Na topie

Ray-tracing na kartach GeForce GTX - Turing kontra Pascal!

Autor:

Szef strefy Komputery

więcej artykułów ze strefy:
Komputery

Ray-tracing przestaje być ekskluzywną technologią kart RTX. NVIDIA właśnie udostępniła kwietniową aktualizację sterowników - można już uruchomić ray-tracing na kartach GeForce GTX! Ale czy jest po co?

  • Ray-tracing na kartach GeForce GTX - Turing kontra Pascal! | zdjęcie 1
Ocena redakcji

5

super

 

A A

Premiera kart GeForce RTX była dużym wydarzeniem nie tylko ze względu na duże ceny, ale również z tego powodu, że nowa architektura Turing wprowadziła takie nowinki jak rdzenie RT (ray-tracing w grach w czasie rzeczywistym) i rdzenie Tensor (technologia DLSS). Następnie na rynku pojawiły się karty oparte na architekturze Turing oznaczone GTX (np. GTX 1660) - którą cechą charakterystyczną jest właśnie brak rdzeni RT i Tensor, a więc brak możliwości obsługi ray-tracingu i DLSS. Jeśli do tej pory nie mieliście okazji, zerknijcie na nasze testy kart GeForce RTX:

SOTR - porównanie jakości grafiki z ray-tracingiem i bez
Po lewej gra z wyłączonym DXR, po prawej z włączonym DXR

Ray-tracing na kartach GTX

Dziś NVIDIA aktualizuje sterowniki kart GeForce (425.31) oddając możliwość włączenia ray-tracingu w grach w kartach Turing GTX, ale i na wybranych modelach Pascal. Konkretnie są to modele:

  • GeForce GTX 1660 Ti
  • GeForce GTX 1660
  • NVIDIA TITAN Xp (2017)
  • NVIDIA TITAN X (2016)
  • GeForce GTX 1080 Ti
  • GeForce GTX 1080
  • GeForce GTX 1070 Ti
  • GeForce GTX 1070
  • GeForce GTX 1060 6GB

Turing kontra Pascal

Do boju staje karta NVIDIA GeForce RTX 2060 FE oraz... GeForce GTX 1080 Ti FE. Innymi słowy porównujemy najsłabszą kartę RTX wyposażoną w pełny rdzeń Turing (rdzenie RT i Tensor) do najmocniejszej karty Pascal (nie licząc modeli Titan), która takich udogodnień nie posiada. Dlaczego tak? Dlaczego nie weźmiemy kart z podobnej półki cenowej? Zapraszamy do testów wydajnościowych, a wszystko stanie się jasne...

Oprócz karty GeForce w platformie testowej znalazł się procesor Intel Core i9 9900K oraz 16 GB (2 x 8 GB) taktowanej 3000 MHz.

Ray-tracing na kartach RTX i GTX - testy wydajnościowe

Jak realizowany jest ray-tracing w Tomb Raiderze

W testach wydajnościowych wykorzystaliśmy grę Shadow Of The Tomb Raider, która ostatnio w końcu wzbogaciła się o obsługę ray-tracingu. Więcej na temat tej technologii w najnowszych przygodach Lary możecie przeczytać w osobnej publikacji.

Shadow Of The Tomb Raider – 2560 x 1440, najwyższe
[kl./s.] DirectX 12

GTX 1080 Ti – RT off, TAA 79
62
RTX 2060 – RT off, DLSS 71
59
RTX 2060 – RT średni, DLSS 62
47
GTX 1080 Ti – RT średni, TAA 62
29
RTX 2060 – RT off, TAA 61
49
RTX 2060 – RT średni, TAA 52
36
RTX 2060 – RT wysoki, DLSS 47
32
RTX 2060 – RT wysoki, TAA 33
22
GTX 1080 Ti – RT wysoki, TAA 33
14
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Shadow Of The Tomb Raider – 1920 x 1080, najwyższe
[kl./s.] DirectX 12

GTX 1080 Ti – RT off, TAA 115
86
RTX 2060 – RT off, DLSS 93
74
GTX 1080 Ti – RT średni, TAA 92
47
RTX 2060 – RT off, TAA 89
68
RTX 2060 – RT średni, DLSS 82
59
RTX 2060 – RT średni, TAA 77
54
RTX 2060 – RT wysoki, DLSS 63
43
RTX 2060 – RT wysoki, TAA 56
36
GTX 1080 Ti – RT wysoki, TAA 51
23
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Na pierwszy rzut oka nie wygląda to źle, zwłaszcza jeśli weżmiemy pod uwagę średnie ustawienia ray-tracingu. Potem jednak rzuca się w oczy znacznie niższa liczba minimalnych klatek na sekundę. Przy ustawieniach wysokich nie jest już tak różowo i GTX 1080 Ti jest wolniejsza od RTX 2060 - ale i najtańszy Turing zasadniczo specjalnie nie błyszczy, chociaż dzięki DLSS można tu zyskać sporo wydajności. Pamiętajmy również, że ustawienia średnie RT są szczątkowe, a pełne możliwości ray-tracingu w tej grze zobaczymy dopiero w ustawieniach wysokich.

I pamiętajmy - ceny RTX 2060 zaczynają się od 1500 zł, a jeśli uda nam się znaleźć w sprzedaży GTX 1080 Ti (co wcale nie jest prostą sprawą), to zapłacimy conajmniej dwa razy tyle. Jeśli wzielibyśmy kartę RTX z podobnej półki cenowej, to GTX 1080 Ti nie miałby tu czego szukać.

Wedle danych NVIDII (których nie mieliśmy jeszcze okazji zweryfikować, ze względu na chwilowy brak sprzętu) nieco lepiej w tej kwestii radzą sobie karty karty GTX Turing (bez rdzeni RT jak np. GTX 1660), ale i tutaj nie co spodziewać się szaleństw.

Porównanie wydajności w grze SOTR
Źródło: NVIDIA

Fajnie, że NVIDIA udostępniła technologię DRX dla posiadaczy wybranych kart GTX. Po co to zrobiła? Żeby pokazać, że bez rdzeni RT, które znajdują się wyłącznie w kartach GeForce RTX 2060, 2070 i 2080 dużo nie ugramy (zwłaszcza na tańszych modelach), chociaż oczywiście zerknąć i przetestować można. Przekaz jest prosty: chcesz mieć ray-tracing w grach z odpowiednią wydajnością, kup karty GeForce RTX - najlepiej te droższe.

Co dalej? Może pora na to, by firma AMD pozwoliła na obsługę DXR na kartach Radeon? Więcej w temacie ray-tracingu w grach znajdziecie w naszych innych publikacjach:

Odsłon: 5464 Skomentuj artykuł
Komentarze

18

Udostępnij
  1. eninede
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2019-04-11 17:54

    Fajnie byloby zobaczyc implementacje "NVIDIA RT" w Unreal Engine i wtedy porownianie rozwiazania programowego i sprzetowego bo jesli RT dziala (i to calkiem niezle) na kartach AMD to cos tu jest nie tak.

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-04-12 10:41

      >bo jesli RT dziala (i to calkiem niezle) na kartach AMD to cos tu jest nie tak.

      decyzja lezy po stronie amd, DXR jest dostepny dla nvidi i dla amd wiec skoro jeszcze tego nie udostepnili to maja pewnie dobry powód

      Skomentuj

    2. blebleble
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2019-04-12 11:28

      Unreal Engine zyskuje narzędzia deweloperskie do ray tracingu.

      Do poprawy obecnej sytuacji ray tracingu, na pewno mocno przysłuży się pojawienie nowej wersji Unreal Engine, oznaczonej numerkiem 4.22. Dodaje ona bowiem narzędzia deweloperskie dla wspomnianej technologii, co sprawia, że jej implementacja będzie bardziej dostępna i po prostu łatwiejsza dla szerszego grona twórców.

      https://www.tabletowo.pl/unreal-engine-narzedzia-do-ray-tracingu-nvidia-tech-demo-rtx/

      Skomentuj

  2. Zef1r
    Oceń komentarz:

    -4    

    Opublikowano: 2019-04-11 20:04

    Wszystkie testy nvidia były robione w rozdzielczości 2560 x 1440 i ustawieniach obrazu ultra, więc nie ma się co dziwić, że przytykało Pascale. Ale już w ustawieniach 1920x 1080 high i ustawieniach rtx medium powinno być płynnie nawet na GTX 1060.

    Skomentuj

    1. BariGT
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2019-04-11 22:03

      To uczucie - miec karte kupiona za 3-4 tysiaki i się cieszyć, że w 1080 jakos działa :P

      Skomentuj

      1. rlistek
        Oceń komentarz:

        -2    

        Opublikowano: 2019-04-12 10:20

        Proponowałbym ci znaleźć sobie nowy sklep, ten cię ostro w konia robi, jeśli jak mówisz 1060 kupujesz za "3-4 tysiaki".

        Skomentuj

  3. DragonRed
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2019-04-11 21:21

    AMD z pewnością pokaże a raczej silnik graficzny chociażby z nowego Crisis , że żadne dodatkowe jednostki nie są potrzebne.Wystarczą odpowiednie instrukcje oraz obliczenia wielopłaszczyznowe by tego dokonać na zwykłych rdzeniach Graphics Core i Procesor Core.
    Niektórzy się jarają jakby Nvidia przyśpieszyła rozwój branży gier a to konsole stacjonarne sterują rynkiem gier.
    Przynajmniej znów wszystko wróci do normy i konsole będą tymi sprzętami , które stanowią punkt odniesienia w jakości oprawy graficznej w grach a PC będzie musiał nadrabiać.

    Skomentuj

    1. rahl_r
      Oceń komentarz:

      -3    

      Opublikowano: 2019-04-11 22:14

      A świstak siedzi i zawija w sreberka. Oj Gatts ty nigdy nie zmądrzejesz.
      Jak zwykle masz rację - do jedzenia zupy nie jest potrzebna łyżka, widelcem też się da.

      Skomentuj Historia edycji

    2. BariGT
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2019-04-11 22:36

      To jest takie piękne jak gimbazjusze sobie fantazjują, że kiedyś w równoległym wszechświecie skrzynka do grania w cenie porządnej klawiatury będzie wyznaczała nowe standardy oprawy graficznej XD XD

      Skomentuj

      1. rlistek
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2019-04-12 10:26

        Z ciekawości, jakiej klawiatury używasz?

        Bo trochę mi te twoje posty tu stoją w sprzeczności ze sobą, a jeśli faktycznie kupujesz porządną klawiaturę w cenie konsoli, a dalej w 2019 siedzisz na 4790k i 980Ti to imponujące priorytety zakupowe, 10/10. Nie mówiąc już o tym twoim płaczu w co drugim poście, jakie to nowe gpu są drogie itd.
        Jak to w końcu jest? Zechcesz wyjaśnić?

        Skomentuj

        1. BariGT
          Oceń komentarz:

          -2    

          Opublikowano: 2019-04-12 13:12

          - uzywam, jakiegoś Della bo 90% kompa używam do pracy/pisania.
          - gośc wyżej pisze o sprzęcie typowo gamingowym. Pro klawiatury zaczynają sie w okolicy cen konsol.
          - Siedze na 6850K bo potrzebowałem platformy pod win7 a nie miałem czasu się szarpac z jakimiś loaderami
          - 980Ti został od czasów 4790K - czekam na Navi - Coraz mniej czasu na granie, tym bardziej na update profilu - ale moge zrobić to dla Ciebie :D

          Mam nadzieję, że pomogłem

          Skomentuj

          1. rlistek
            Oceń komentarz:

            -2    

            Opublikowano: 2019-04-12 14:00

            No widzisz, ja dla przykładu używam klawiatury w cenie konsoli (i bardzo sobie ją chwalę), ale w przeciwieństwie do ciebie nie płaczę, że RTXy kosztują tyle i tyle. Przecież gdyby nvidia po prostu ich nie wydała, to byś płacił za taką samą wydajność dokładnie tyle samo, bo w dużym uproszczeniu 2080 = 1080Ti + tensory (może z max kilka procent na korzyść rtx) w takiej samej cenie (teraz już może być inna, nie wiem, nie sprawdzałem ostatnio, nie wiem też jak z dostępnością, ale cena za 1080Ti była taka sama (+-100zł) w momencie premiery 2080, kiedy to kupowałem swój egzemplarz).
            Tensory nie robią na ciebie wrażenia to spoko, ale jaki jest powód hateowania tych gpu, skoro gdyby ich nie było to sytuacja na rynku, w szczególności ceny do wydajności i tak wyglądałyby tak samo, bo to amd possysa i nie jest w stanie wydać nic konkurencyjnego w topowych segmentach wydajności.

            Mi się, widzisz, kierunek rozwoju jaki sobie obrała nvidia w tej generacji bardzo podoba. Nikt nikogo do przesiadki z 10x0 na 20x0 nie zmusza. Pascale dla kogoś kogo nie interesuje RT czy inne nowości to wciąż świetne karty, ale takimi samymi świetnymi kartami są RTXy, które jak już ustaliliśmy, nie są wcale droższe od poprzedników, tylko zamiast zwyczajowych +xx% do wydajności dostaliśmy nowe technologie. Ja bardzo liczę na popularyzację RT w grach bo to jest prawdziwa rewolucja, która za kilka lat może zaowocować nieporównywalnie lepszą grafiką w grach niż gdyby po prostu dokładać te procenty do wydajności. A oprócz tego może też znacznie przyśpieszyć i ułatwiać tworzenie gier od strony technicznej, więc i deweloperzy będą mogli skupić się bardziej na innych aspektach, przez co i gry od strony rozgrywki mogą być coraz lepsze.

            Widzę, że fajnie ci się ślepo hateuje, zamiast trzeźwo na to spojrzeć i przeanalizować sytuację. Takie zachowanie jest bardzo typowe, ale dla dzieciaków w gimnazjum, a ty zakładam już ten okres masz jednak za sobą.

            Skomentuj

          2. BariGT
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2019-04-12 15:46

            2080Ti jest ok 100 szybsze od GF4200Ti, która na premierę ok 2000 roku kosztowała sporo. ponad 2 tysiaki, nie mając wielu obencych ficzerów. Powinniśmy być w sumie wdzięczni NV, że nowe RTX nie latają po 200k - to tyle nawiasem płacenia za postęp wg twojej logiki.

            980Ti - premiera - 650$
            1080Ti - premiera 700$
            2080T - premiera 1400$

            Reszta to propaganda.

            Dalej nie czytałem bo za długie i pewnie pełne podobnych mądrości. Mimo wszystko miłego weekendu.

            Skomentuj

          3. rlistek
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2019-04-12 15:59

            Czyli tak jak przewidywałem, totalny ignorant.

            Skomentuj

  4. BariGT
    Oceń komentarz:

    3    

    Opublikowano: 2019-04-11 22:00

    - "Chlip, chlip - każdy ma wyebane na nasze RT, ktore mialo przekonac ludzi do kupowania kart za 7 kafli" kapitanie?
    - Odblokujcie RT do reszty kart - niech sie ślinia co stracili


    Skomentuj

  5. Arael
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2019-04-12 02:55

    https://youtu.be/ekG2q_eYCAM
    https://youtu.be/J3hT4Epr5ds

    Skomentuj

  6. Pixel
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-04-12 17:43

    No ale GTX 980 to już za stary na wsparcie RTX :D

    Skomentuj

  7. Dideq
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-04-14 09:43

    DLSS poprawia wydajność ale Turingi i tak lepiej sobie radzą z RTX.

    Skomentuj Historia edycji

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!