Technologie i Firma

Przynajmniej odrobina SI w każdej aplikacji biznesowej

przeczytasz w 1 min.

Według ekspertów Gartnera w 2020 roku 85 proc. interakcji klient-obsługa będzie bazowało na SI. A to tylko jeden z wielu sektorów.

Nie kończą się spory na temat tego, czym jest, a czym nie jest sztuczna inteligencja. Jeśli jednak uznamy ją za technologię umożliwiającą odciążenie człowieka, zdolną do podejmowania decyzji i uczącą się wraz z otrzymywaniem kolejnych informacji, to według Gartnera do 2020 roku będzie ona częścią niemal każdej aplikacji biznesowej – czy to produktu, czy też usługi.

Zainteresowanie sztuczną inteligencją rośnie w bardzo szybkim tempie – w styczniu 2016 roku termin nie zmieścił się nawet w pierwszej setce najczęściej wyszukiwanych haseł na platformie Gartnera, a obecnie zajmuje już siódme miejsce. Zwiększa się też jego popularność w wyszukiwarce Google. Autorzy aplikacji chętnie więc promują swoje dzieła jako „oparte na SI”, ale nie jest to tylko marketing.

Weźmy kilka przykładów aplikacji bazujących na sztucznej inteligencji:

  • Restless Bandit – automatyzuje procesy rekrutacyjne poprzez analizę CV i odpowiedzi udzielonych w teście,
  • NanoRep – przejmuje zadanie udzielania klientom pomocy, poprzez prowadzenie ich bezpośrednio do rozwiązania problemu,
  • Cogito – analizuje rozmowę w czasie rzeczywistym i podpowiada konsultantom telefonicznym, jak powinni prowadzić dialog,
  • Genee – samodzielnie obsługuje kalendarz, czyli planuje spotkania tak, by wszystkim pasowały terminy,
  • SMART by GAP – monitoruje oszczędności, zarządza umowami, typuje dostawców i przewiduje przyszłość kontraktów.

Szczególnie właśnie księgowość i zarządzanie firmowym budżetem to obszar „o dużym potencjale analitycznym. Samo gromadzenie cyfrowych informacji mija się z celem, gdy nie można ich przekształcić w cenne biznesowe spostrzeżenia. […] Aby coraz większa ilość danych gromadzonych przez firmy mogła być wykorzystana efektywnie, z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja automatyzująca wydobywanie z nich przydatnych informacji ułatwiających zarządzanie wydatkami, w dodatku podanych w przystępnej formie” – mówi Robert Mikołajski z Atmana, lidera polskiego rynku data center.

Korzyści płynące z wykorzystania sztucznej inteligencji sprawiają, że może ona stać się częścią praktycznie każdej biznesowej aplikacji. Tak uważają na przykład eksperci z Gartnera. Według nich 85 proc. interakcji klienta z obsługą będzie w rzeczywistości interakcją z takim lub innym narzędziem opartym na SI. 

Źródło: Gartner, InPlus Media. Ilustracja: GDJ/Pixabay (CC0)

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login