Ciekawostki

Szkoła pełna nowoczesnych technologii - komputery, kalkulatory graficzne i... origami

z dnia 2012-09-21
Maciej Lewczuk | Redaktor serwisu benchmark.pl
29 komentarzy Dyskutuj z nami

Matematyka jest wszędzie

Nadszedł wrzesień, uczniowie wrócili do szkolnych ław. Na nowo będą musieli zmierzyć się z obowiązkami ucznia. Co zrobić, by nauka była efektywna, a dzieci chętnie pogłębiały swoją wiedzę? Sposobem na to może być cyfryzacja szkoły. Młode pokolenie ceni sobie najnowsze cuda techniki, niemalże nie rozstają się ze swoimi smartfonami, a sporą część wolnego czasu spędzają przed komputerem.

Naukowcy zgodnie twierdzą, iż ciekawość świata to podstawa. To pobudzanie zainteresowania prowadzi do podejmowania działań, odkrywania świata i pogłębiania wiedzy. Hal Gregersen, profesor INSEAD, światowy autorytet w zakresie innowacji, poszukując odpowiedzi na pytanie, co odróżnia twórczych wizjonerów, którzy mają doskonałe pomysły, od mniej twórczych menadżerów, przebadał 3000 innowatorów. Badanie podsumował stwierdzeniem, iż wszystkie umiejętności opierają się właśnie o ciekawość.

Dlatego też w procesie edukacji tak ważne jest odpowiednie podejście do ucznia, płynne reagowanie na to, co dzieje się w świecie nauki i techniki, nieustanne udoskonalanie programów nauczania, zawierających nie tylko tradycyjne formy, ale też te bardziej kreatywne, pozwalające uczniom spojrzeć na pogłębianie wiedzy w zupełnie inny sposób. Szczególnie ważne jest to w procesie nauczania matematyki, która to często bywa przedmiotem problematycznym. Warto jednak pamiętać, że wszystko zależy od tego, jak przedmiot ten jest dzieciom i młodzieży przedstawiany.

matma mnie kręci konkurs logo"Naprawdę ogromny potencjał drzemie w polskiej młodzieży. Świadczy o tym chociażby fakt, iż tak chętnie biorą udział w licznych konkursach matematycznych i plasują się na bardzo wysokich pozycjach w rankingach ogólnoświatowych. Ich pasję do matematyki obserwujemy także, rok rocznie, przyglądając się filmom zgłaszanym do konkursu Matma Mnie Kręci. Potrafią oni dostrzegać matematykę w niemalże każdym aspekcie codziennego życia i tak to przekazać, że aż chce się odkrywać w Królowej Nauk coraz więcej i więcej. Należy pielęgnować ten potencjał i wciąż stymulować rozwój uczniów"  - mówi Piotr Tomczak, reprezentant firmy Casio, pomysłodawca ogólnopolskiego konkursu Matma Mnie Kręci.

Zatem można zauważyć, że odpowiednie formy edukacji, przy użyciu nowoczesnych technik i narzędzi przynoszą zakasujące efekty. Wzbudzają ciekawość i pomagają zrodzić pasję do nauki.

Ten artykuł pochodzi ze strony benchmark.pl

Sztuka orgiami znana jest od dawien dawna. Składanie papieru można traktować zarówno jako rozrywkę, jak i formę kreatywnej nauki. Pobudza to wyobraźnie i pozwala odkryć świat matematyki w zupełnie innym wymiarze. Origami wprowadzane jest także na lekcjach matematyki, zarówno w tradycyjny sposób, jak i przy użyciu np. tablic interaktywnych i wizualizerów. Materiały z tym związane włączane są do kanonu nauczania i pojawiają się już w podręcznikach dla uczniów szkół podstawowych.

"Coraz więcej osób chętnie wykorzystuje swój wolny czas na relaks z kartką papieru. To nie tylko sposób na zabicie nudy, ale też możliwość kreatywnego i twórczego zarządzania czasem. Origami jest szczególnie ważne dla najmłodszych. To właśnie dzięki zabawie z papierem poznają matematyczne własności różnych wielokątów i figur przestrzennych, jak również rozwijają swoje zdolności manualne. Dla mnie jako nauczycielki i fanki tej japońskiej sztuki składania papieru niezwykle ważne jest również to, że wydawcy podręczników szkolnych coraz bardziej zaczynają interesować się znaczeniem origami w nauczaniu matematyki" – mówi Monika Janus, nauczycielka matematyki.

Orzeł origami nguyen cuong
Origami - orzeł złożony przez Nguyena Cuonga

Z racji rozwoju techniki oraz współczesnych trendów także producenci smartfonów proponują swoim klientom różnego rodzaju aplikacje wspomagające tworzenie modeli metodą origami. Aplikacje te zarówno prezentują jak stworzyć wybrane kształty, jak i pozwalają na kreowanie ich wirtualnie na wyświetlaczu. Niezależnie od miejsca i czasu można układać wyszukane figury, korzystając nie tylko z kartki papieru, ale też z własnego telefonu.

Rozwój technologii wywarł także wpływ na rozwój kalkulatorów. Swym wyglądem przypominają one smartfony, a ich funkcje są naprawdę imponujące – od obliczeń, czyli podstawowych funkcji, do jakich stworzono te elektroniczne liczydła, po możliwość grania w różnego rodzaju gry. Z ich pomocą można eksperymentować, stawiać hipotezy i weryfikować je.

Z racji wyposażenia w kolorowy lub dotykowy ekran działają identycznie jak pulpit w komputerze czy tablecie. Umożliwiają wgrywanie aplikacji, dzięki którym stają się wręcz mini komputerami matematycznymi. Dzięki możliwości wgrywania fotografii można za ich pomocą w łatwy sposób zobrazować sytuacje problemowe, chociażby za pomocą wykresów.

"Projektując kalkulatory graficzne, staramy się uwzględniać potrzeby młodych matematyków i inżynierów, a także panujące obecnie trendy technologiczne" – mówi Piotr Tomczak - "Technologia idzie do przodu, więc i zastosowanie kalkulatorów musi ulec zmianie. Może kiedyś nadejdzie taki czas, że tak jak telefony komórkowe, będą one nieodłącznym narzędziem zarówno nauki, pracy, jak i rozrywki. Ważne by ich potencjał dostrzegali także nauczyciele i nie bali się sięgać po nie podczas lekcji matematyki. Dzięki wizualizacji można zwrócić większą uwagę na przedstawiany temat lub przedmiot, zwiększając zainteresowanie uczniów, a przecież o to nam chodzi, by uczeń z lekcji zapamiętał jak najwięcej."

casio kalkulatory graficzne
Kalkulatory graficzne Casio - nowszy i starszy model

Nowoczesne kalkulatory, a także dodatkowe sprzęty takie, jak chociażby tablice interaktywne czy wizualizery niewątpliwie urozmaicają proces edukacji. Mogą też w znacznym stopniu ułatwić pracę samych nauczycieli, którzy mogą przygotowane w formie elektronicznej materiały łatwo powielać czy tez edytować.

Żyjemy w społeczeństwie informacyjnym, w którym informacja traktowana jest jako towar, a różnego rodzaju sprzęty takie, jak np. kalkulatory, jako narzędzia umożliwiające dotarcie do niej. Zatem wprowadzanie nowoczesnych technologii do szkół jest we współczesnym świecie koniecznością. By szkoła nie kojarzyła się jedynie z monotonnymi wykładami i żmudnym wykonywaniem ćwiczeń, należy proces edukacji uatrakcyjniać za pomocą ciekawych technik, jak i urządzeń. Otwórzmy się zatem na nowinki technologiczne i pomóżmy młodym pokoleniom czerpać jeszcze więcej z przekazywanej im wiedzy.
 

Więcej o nietypowych formach nauki i pomocnych akcesoriach:

Źródło: kalkulatory, inf. prasowa, Casio, Nguyen Cuong

marketplace

Komentarze

29
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    albo mam wiekszego kaca niz myslalem, albo pomylilem portale. czy ten artykul na pewno mial trafic na lamy benchmark.pl? przeczytalem caly, jedyne powiazanie ze swiatem IT to chyba tylko tytul... masakra. czekam na news z Lady Gaga, dla niepoznaki zdjecie jak trzyma iphona w lapkach ;]
    Zaloguj się
    12
  • avatar
    Raczej kalkulator po prawej (CFX-9850GB PLUS 32KB) nie jest taki nowoczesny, posiadam go od 12 lat zmienił się tylko kształt i kolor obudowy.
    Zaloguj się
  • avatar
    To fantastyczne, jakie otwiera nowe możliwości, jak sobie pomyślę o tych niezwykłych wizualizacjach tabliczki mnożenia.
    Jakaż potęga kryje się w kreatywnym dodawaniu 2 do 2. Klękajcie narody.
    Zaloguj się
  • avatar
    Technologia tak, ale tradycyjne metody nauczania musza pozostac, poniewaz komputery, kalkulatory itp gadzety owszem pomagaja/przyspieszaja, ale jednoczesnie rozleniwiaja mlode umysly a nie wymuszaja jakakolwiek kreatywnosci...
    Zaloguj się
  • avatar
    Wykorzystanie IT w szkołach to tylko złudzenie. W tym roku do mnie do szkoły wprowadzili platforę e-lerning a korzystanie z niej to masakra, internet na 100 urządzeni w szkole to tylko 2 łącza po 2 Mb/s więc o czym my mówimy? Jakie technologie w szkole? Fakt, że chciałbym aby w szkole był serwer AMD do obliczeń fizycznych i nauczyciel od fizyki mógł nam pokazać przebieg zjawiska z różnymi parametrami, w pracowni informatycznej nowoczesne komputery z szybkim internetem i wieloma platformami + tablice interaktywne + tablety dla grafików i dobry aparat dla grafiki ale niestety nasze szkolnictwo kuleje i sam muszę pracować w szkole na swoim laptopie bo szkolny sprzęt wolę jednak zostawić w spokoju.
  • avatar
    Oczywista kryptoreklama, w dodatku całkowicie zbędnyh gadżetów w szkolnictwie. Żaden kalkulator nie nauczy matematyki, a tylko ograniczy do klikania - wyznacz całkę czy pochodną. Kalkulatory graficzne i komputery do wykonywania obliczeń to przyrządy wykorzystywane w inżynierii, a nie szkole, gdzie to człowiek ma się nauczyć jak je ręcznie wykonywać - i aby w przyszłości potrafił takie urządzenia skonstruować.
    Zaloguj się
  • avatar
    A w każdej klasie obowiązkowy krzyż.
    Zaloguj się
    -4
  • avatar
    wolfram alpha i do przodu
  • avatar
    Coś takiego to całkiem ciekawa alternatywa dla klasyka jakim jest siedzenie w ławce i przepisywanie z tablicy ( w przypadku osób, którym matma sprawia trudności). Sam uczę się w takim systemie Szkocja - interaktywne tablice z projektorami i komputerami. Nawet żeby pokazać jak działa impuls (nie jestem pewny jak to przetłumaczyć upraszczając zmiana momentum (to też angielskie p=mv) Fs=m(v-u). Nauczyciel zabrał nas na dach szkoły i kazał nam... rzucać jajkami w prześcieradło, drewnianą tablicę i dywanik. Mimo, że poziom edukacji nie jest najlepszy (tak naprawdę równa się na Higher z polskim, czasem na Adv. Higher) to jednak jest zrealizowana bardzo interesująco zwłaszcza w porównianiu do polskiego LICEUM (które po prostu ssie). Wadą jest chyba to, że czasami rozleniwia to ludzi i powoduje brak kreatywnego myślenia i krytykowania tego co widzimy.
  • avatar
    Każdy temat na łamach portalu jest ciekawy.
    Przynajmniej się dowiadujemy co się dzieje w szkole do której ja nadal chodzę.
  • avatar
    Ryu Zin na zaliczenie z matmy...oj to by zdawał 1 na 5 lat :)
  • avatar
    Wg mnie powinno się unowocześniać nauczanie jednak człowiek powinien też myśleć,a nie tylko klikać i od razu ma gotowe.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja już coś takiego miałem w gimnazjum te 5-6 lat temu...

    Sprowadziło się to do 2 zajęć (nieobowiązkowych!), na których wyjęto te kalkulatory (oczywiście starsze modele, ale były graficzne) i coś tam 'porysowaliśmy' na nich... A my byliśmy wtedy klasą matematyczną (1h matematyki więcej przez 3 lata).

    I teraz mi powiedzcie, że nauczyciele faktycznie zrobią z tego znaczący użytek.
  • avatar
    Nie zrobią żadnego użytku, bowiem wszystkie matematyczne funkcję, które potrzebne są do nauki w gimnazjum czy LO znajdują się w dosłownie każdej tablicy, włącznie z wykresami. Poza tym praktycznie każda szkoła ma komputery, a na komputerach oprogramowania darmowego do takich bajek jest więcej i potrafi również znacznie więcej. Poza tym nie sądze, żęby przydałoby się to do czegokolwiek w LO i jest zbędnym gadżetem, który będzie tylko odwracał uwagę od tego co na prawdę jest istotne, bo dzieciaki będą chciały tylko kilkać i oglądać to co sie wyświetla. Ale na studiach to czemu nie. Chociaż mi
    wystarczy znacznie prostszy Casio...
  • avatar
    Belkot.