Samsung Gear VR, czyli Oculus Rift dla smartfona Akcesoria Mobilne

Samsung Gear VR, czyli Oculus Rift dla smartfona

opublikowano przez Tomasz Duda w dniu 2015-01-20

Samsung Gear VR to okulary do rzeczywistości wirtualnej, które pozwolą zagłębić się w świecie filmów i gier. Obraz otacza użytkownika z każdej strony.

marketplace
Ocena benchmark.pl
Plusy

- lepsza szczegółowość obrazu niż w Gear VR + Note 4; - płynne działanie multimediów sferycznych; - wbudowany port micro USB do ładowania baterii; - sporo nowych gier i aplikacji w sklepie (część jest darmowa); - świetna jakość wykonania; - wygodna i dość lekka konstrukcja;

Minusy

- szczegółowość obrazu wciąż poniżej oczekiwań; - zbyt krótki czas pracy na baterii;

Opisywanie wrażeń związanych z używaniem gogli Samsung Gear VR jest ekstremalnie trudne. To tak jakby wyjaśniać jak smakują pistacje osobie, która ich nigdy nie jadła. Można próbować, ale przekonasz się dopiero gdy sam skosztujesz.

Gear VR nie jest autonomicznym urządzeniem, lecz akcesorium przeznaczonym do smartfona Samsung Galaxy Note 4. Jest to zarówno jego zaleta, jak i wada. Z jednej strony ponarzekać można na cenę - gogle po oficjalnej premierze w Polsce kosztowały będą około 800 zł, a za smartfona zapłacimy w tej chwili średnio 2700-2800 zł. Łączna kwota oscylująca wokół 3500 zł z pewnością może odstraszać, ale pamiętajmy o jednym – nie kupujemy Note 4 do Gear VR tylko odwrotnie. Gdy już jesteśmy właścicielami świetnego smartfona, to późniejsze dokupienie gogli nie brzmi aż tak strasznie.

Note 4 pełni w goglach rolę pierwszoplanową. Jest wyświetlaczem, zapewnia moc obliczeniową oraz daje dostęp do sklepu z oprogramowaniem. Sam Gear VR ma za zadanie utrzymywać smartfona na głowie i kierować obraz do oczu użytkownika za pomocą specjalnie ustawionych soczewek. Same soczewki nadają się dla ludzi z rozstawem źrenic od 55, do 71 mm (czyli w praktyce dla większości z nas).

Wykorzystując tylną kamerkę smartfona będziemy mogli wyświetlić obraz z niej na ekranie. W praktyce więc możemy widzieć to co się dzieje wokół nas bez zdejmowania okularów Gear VR.

Oczywiście ma też w sobie trochę elektroniki np. sensor odległości wykrywający obecność głowy i zatrzymujący odtwarzanie w chwili zdjęcia gogli. Jest on umieszczony na wewnętrznej stronie, blisko prawej soczewki.

Oprócz tego na prawym boku wbudowano panel dotykowy, który bywa przydatny w czasie obsługi niektórych gier i aplikacji lub przewijania elementów menu (np. miniaturek filmów). Obok niego znajduje się też podłużny klawisz +/- do regulacji głośności, a nad nim przycisk COFNIJ.  Na górnej powierzchni z kolei znajdziemy „rolkę” którą skorygujemy dioptrie (odległość smartfona od soczewek).

Oculus for Gear VR

Sprzęt jest bardzo istotny, ale tak naprawdę nie znaczy on nic bez odpowiedniego oprogramowania. Dlatego w smartfonie zainstalowana musi być aplikacja Oculus (tak, tak – Samsung stworzył swój produkt we współpracy z twórcą słynnego Oculus Rifta) dająca dostęp do sklepu z oprogramowaniem dla opisywanych gogli. W chwili pisania recenzji nie była ona wciąż dostępna publicznie w Sklepie Play oraz GALAXY Apps, ale po oficjalnym pojawieniu się Gear VR na rynku polskim tam zapewne będzie należało jej szukać.

Oferta Oculusa dla Gear VR rozszerza się z miesiąca na miesiąc. Oczywiście znaczną część oprogramowania stanowią tak zwane „dema”, czyli skrócone i często uproszczone wersje, które mają zachęcić do późniejszego kupna lub pobrania pełnej wersji. Wybór jest jednak szerszy niż jeszcze 2 miesiące temu. Największe nadzieje wiążę z przyszłością tych gogli dlatego, że możliwości ich zastosowania są naprawdę duże. Pytanie tylko, czy programiści skorzystają z tych możliwości i czy w ogóle będzie popyt na Gear VR?