      Skomentuj

    3. gormar
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-05-08 21:20

      @chotnik2. Poprawki mikrokodu dla Spectre v2 Intel stworzył dla procesorów dostępnych od około 2009 roku. Większy problem jest, aby one znalazły się w twoim PC. Co prawda często możliwa jest modyfikacja obrazu BIOSu i aktualizacja zawartych w nim łatek mikrokody CPU, ale to nie jest zajęcie dla ludzi o słabych nerwach lub nie mających o tym pojęcia, czyli ta z 99 % użytkowników PC.

      Częściowo sytuację ratuje Windows 10 i aktualizacja KB4090007, którą niestety trzeba wgrać ręcznie. Zawiera ona mikrokody dla CPU Intela, niestety tylko od Haswella w górę a w dodatku pomija kompletnie Atomy. W Linuxie lepiej to rozwiązano i udostępniono wszystkie stworzone przez Intela poprawki.

      Skomentuj

  11. eMGi27
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-05-08 22:03

    Heh, a ja zaproponuję może inną teorię "luk"... Intel pracuje nad nową architekturą i najnowsze testy próbek inżynieryjnych wskazują realny wzrost wydajności na poziomie ~5-10% więc jaki jest sens przesiadania się na "nowsze/lepsze", a gruba kasa została już wydana i ma się zwrócić. Może więc obniżmy wydajność obecnych procesorów o ~10-15% łatając wyimaginowane "luki" (przygotowanie gruntu), a przy prezentacji nowej architektury będziemy mieli w testach rewelacyjny wzrost o ~25%. Hip Hip Hurra! Intel! Niebiescy rządzą! Co powiecie na taki scenariusz? (Coś podobnego było u Apple z bateriami chyba). *oczywiście są to tylko moje przemyślenia.

    Skomentuj

    1. Finear
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-05-09 08:27

      tak ma to sens, zwłaszcza że cała afera z spectre przynosi intelowi grube straty


      Skomentuj

  12. Pavlo30
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-05-09 00:08

    Myślę że intel dobrze wie co robi, luki gluty po co się spinać dla klientów i tak ludzie będą kupować procki, bo ważniejsze jest mieć 10 fpsów więcej w top grach, kogo tam obchodzą luki na maszynie wirtualnej, a tym bardziej 99% ludzi ma to gdzieś póki ich to nie dotyczy. Taka prawda, liczy się sprzedaż, wykresy, zarobki, takie mamy czas. Intel taką strategie ma od wielu lat. Co do Amd tam też mnóstwo syfu, tylko różnica jest taka, że oni starają się walczyć o klienta bo są po gorszej stornie. Obiektywnie patrząc się na obie strony można powiedzieć że Amd coś wniosło na rynek,coś się zmieniło, a intel jaki był taki wciąż jest.

    Skomentuj Historia edycji

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!