Pedał gazu powie ci, jeśli robisz to źle

przeczytasz w 1 min.

Łączy się z innymi elementami samochodu, po czym wyczuwalnie, ale nie rozpraszająco ostrzegać kierowcę, że powinien zdjąć nogę z gazu.

Bosch pedał

Motoryzacja wciąż się zmienia, a wpływ na to mają w dużej mierze nowe technologie, także te z sektora elektroniki użytkowej. We wnętrzach samochodów pojawiają się ogromne wyświetlacze, będące centrami systemów multimedialno-informacyjnych, moduły reagujące na głos użytkownika itp. Firma Bosch jednak stworzyła coś zupełnie innego – coś, co według obecnie używanego nazewnictwa, można by określić mianem inteligentnego pedału gazu.

Stosowanie aktywnego pedału gazu firmy Bosch przełoży się podobno na zmniejszenie zużycia paliwa o 7 proc. oraz może ocalić wiele ludzkich żyć. Ta pierwsza właściwość pozytywnie wpłynąć ma zarówno na koszty użytkowania, jak i ochronę środowiska. 

Bosch pedał skuteczność

Co jednak czyni wynalazek Boscha inteligentnym?  Fakt, że może on łączyć się z innymi elementami samochodu, przede wszystkim skrzynią biegów i systemem nawigacji, po czym wyczuwalnie, ale nie rozpraszająco ostrzegać kierowcę, że powinien zdjąć nogę z gazu.

Pedał dostarcza kierowcy komunikaty na trzy sposoby: wibracja (ostrzeżenie), kołatanie (informacja o dobrym momencie na zmianę biegu) oraz przeciwciśnienie (zwiększenie oporu pedału – funkcja odstraszająca przed nierozważnym przyspieszeniem).

Bosch pedał łączność

Oczywiście kierowca w każdym przypadku jest w stanie postawić na swoim. Najczęściej jednak warto zdać się na pedał, ponieważ oprócz wspomnianych funkcji, może on także łączyć się z systemem nawigacji i działać na podstawie ograniczeń prędkości na odcinku.

Nie wiadomo jeszcze kiedy pedał trafi do sprzedaży.

Źródło: SlashGear, Bosch

Komentarze

22
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    cochinek
    14
    Żaden pedał nie będzie mi mówił że robię to źle!
    • avatar
      BARTOL48
      12
      Chyba niezbyt komfortowe jak będzie się kołatał przy każdej zmianie biegu.
      • avatar
        Lukson
        10
        Pedał hamulca tłucze się przy hamowaniu gdy załącza się ABS.
        Pedał gazu tłucze się przy dodawaniu gazu.

        Chcesz mieć spokój to lepiej nie używać ani tego ani tego :D
        • avatar
          mazmazik
          5
          ale głupota
          • avatar
            Konto usunięte
            3
            Chciałbym sprawdzić te 7% w praktyce. A później oddać producentowi niezależnie od wyniku. Wole mniej gadżetów w aucie, a więcej frajdy z jazdy.
            • avatar
              Nullmaruzero
              1
              Co jak co, ale od pedału gazu i hamulca podczas jazdy to komputery (póki same jeździć nie będą) powinny trzymać się z daleka. Padnie Ci takie ECU podczas jazdy i kto wie co się będzie działo.
              • avatar
                michael85
                1
                Żeby tylko to nie był kolejny "wynalazek" na zasadzie tych strzałek informujących cię kiedy masz zmienić bieg na wyższy. Problem z nimi jest taki, że nie biorą pod uwagę normalnej jazdy tylko są skonfigurowane dla upośledzonych 80 letnich orangutanów których jedynym celem jest jakakolwiek jazda. Jeśli jechałbyś zgodnie z tym co owe strzałki podpowiadają to nie dość że auto nie przyspiesza tzn nie wykorzystuje maksymalnych możliwości silnika to w dodatku ten ostatni krztusi się i poszarpuje bo zwykle strzałki zbyt wcześnie każą przełączać bieg na wyższy. Oczywiście zamysł jest bardzo dobry ale w dobrych sportowych samochodach bo w zwykłych samochodach dla ludzi zadowala jedynie ekologów i mechaników którzy później po takiej jeździe naprawiają podzespoły silnika.
                • avatar
                  tymczas_dla_TSa
                  0
                  "Pedał gazu powie ci"

                  Masakra! aaaa, właśnie kompakt mówi mi, że "robię to źle"
                  • avatar
                    Gonsiorr
                    0
                    Dobre systemy na pewno pomagają, pozwalają uniknąć drobnych stłuczek czy wypychania auta z rowu, a czasem poważniejszych wypadków bo najważniejszym czynnikiem w tym przypadku jest oczywiście człowiek. Z opisu jestem bardzo sceptycznie nastawiony.

                    PS: Oczywiście dotyczyć to powinno tylko zwykłych aut bo w autach sportowych kierowca powinien mieć pełną kontrole.
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      0
                      bedzie wersja dla graczy ?