Gry 4K UHD najlepsze na PC Monitory

Gry 4K UHD najlepsze na PC

opublikowano przez redakcja w dniu 2019-01-31

Jeśli grać w rozdzielczości 4K UHD to najlepiej na... PC. Ktoś miał co do tego wątpliwości? Zaraz je rozwiejemy!

Szczęśliwie dożyliśmy czasów, kiedy komfortowe granie w rozdzielczości 4K UHD stało się faktem. Wciąż nie jest to tania zabawa, ale pecetowcy mogą bez kompleksów grać w natywnej rozdzielczości 3840 x 2160. Dzięki tej rozdzielczości uzuskujemy niesłychanie szczegółowy, pełen detali obraz i nawet starsze gry potrafią prezentować się w takiej rozdzielczości znacznie lepiej. Przy okazji zobaczcie nasze zestawienie polecanych monitorów 4K.

Po premierze kart NVIDIA Pascal (karty graficzne GeForce GTX) byliśmy bliscy atrakcji 4K. Łączac dwie karty GTX 1080 można było się już cieszyć płynną rozgrywką UHD. Łączenie kart graficznych to jednak rozwiązanie prądożerne, wydzielające dużo ciepła i zwyczajnie na świecie drogie. Poza tym konfiguracje SLI (NVIDIA) czy CrossFire (AMD) miały jeszcze inne znaczące minusy. Takie konfiguracje powodowały mniejszy lub większy stuttering, a poza tym nie wszystkie gry potrafiły wykorzystać moc dwóch (czy więcej kart) graficznych.

Gwoździem to trumny multiGPU okazały się... biblioteki DirectX 12. Ciężar obsługi kilku kart graficznych spoczął tam całkowicie na barkach deweloperów, którzy najwyraźniej uznali, że gra jest niewarta świeczki, bowiem użytkownicy takich konfiguracji stanowią znikomy fragment rynku. Obecnie masowo odchodzi się od SLI i CrossFire i wiele z nowych gier nie obsługuje tych technologii.

Potem nadeszła karta GeForce GTX 1080 Ti, czyli pierwsza karta z pojedynczym GPU, która generalnie pozwalała na rozgrywkę w 4K... ale bardziej wymagające tytuły nie sięgały 60 klatek na sekundę. Wszystko wskazywało na to, że na komfortową rozgrywkę w rozdzielczości 4K poczekamy do kolejnej generacji... i tak też się stało.  

Topowe karty NVIDIA GeForce RTX

Premiera kart NVIDIA Turing, czyli GeForce RTX była pamiętna z wielu powodów. Otrzymaliśmy potężną kartę GeForce RTX 2080 Ti która faktycznie umożliwiła nam rozgrywkę w UHD w 60 klatkach na sekundę. Okazało się jednak, że 4K UHD ma swoją cenę, na którą niezupełnie byliśmy przygotowani. Czy można coś z tym zrobić? Okazuje się, że tak i ma na to pomysł... sama NVIDIA.

Jeśli jeszcze nie miałeś okazji sprawdzić na co można liczyć w przypadku nowych kart RTX, koniecznie zajrzyj do naszych testów:

PC - wiodąca platforma do gamingu w 4K?

Pecetowcy byli dumnie zwłaszcza z tego, że w przypadku tej platformy w grę wchodzi "prawdziwe", "natywne" 4K UHD, a nie "oszukane" jak w przypadku konsol. Owszem takie maszynki jak Xbox One X, czy Playstation 4 Pro pozwalają tanim kosztem grać w rozdzielczości UHD, ale jest to rozwiązane za pomocą upscalingu. Generalnie rzecz biorąc silnik renderuje obraz w niższej rozdzielczości, by ją potem przeskalować do UHD.

Korzysta się tu z dość zaawansowanych algorytmów (renderowanie szachownicowe, czyli tzw. checkerboard), ale nie jest to rozwiązanie idealne. Tak stworzony obraz nie jest wolny od artefaktów, ale wydaje się być rozsądnym kompromisem pomiędzy ceną, a możliwością rozgrywki w wysokiej rozdzielczości. Okazuje się jednak, że wkrótce pecetowcy również sięgną po tę technologię.

Szybsze 4K - NVIDIA DLSS

Mowa oczywiście od NVIDIA DLSS, czyli technologię wykorzystującą rdzenie Tensor (AI) w nowych kartach NVIDIA RTX. Więcej na temat architektury kart NVIDIA Turing możesz znaleźć w naszej publikacji.

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że DLSS (czyli Deep Learnign Super Sampling) zastępuje TAA (czyli temporalny antyaliasing), ale rzecz jest znacznie bardziej skomplikowana. Rdzenie Tensor są tu zaprzęgnięte aż do trzech podstawowych prac - wygładzania krawędzi, skalowania i uzupełniania brakujących pikseli. Tak, (w uproszczeniu) włączając grę z technologią DLSS w rozdzielczości 4K UHD, mamy do czynienia z renderowaniem w niższej rozdzielczości, skalowaniem jej do 4K, uzupełnianiem brakujących pikseli i wygładzaniem krawędzi.

Jest to więc technologia znacznie bardziej zaawansowana od renderowania szachownicowego (artefakty renderowania szachownicowego byłyby dobrze widoczne z bliska na pecetowym monitorze który oferuje obraz ostry jak żyleta), tym niemniej mamy tu do czynienia z upscalingiem. Wygenerowany w ten sposób obraz jest bardzo zbliżony do "prawdziwego" 4K, a wręcz w przypadku niektórych elementów potrafi wyglądać lepiej niż natywne 4K UHD z technologią TAA.

Ok, ale po co to wszystko? Sytuacja wyjaśnia się, gdy porównamy wyniki RTX 2080 Ti bez DLSS (natywne 4K UHD) do RTX 2080 (bez Ti) z DLSS. Tańsza karta graficzna potrafi generować obraz UHD szybciej, niż starszy i (wyraźnie droższy) brat. NVIDIA zadziałała bardzo sprytnie zwiększając zarówno wydajność sprzętową, jak i tworząc nowe technologie, które pozwalają uzyskać jeszcze wyższą wydajność. Jak dla nas to znakomite posunięcie, ale jak przyjmą to hardkorowi pecetowcy, dotychczas dumni z faktu, że mają "prawdziwe, natywne, nieskalowane 4K"?

Monitory 4K UHD

Istotne jest, że obecnie pecetowi gracze mają już do wyboru szerokie spektrum modeli monitorów. Od niedrogich monitorów 4K UHD z odświeżaniem 60 Hz, przez modele wyposażone w liczne udogodnienia jak wyższe odświeżanie, HDR, czy technologie supersynchronizacji (np. G-Sync). Topowe modele dla entuzjastów, które są wyposażone we wszystkie techniczne nowinki potrafią kosztować ponad 10 tysięcy złotych. Najważniejsze jednak, że gracze mają szeroki wybór.

Jeśli już mowa o G-Sync, warto przypomnieć, że "Zieloni" zmienili ostatnio swoją politykę dotyczącą monitorów z supersynchronizacją. Mianowicie dodali do obsługi kart GeForce również monitory z technologią Adaptive Sync. Jak na razie liczba certyfikowanych modeli nie jest duża (około 12), ale ważne, że NVIDIA zdecydowała się na taki krok, a nawet udostępniła funkcję ręcznego włączenia opcji (nawet dla modeli bez certyfikacji).

Warto odnotować również zapowiedź wyświetlaczy BFGD (Big Format Gaming Displays), czyli olbrzymich, 65-calowych wyświetlaczy 4K HDR z technologią G-Sync. Nie ma co liczyć na niskie ceny, ale to będzie z pewnością coś, do czego będą wzdychać pecetowi gracze na całym świecie.

Co dalej?

Przede wszystkim czekamy na więcej gier, które obsłużą DLSS. Technika DLSS była w cieniu ray-tracingu, ale szybko może się okazać, że to właśnie ta cecha jest ważniejsza. Oczywiście technologia ta działa tylko na kartach RTX i producenci gier dopiero zaczynają implementować ją w grach. Czekamy na tytuły z obsługą DLSS i wtedy będzie można o niej powiedzieć więcej. Prawdopodobnie konkurencja NVIDII nie pozostawi tak tej sprawy i sama zaprezentuje podobną technologię.

Oczywiście powoli też trzeba przyzwyczajać się do myśli o rozdzielczości 8K. Moc obliczeniowa potrzebna do komfortowej rozgrywki w rozdzielczości czterokrotnie wyższej od 4K na dziś dzień wydaje się niewyobrażalna.

Tekst powstał ze współpracy z firmą NVIDIA

marketplace

Komentarze

102
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Też mi odkrycie jak cała konsola kosztuje 1/3 takiej grafiki, to nic dziwnego że konsola nie ma startu w tym wyścigu. I to 4k natywne to smaczek na ktory wielu nie może sobie pozwolic i dlatego konsole tego nie oferuja bo koszt byłby nieopłacalny dla masowego klienta jakim jest konsola....
    Zaloguj się
    12
  • avatar
    Komputery są najlepsze do grania oferują najładniejszą grafikę najnowocześniejsze części i olbrzymią pulę gier do wyboru.

    Pecety robią miazgę z każdej konsoli każdego producenta widać to gołym okiem na każdej grze i to jest niezaprzeczalny fakt.

    Ten koleś ===PS4Ekskluzyw=== co wkleja te zdjęcia z konsol tylko to poświadcza,przecież one są ohydne.
    Wszystko tam jest rozjechane pixeloza i jakieś efekty maskujące bżydote tych gier.
    Te wszystkie gry są na jedno kopyto,wszystkie na jeden raz i do tego strasznie dziecinne.

    Jedyną przyszłością konsol są konsole te od Microsoftu tam przynajmniej jest grafika na poziomie i w miarę nowoczesna technologia.
    Śledzę sytuacje na rynku i widzę że Microsoft wykupuje bardzo dużo firm produkujących gry więc w nowej generacji będzie to najlepsza konsola na rynku.

    4k UHD NAJLEPSZE TYLKO NA PC!
    Zaloguj się
    11
  • avatar
    *PS4Ekskluzyw ja też widzę co najwyżej detale średnie w porywach na wysokie i nic więcej z nudów obejrzałem wszystkie linki w twoich komentach ten piotreeeek rozgniótł twoje fotki już w pierwszym komentarzu w tym temacie.
    Ale masz talent do trolowania robisz to tak poważnie jakbyś naprawdę wierzył w to co mówisz :)
    Zaloguj się
  • avatar
    Mierna gra w 4K będzie dalej grą mierną...
    Zaloguj się
  • avatar
    @PS4Ekskluzyw
    Może widziałeś jeszcze na swojej konsolce straszącej rozciaptaną grafiką taką ostrość i szczegółowość detali jak na PC?

    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/44721247080/in/album-72157698433259560/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/46510022801/in/album-72157698433259560/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/45545426934/in/album-72157698433259560/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/46458114292/in/album-72157698433259560/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/46617976501/in/album-72157698433259560/
  • avatar
    @piotreeeek pamiętasz jak ci wczoraj pisałem że nie wklei ci niczego nowego bo nie jest w stanie :) miałem racje dziś znowu ci powklejał gry które są na poziomie medium/high na pc.
    Ja ci mówię daj sobie spokój bo po pierwsze zaśmiecanie komentarzy jest a po drugie on nie ma żadnych szans z tobą i jest to nie uczciwe względem jego.
    Na lepszą grafikę trzeba poczekać do nowej generacji konsol wtedy można będzie porównywać przez jakiś czas bo pecety szybko lecą do przodu i szybko wyprzedzą nową generacje konsol.
    Koleś się kompromituje a ty go do tego prowokujesz przecież każdy widzi jak to wygląda po co z nim drążyć temat po prostu nie ma bata żeby ci coś lepszego pokazał nie tu nie na tym sprzęcie i jeszcze nie w tym roku.
    Zaloguj się
  • avatar
    PS4Ekskluzyw to wszytko co ty pokazujesz to zupełnie co innego niż to co mówisz i tutaj jest twój problem.
    Chciałbyś żeby tak to wyglądało jak o tym piszesz no ale tak nie jest.
    Niestety te twoje screenshoty i filmiki same świadczą przeciwko twoim słowom.

    Sorry ja też konsole miałem i wiem jak to wygląda i na pewno nie tak jak o tym piszesz.
    Zaloguj się
  • avatar
    To co, pokaze mi w końcu jakiś gimbuś grafike na tej śmiesznej konsolce Sony, jak ta na PC:

    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/34133135143/in/album-72157684010925276/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/34424830120/in/album-72157684010925276/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/34669986822/in/album-72157684010925276/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/34669803292/in/album-72157684010925276/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/35657212702/in/album-72157684010925276/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/34424964390/in/album-72157684010925276/
  • avatar
    PS4Ekskluzyw Horizon ZD nie zebrał nagrody za technologię tylko za Wybitne osiągnięcia w animacji te same osiągnięcia zyskały w tym samy czasie trzy gry które są na PC czyli Cuphead, For Honor oraz Hellblade: Senua’s Sacrifice było to w 2017 roku.
    Wybitne osiągnięcia w animacji nie oznaczają hiperealistycznej grafiki bo o tym nie wiesz jak widać.
    Nie ma znaczenia że grą roku został God of War bo gry roku nie przyznaje się po grafice tylko po fabule i grywalności więc przestań siać ferment bo piszesz totalne bzdety twoje foty i filmy które na domiar śmiechu sam wklejasz w swoje komentarze to kolejna pięta Achillesa w twojej wojence bo jak mówią inni w tym i ja to tylko detale medium łamane na wysokie jakie zobaczy każdy gracz na średnim PC.
    Piszesz o grafice na konsolach w temacie gdzie tytuł mówi sam za siebie "Gry 4k UHD najlepsze na PC" nikt nie napisał najlepsze na konsolach bo tak nie jest.
    Gry na konsole ładnie wyglądają ale nie ma w nich nadzwyczajnego grafika jest średniakiem na dzisiejsze czasy.
    Nikogo nie przekonasz do swoich teorii a tylko mają ludzie polewę z ciebie.
    Zaloguj się
  • avatar
    To małe porównanie graficzne chyba ostatecznie wyjaśnia kwestie "low grafiki na konsoli vs fotorealizm napakowany detalami na PC".

    Uncharted 4 gameplay (i to PNG)
    https://i.imgur.com/tLRqc17.png
    vs
    SOTTR PC
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/44721247080/in/album-72157698433259560/

    Ilość widocznych detali na PC sprawia, że U4LL wygląda przy tym jak gierka ze smartfona.

    RDR2 4K na konsoli
    https://i.imgur.com/bF4tBAN.jpg
    vs
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/31696942507/in/album-72157684010925276/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/26410204288/in/album-72157684010925276/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/26410227338/in/album-72157684010925276/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/39673313753/in/album-72157684010925276/
    https://www.flickr.com/photos/94130748@N05/40282409061/in/album-72157684010925276/
    Zaloguj się
  • avatar
    Znowu widzę propaganda Nvidiii.
    Widać karty się słabo sprzedają, ale o tym już wiemy z raportów. Ciekawe dlaczego się słabo sprzedają...
    No ale oni zamiast obniżyć horrendalne ceny wyższych modeli to inwestują w propagandę taką jak w tym artykule.
  • avatar
    Technika DLSS może okazać niezłą sztuczką i taka 2070 będzie spokojnie rywalizować 1080Ti a RTX 2080 będzie z 30% szybsza. Oczywiście czas pokaże czy to się przyjmie i będzie stosowane w grach
    Zaloguj się
  • avatar
    Jak dla mnie gry mają o wiele za słabe tekstury do 4k, na tą chwilę maks to QHD. Prawdziwe 4k to będzie jak średniej klasy gpu będzie miało 24GB, a top 48/64GB a w grach dadzą tekstury z prawdziwego zdarzenia a nie paćki.
  • avatar
    Szczerze mówiąc rozczarowała mnie ta technologia DLSS. Nie takiego działania po niej oczekiwałem. Jak w taki sposób ona działa, to w 1080p z DLSS w jakiej rozdzielczości będzie renderowany obraz? 720p czy jeszcze niższej? :/.
    Zaloguj się
  • avatar
    Na konsoli PS gram w 1920x1080, natomiast na komputerze PC w 1280x1024.
  • avatar
    1050-ka w zupełności wystarcza na fullhd
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    640x480
  • avatar
    Podsumowując tego rozemocjonowanego konsolowca i innych można by powiedzieć że PC jest faktycznie mało opłacalny w takich highendowych zastosowaniach i to jest smutny smutny dla mnie fakt. Jaranie się konsolą jest równierz jakimś płytkim fanbojostwem bo granie w 30 klatkach dyskwalifikuje dla mnie obecną generacje konsol zupełnie. I Bajery typu HDR czy wyświetlanie w 4k mogą sobie w buty wsadzić. Czekam na Ps5 może mnie nie zawiedzie a xboxa niekupie napewno bo wszystkie gry z x mogę sobie ograc na moim 6 letnim PC w ~50 klatkach. wystarczy podłączyc kompa do tv a do tego bezprzewodowy pad i nara. A i jeszcze jedno dobry tv 4k z HDR pewnie kosztuje z 5k konsola z 2k Więc na start masz 7k na sprzęt uwaga (tylko do grania) Za rok pewnie konsole będą oferować 140 klatek więc znowu trzeba będzie zmienić telewizor na nowszy i pewnie jeszcze droższy bo już obciachem będzie mieć tv który nie jest np OLEDOWy. albo laserowy
  • avatar
    wszystko fajnie pięknie, tylko, że porównanie bez sensu, konsola dziś kosztuje tyle co średniej klasy grafika, do pełnego kompa to daleka droga
    to tak jakby zrobić artykuł jak jeździć do tylko Lambo, zwykłe auta się do tego nie nadaja
  • avatar
    Nawet nie odpisuję fanbojom blaszanym ale tego się boicie to wiem :)

    The Last of us 2
    https://www.youtube.com/watch?v=btmN-bWwv0A&t

    Death Stranding
    https://www.youtube.com/watch?v=rP3UngLFou4&t

    Ghost of Tsushima
    https://www.youtube.com/watch?v=kSAvzeopPC8&t

    Nigdy się z tym nie pogodzicie że na konsoli mogą być graficznie gry lepsze itp.

    Dla potomnych te linki :)
    Zaloguj się
    -5
  • avatar
    Wystarczy spojrzeć na to i pozamiatane :)

    Uncharted4
    https://imgur.com/a/ESuWS01

    Uncharted Lost Lagecy
    https://imgur.com/a/KsPMSH9

    Horizon Zero Dawn
    https://imgur.com/a/8zACbu0

    God of War
    https://imgur.com/a/2r52ijY

    Spider Man
    https://imgur.com/a/zo9ccfW

    The Order 1886
    https://imgur.com/a/DY1BkGT

    Nadchodzące

    The Last of us 2
    https://www.youtube.com/watch?v=btmN-bWwv0A&t

    Death Stranding
    https://www.youtube.com/watch?v=rP3UngLFou4&t

    Ghost of Tsushima
    https://www.youtube.com/watch?v=kSAvzeopPC8&t

    Nie masz czym zaskoczyć napinaczu :)))
  • avatar
    1024x768 na CRT i wżyciu nie zamienię na płaszczaka chyba że może kiedyś OLED, o ile będzie w cenie dla zwykłego przeciętnego człowieka.
    Zaloguj się
    -9
  • avatar
    Ja kupiłem za prawie 2 koła monitor 4k i oddałem go tego samego dnia. Nie widzę żądnej większej różnicy między full hd a 4k, a już na pewno nie takiej żeby tyle kasy wydawać. Do tego ten monitor miał 32 cale, więc już powinienem poczuć różnicę. No ale dawać 8k :D Więcej K!
    Zaloguj się
    -11
  • avatar
    Wystarczy popatrzeć na gry ekskluzywne na PS4 w HDR.
    Prezentują się lepiej jak nie jeden tytuł z pc za wielki hajs w 4K. HDR robi większą różnicę niż te całe 4K a HDR na pc to nadal ułomny paździerz ech.... I ta cena kart w głowie się nie mieści :) Za 5 koła to ja będę miał nową generację konsol i na gry jeszcze starczy albo dołożę i lepszy TV się kupi ;)

    5 koła za samą kartę a gdzie reszta gratów ech...Pctowcy jest powód do dumy :)

    Rozdzielczość to nie wyznacznik grafiki a wystarczy spojrzeć na RDR2 z konsoli za 700 stów. Konsola za taki hajs przerzuca taką oprawę szok :) Przypominam 1.84TF z 2013 roku.

    https://www.youtube.com/watch?v=312jw-AmQHk&t

    PS5 wkroczy i z tego paździerza pc nie będzie co zbierać. Szkoda kasy na ten reaktor łukowo spawalniczy :)))
    Zaloguj się
    -12
  • avatar
    RDR2 rozwala twojego Shadow Of Tomb Raider technicznie i graficznie.

    A ten mi o czystości obrazu własnie przez takie coś i wyostrzenia to gra prezentuję się plastikowo i sterylnie.
    Shadow Of Tomb Raider nawet nie przebił graficznie starszych exów z PS4.

    Uncharted4
    https://imgur.com/a/ESuWS01

    Uncharted Lost Lagecy
    https://imgur.com/a/KsPMSH9

    To jest dopiero oprawa z artystycznym podejściem :)

    Chłopczyku obejrzyj sobie to co ma jeszcze pojawić się na poczciwą generację :)

    The Last of us 2
    https://www.youtube.com/watch?v=btmN-bWwv0A&t

    Death Stranding
    https://www.youtube.com/watch?v=rP3UngLFou4&t

    Ghost of Tsushima
    https://www.youtube.com/watch?v=kSAvzeopPC8&t

    W HDR to będzie coś a nie te twoje 4K i oprawa miałka z pc :)

    Zaloguj się
    -16
  • avatar
    heh a ja jeszcze siedze na monitorze 1680x1050, tzn mam w planach kupić monitor mam upatrzone 3 modele QHD ale czekam na jakąś promocje ;)
  • avatar
    gram na monitorze 2560 x 1080 21:9 29 cal i jest super
  • avatar
    Jakiś czas temu miały wyjść monitory
  • avatar
    żadna rtx 2080 ti nie nadaje się do 4k pieprzenie bzdur nie dajcie się nabrać, co najmniej 2 x gtx 1080 ti muszą być, wiem bo mam
  • avatar
    muszą dać teraz,każdy nazywa to inaczej programistom aby zaczeli pisać pod dlss,bo inaczej będzie jak z direct x12 i sli.