Karty graficzne

Gigabyte GeForce GTS250 1GB

Gigabyte GTS250 1GB, bazuje na układzie G92 w rewizji B1 (proces technologiczny 55nm). Karta, która dotarła do testów to jednak bliźniacza konstrukcja Gigabyte'a o oznaczeniu GV-N98XPZL-1GH, wyposażona, w stosunku do poprzednika, w zmieniony system chłodzenia (niklowany Zalman VF1050).
To co łączy te dwie karty, to przede wszystkim identyczne PCB, 1GB pamięci GDDR3 produkcji Samsunga, oraz w stosunku do modeli referencyjnych nieco obniżone taktowanie pamięci – 999MHz (1998MHz w trybie DDR). Na rynku spotkać jednak możemy egzemplarze z oznaczeniem OC, wyposażone w pamięci hynixa o taktowaniu 1100MHz (efektywnie 2200MHz).

nazwa karty
Gigabyte GTS250 1GB (GV-N250ZL-1GI)
seria
GeForce GTS250/9800GTX+ : G92b
16ROP / (TMU: 64TA 64TF) / 128SP
częstotliwość GPU
tryb 2D: 300MHz / shader: 600MHz
tryb low3D: 400MHz / shader: 800MHz
tryb 3D: 738MHz / shader: 1836MHz
częstotliwość pamięci
tryb 2D: 300MHz (600MHz DDR)
tryb low3D: 300MHz (600MHz DDR)
tryb 3D: 999MHz (1998MHz DDR)
ilość i typ pamięci
1GB GDDR3 (256-bit) Samsung 1,85V (2Gbps) 1ns
zalecany zasilacz 450W (24A na linii +12V)
długość karty 21cm
wyjścia
DVI-I, HDMI (+HDCP), D-Sub
chłodzenie
aktywne Zalman VF1050 (dwuslotowe) / niklowane miedź-aluminium
oprogramowanie
GamerHUD Lite
wyposażenie przejściówka HDMI-to-DVI, kabel 2xmolex do 6pin, kabelek spdif, CD-driver, user's manual
jakość wykonania
  5 [bardzo dobra]
głośność chłodzenia
2D:   2- [bardzo głośne / brak regulacji]
3D:   3  [głośne / brak regulacji]

Gigabyte GTS250 1GB: informacje z GPU-Z

To jednak nie wszystkie podobieństwa na jakie natrafimy przy porównywaniu Gigabyte'ów 9800GTX+ z GTS250. Pomimo zmiany modelu coolera, kooperacja Gigabyte'a z Zalmanem kolejny raz uraczyła nas brakiem możliwości regulacji zastosowanego wentylatora. Również w przypadku VF1050, 75mm wiatrak niezależnie od obciążenia pracuje ze stałą prędkością. Niestety, nie pomoże tu ani popularna narzędziówka w postaci RivaTuner, ani dołączony do karty autorski program GamerHUD.

Budowa modułu chłodzenia to kolejna wariacja pewnego schematu powielanego dziś przez niemal wszystkich producentów. Cztery heatpipy wychodzące z bloczku umieszczonego nad rdzeniem G92b, służą do transportu i oddawania generowanego ciepła 52 cieniutkim finom. Całość została poniklowana z dużą dbałością o detale, prezentując się bardzo kompaktowo i nad wyraz estetycznie.

Sam system chłodzenia na pewno zrobi na nas pozytywne wrażenie – ale zapewniam iż tylko w momencie rozpakowania karty z pudełka ;)

Dużym plusem dla producenta jest na pewno stawianie sobie wysoko poprzeczki jeżeli chodzi o jakość wykonania. Karta podobnie jak płyty główne produkowane przez Gigabyte'a zbudowana została w oparciu o wysokiej jakości komponenty (Ultra Durable VGA). Pomimo takich zabiegów i związanych z tym kosztów, dobra polityka cenowa powoduje, iż gotowy produkt w danej klasie poszczycić się może nader wysoką konkurencyjnością.

Testowany Gigabyte to karta o dużym spektrum możliwości jeżeli chodzi o przyłączanie zewnętrznych odbiorników. Do dyspozycji dostajemy jedno cyfrowe złącze DVI-I, jedno analogowe D-Sub a także multimedialne gniazdko HDMI. W tym ostatnim przypadku dzięki niestandardowej przelotce możemy je zamienić w kolejne DVI, co pozwoli wykorzystać np. drugi posiadany monitor z takim portem.

W zestawie z kartą znajdziemy wszelkie potrzebne przelotki i kable, wymagane niekiedy podczas użytkowania. Nie zabrakło także aplikacji GamerHUD (wersja Lite), której największym mankamentem w tym przypadku jest brak możliwości regulacji napięć zasilających (brak układu VDO na karcie).

GamerHUD Lite – obowiązkowy, jednak mało rozbudowany program do monitoringu i podkręcania kart Gigabyte'a