Foto

Budowa aparatu cyfrowego, część I - Obiektyw

z dnia
Alicja Żebruń | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: Alicja Żebruń
1 komentarz Dyskutuj z nami

W naszym cyklu Budowa aparatu cyfrowego, tym razem prezentujemy najważniejszą chyba część aparatu - obiektyw.

Fotografia - niegdyś hobby dla wybranych, dziś, za sprawą rozwoju technologii cyfrowych, dostępna prawie dla wszystkich. Nie trzeba się już bowiem bawić w domową ciemnię, nie potrzeba chemikaliów, nie musimy też kupować klisz, ani wydawać ciężko zarobionych pieniędzy na wywoływanie i odbitki, z których większość może okazać się nieudana. Teraz wystarczy wydać jednorazowo określoną sumę na sprzęt i akcesoria, aby cieszyć się wspaniałymi efektami naszego hobby. Możemy beztrosko pstrykać wszystko, co nam wpadnie w oko, gdyż zepsute fotki wystarczy potem wykasować, zamiast martwić się kolejną wydaną na gniot złotówką.

Jednak rozwój fotografii cyfrowej i wymienione wyżej zalety są też pewną pułapką. Wiele osób wpada w nią, i zamiast zastanowić się chwilę nad ujęciem, nad kadrem, światłem i celem fotografii, pstryka - bo to i tak nic nie kosztuje. W ten sposób cyfrowy świat, ten prywatny, w domowym archiwum naszych komputerów, oraz publiczny, w postaci różnych galerii internetowych, zalewa morze fotograficznych gniotów. Rośnie też wśród "analogowych" fotografów pogarda dla amatorów fotografii cyfrowej i przekonanie, że zdjęcia z aparatów cyfrowych mają mniejszą wartość niż odbitki z analogowej kliszy, nawet jeśli będą prezentowały podobny poziom - zdjęcia z tradycyjnego aparatu wymagają bowiem minimum wiedzy, a fotki z cyfraka są zapewne wynikiem przypadku.
Jest w tym trochę racji, jednak tylko trochę. Przy cyfrowym sprzęcie również możemy nauczyć się myśleć. Myśleć i planować przed, a nie dopiero po zrobieniu zdjęcia. Nauczmy się zatem, jak poprawnie korzystać z aparatu, aby robił zdjęcia tak, jak my chcemy, a nie tak, jak mu przypadkiem wyjdzie.

Aby ułatwić naukę przygotowaliśmy Czytelnikom poradnik fotografii cyfrowej, który będziemy stale poszerzać o nowe wiadomości. Zaczniemy od budowy, gdyż podstawowa znajomość "anatomii" aparatu pozwoli nam swobodniej poruszać się zarówno po rozwijającym się rynku fotograficznym, jak i lepiej zrozumieć działanie naszego sprzętu.
Na początek omówimy jeden z ważniejszych elementów aparatu.

Obiektyw

Obiektyw to jedna z najważniejszych części aparatu fotograficznego, zarówno analogowego jak i cyfrowego, niezależnie od klasy aparatu, gdyż to właśnie tędy wpada światło, dzięki któremu możemy później podziwiać pięknie odwzorowane szczegóły fotografii.

Optyka

Od jakości optyki użytej w obiektywie zależy w znacznym stopniu jakość obrazu utworzonego na matrycy. Nawet najnowocześniejsza elektronika w aparacie nie nadrobi strat, jakie spowodować może kiepski obiektyw - nieostrości, rozmycia na brzegach kadru, aberracje i dystorsje. Morał z tego płynie taki, że lepiej mieć nieco gorszy korpus aparatu z dobrym szkłem, niż nawet najlepszy korpus uzbrojony w optykę niskich lotów. Ponieważ w fotografii cyfrowej elektronika odgrywa jednak istotną rolę (dużo większą niż w tradycyjnej) to oczywiście najlepiej mieć i obiektyw i korpus aparatu na dobrym poziomie - wówczas do uzyskania dobrej jakości zdjęć wystarczy już "tylko" dobry fotograf.

Optyka obiektywu składa się z kilku soczewek wzajemnie korygujących błędy, jakie każda z nich z osobna tworzy. Jedne są skupiające, inne rozpraszające, a niektóre mają za zadanie jedynie eliminację zniekształceń obrazu lub przebarwień. Zespół dobrej jakości soczewek utworzy doskonale ostry obraz o wspaniałych barwach i kontraście.

Niektóre obiektywy, zarówno w aparatach lustrzanych, jak i kompaktowych, wyposażone są w specjalne dodatkowe soczewki, służące do korekcji poruszeń, czyli tak zwanej stabilizacji obrazu (IS, VR, AntiShake). System ten pomaga wprawdzie zniwelować efekty poruszenia obiektywem przy dłuższym czasie naświetlania, jednak może wprowadzić nieznaczne pogorszenie jakości obrazu. Dlatego lepiej używać statywu - efekt będzie podobny, ale obraz lepszy.