Control - test ray-tracingu Karty graficzne

Control - test ray-tracingu

opublikowano przez w dniu 2019-09-25

Efekty ray-tracingu w grze Control potrafią zrobić wrażenie, ale i wymagania sprzętowe są nie byle jakie! Sprawdzamy działanie gry z włączonym ray-tracingiem i bez.

marketplace
Ocena benchmark.pl
Plusy

- absolutnie niesamowity klimat,; - nietypowa, ale wyjątkowo intrygująca fabuła,; - fantastyczne, zmieniające się lokacje,; - cały pakiet niezwykłych zdolności,; - dająca sporą satysfakcję walka,; - kilka naprawdę wymagających zagadek,; - świetne, mocno podkręcające nastrój nagrania audio-wideo,; - doskonale wykonane modele postaci.

Minusy

- dziwny i z czasem dość irytujący system zapisu gry,; - nie do końca precyzyjna mechanika telekinezy,; - niektóre, powtarzające się misje potrafią działać na nerwy,; - widoczne spadki płynności (ilości klatek) podczas gry,; - brak wsparcia HDR na premierę.

Temat ray-tracingu w grach idzie do przodu. Pozwolimy sobie przypomnieć, że sprzętowy ray-tracing w grach pojawił się wraz kartami GeForce opartych na architekturze Turing, a konkretnie modelach RTX, które są wyposażone w dedykowane rdzenie RT oraz Tensor (technologia DLSS). Modele GTX oparte na Turingu (GTX 16xx) pozbawione są tych dodatkowych rdzeni. Tym niemniej NVIDIA umożliwiła uruchomienie ray-tracingu na kartach od GTX 1060 6 GB wzwyż, co oczywiście nie omieszkaliśmy przetestować.

Sprzętowy ray-tracing pożera jednak tyle zasobów sprzętowych, że nawet uruchamianie go na kartach RTX 2060/2060 Super często jest dyskusyjne. W takich przypadkach warto się posiłkować technologią DLSS (tylko karty NVIDIA RTX), która przyśpiesza działanie gier, kosztem niewielkiej straty jakości generowanego obrazu.

Przypomnijmy, że na naszych łamach testowaliśmy już ray-tracing w Battlefield V, Metro: Exodus oraz Shadow Of The Tomb Raider (wkrótce do listy gier z obsługą RT dołączy również nowy COD, czy też Minecraft). Nie zabrakło także ciekawostki, czyli Quake II RTX:

Tymczasem do gier z obsługą ray-tracingu dołączyła również Control - najnowsza produkcja firmy Remedy.

Control i ray-tracing

Control - wymagania sprzętowe

Zalecenia sprzętowe producenta nie są jakieś specjalnie wygórowane, a do ray-tracingu zaleca się najmniej wydajną kartę GeForce RTX, czyli 2060 (bez Super). Nie wątpimy, że przy niższych rozdzielczościach i przy odpowiednim doborze ustawień nawet rozgrywka na RTX 2060 z RT jest możliwa... tym niemniej sprawdziliśmy działanie Control w możliwe najbardziej "wypasionej" konfiguracji. Komputer oparty był na procesorze Intel Core i9 9900K, pamięci RAM pracowały z taktowaniem 3200 MHz i użyliśmy karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition.

Control - ustawienia ray-tracingu

W grze można ustawić poziom ray-tracingu na na wysoki lub średni. Poziom średni oznacza po prostu wyłączenie części opcji, a włączony pozostaje jedynie ray-tracing odbić i elementów przezroczystych (dwie górne opcje). Grę można również uruchomić w trybie DirectX 11, który jednak nie udostępnia ray-tracingu.

Control - wideo z testami wydajnościowymi

Testy wydajnościowe z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem przeprowadziliśmy w trzech rozdzielczościach - 1920 x 1080 (FHD), 2560 x 1440 (QHD) i 3840 x 2160 (UHD). Nie przeprowadzaliśmy dodatkowych testów z wykorzystaniem DLSS, która to technologia oczywiście przyśpiesza działanie gier, kosztem jednak jakości obrazu. Wszystkie testy i porównania jakości grafiki zostały przeprowadzone z wysokimi ustawieniami ray-tracingu (i oczywiście wysokimi ustawieniami jakości grafiki).

Uwaga - podczas testów wyłączony był efekt ziarna, bowiem wiadomo, że w tej grze może on powodować problemy z włączonym ray-tracingiem. Materiał został nagrany za pomocą wideo grabbera Elgato 4K60 Pro. Licznik klatek na sekundę można podziwiać w prawym górnym rogu ekranu gry.

Control - galeria z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem

Rozdzielczość 3840 x 2160, ust. wysokie - RTX off 56 fps, RTX on 35 fps

Rozdzielczość 3840 x 2160, ust. wysokie - RTX off 33 fps, RTX on 17 fps

Rozdzielczość 3840 x 2160, ust. wysokie - RTX off 47 fps, RTX on 24 fps

Rozdzielczość 3840 x 2160, ust. wysokie - RTX off 41 fps, RTX on 22 fps

Rozdzielczość 3840 x 2160, ust. wysokie - RTX off 50 fps, RTX on 27 fps

Jak widać na załączonych zrzutach ekranowych, wszędzie tam gdzie obecne są odbicia, efekt ray-tracingu jest doskonale widoczny i robi naprawdę spore wrażenie. Tam gdzie odbić nie ma, większych różnic nie zobaczymy - przykładem niech będzie scena z hotelowym kontuarem, gdzie największa zmiana dotyczy.... szklanego dzbanka ekspresu. Oczywiście widać też bardziej realistyczne cienie, ale czy to usprawiedliwia spadek wydajności z 47 na 24 klatki na sekundę? W niektórych przypadkach, w rozdzielczości 4K UHD i wysokim ray-tracingiem szybkość działania gry spadała do 15 klatek na sekundę. Na karcie GeForce RTX 2080 Ti!

Jest to zdecydowanie jedna z tych gier, w których - o ile myślimy o ray-tracingu w 4K UHD w pełnej jakości - wykorzystanie DLSS staje się koniecznością. Jak zauważyliście na materiale wideo sytuacja znacznie lepiej wygląda w przypadku rozdzielczości QHD (2560 x 1440) i FHD (1920 x 1080).

Pomimo tego wszystkiego, na dziś dzień Control może się pochwalić zdecydowanie najlepszą implementacją technologii ray-tracingu. Czekamy na nowego CODa, oraz oczywiście - Minecrafta!

Może Cię również zainteresować:

marketplace

Komentarze

37
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Tak jakbym... prawie nie widział różnicy (szczególnie w ujęciach dynamicznych, czyli na filmie)... Ale bardzo popieram rozwój tej technologii. Gdy rozwinie się bardziej sprzęt ona również rozwinie skrzydła i pozwoli na bardzo realistyczne efekty, trudne do uzyskania sztuczkami graficznymi. No i wreszcie będziemy widzieć swoje postaci w grach w... lustrach :D
  • avatar
    Pamiętam niejedną grę z ostatnich 20 lat która była graficzną rewolucją. Ale RT absolutnie nie jest przełomem graficznym na miarę tamtych rewolucji. Owszem, obraz wygląda lepiej, ale szału nie ma. A jak się do tego doda znaczny wzrost cen kart graficznych wyposażonych w RT oraz znaczny spadek wydajności po włączeniu RT to zdecydowanie trzeba uznać że RT jest (obecnie) pomyłką.
    Zaloguj się
  • avatar
    Jakiś progres w grafice jest kosztem ogromnego spadku wydajności. Nie ma tego skoku technologicznego co pamiętny CRYSIS. Karta za 6tys i nie potrafi wykrzesać stałych 60fps w 1080p. Niestety to śmiech na sali
    Zaloguj się
  • avatar
    Na OFF wygląda lepiej, bardziej realistycznie.
  • avatar
    RTX - gdyby to nie zżerało FPS - i to prawie o połowę i to na karcie za 5K - to mogło by być - chociaż gra bez tego wygląda bardzo dobrze.....a tak karty RTX drogie i fps spada o połowę - Super Bezsens - jak cena karty 2080 Ti ;) ...to na 2070 lub 2060 ile miałbym FPS z RTX - 15 - 20 dla QHD ?
  • avatar
    Patrzę na film i wielkiej różnicy nie ma.
    Jak widać rtx to narazie niepotrzebny 'obciążnik' karty.
    Różnicę to było widać kilkanaście lat temu , jak wchodziła karta 3D FX - Tam to było widać różnicę !!!
  • avatar
    Na mnie największe wrażenie i tak póki co robi metro exodus w scenach w wagonach kolejowych. Oświetlenie i cienie bez RTX wyglądają tam plastikowo i sztucznie, z RTX jest miód. Control i bez RTX wygląda bardzo dobrze, ma masę dobrej jakości odbić, co widać na ostatnim screenie. DF jakiś czas temu zrobił materiał, w którym z lupą chodzą i zachwycają się tym co wprowadza RTX w Control. Ale ja masę rzeczy zauważyłem dopiero po obejrzeniu ich materiału ; - ) I taka jest trochę prawda o RTX.
  • avatar
    Porażka.
    Zaloguj się
  • avatar
    Wydaje mi się, że pomyliliście obrazki bo z RTX OFF wygląda lepiej. Na RTX ON odbicia są brzydkie i za mocne - jak w pierwszych akceleratorach 3D...
    Zaloguj się
  • avatar
    I znowu te lustra w podłodze z włączonym RT. Po za tym niezbyt widać różnicę, no po za spadkiem fps o połowę ;)
  • avatar
    dosc zabawne jest to, ze wiekszosc tutaj uwazam slusznie stwierdza, ze na chwile obecna raytracing jest tylko fajnym dodatkiem kompletnie nie warty swojej ceny (tak ceny, bo karta aby to sensownie chodzilo troche kosztuje). Ale wlasnie, zdjecia ON/OFF czasami mysle sobie, tia... naprawde niekotre ujecia sa fajniejsze z wylaczonym RT.
    Zaloguj się
  • avatar
    Nie odnosicie wrażenia, że jest to sztucznie podbijany efekt tworzący nierealistyczne wizje niczym reklama telewizora 1000Hz ?
  • avatar
    WOW RTX ... bez niego lepiej wygląda i +80fps jestem w szoku
  • avatar
    usiłuję sobie przypomnieć gdzie tyle luster na podłogach widziałem w realu ... i mi nie wychodzi
    sztuczne lansowanie nierealistycznego efektu celem drenowania kieszeni
  • avatar
    RT w obecnej formie to pomylka I zwykly gimik od Nvidii. Technologia Sama w sobie jest krokiem w nalezytym kierunku. Wykonanie jest jednak zupelnie nie do zaakceptowania I nie rozumiem czemu tylu jeleni na karte za 1.5k euro sie lapie ktora nie potrafi wyrenderowac stabilnych 60fps w 1080p (przezytek) z wlaczonym RT. To jest po prostu zart. Za rok maxymalnie poltora roku ta funkcja w formie sprzetowego RT zniknie z kart Nvidii. Amd pokaze Im jak to sie robi w dodatku za Pol darmo przy okazji APU do konsol kolejnej generacji I wcale sie nie zdziwie jesli za RT bedzie odpowiedzialny procesor a nie uklad graficzny.
  • avatar
    Na Win10 1803 z RTX2070 Super, nie można włączyć raytracingu w tej grze.
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Totalny szrot ta technologia i nie mówcie mi że kolejna generacja kart coś zmieni bo nie zmieni nic.
    Takie odbicia były w grach już w 2004 roku.
    Totalna porażka zielonych .

    I to jeszcze najlepsza gta z RT na rynku !!!!
    hahahahahahahaha
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Wygląda fajnie chociaż momentami odbicia generowane przez ssr są wg mnie ładniejsze, mniej agresywne. swoją drogą zastanwiam się czy zastosowanie jakiejś formy voxel cone tracingu nie dało by efektu który byłby faktycznie nie aż tak ładny ale bardziej wydajny i dostepny dla każdego. Dalej byśmy mieli odbicia wszystkiego co się da na powierzchniach które odbijają światło i dobre cieniowanie i te wszystkie fajne rzeczy. Tutaj mamy parę przykładów:
    https://www.youtube.com/watch?v=fAsg_xNzhcQ
    https://www.youtube.com/watch?v=cOHHuDeXhgw
    Rozdzielczość wokseli jest jak najbardziej do rozpracowania i optymalizacji. fajnie było by to w grach zobaczyć
  • avatar
    Tylko KONIECZNIE! powinno być wsparcie dla SLI / NVlink aby można się było cieszyć tym RT w jakiejś sensownej płynności 60fps+
    Wbrew pozorom trochę osób ma takie zestawy z dwoma RTX'ami… (haters gonna hate)
  • avatar
    Ogolnie tutaj ten RTX to tylko tam odbicia itp. Jest kosmicznie okrojony i do prawdziwego RT mu daleko (takiego jak w demkach).
    Ja czekam na prawdziwe RT takie jak z Vray. Będzie to z pewnoscią skok który pozwoli na uzyskanie fotorealistycznej juz grafiki
  • avatar
    Wolę RTX OFF. Ładniejszy i co najważniejsze płynniejszy obraz.
    Z ilu rdzeni procesora gra korzysta? z 2 czy 4?