Sieci

NAS na miarę

z dnia

Trudno w tym miejscu polecać jakieś konkretne modele – w każdej firmie sprawdzić się może nieco inne urządzenie, wszystko zależy bowiem od specyfiki danej organizacji i potrzeb jej pracowników. Wybierając system NAS, warto przede wszystkim przygotować sobie „listę wymagań” i użyć jej jako kryterium wyboru dla danego modelu.

Podstawowe pytania, na które musimy sobie odpowiedzieć, wybierając NAS-a do firmy to:

  • jak dużej przestrzeni dyskowej potrzebujemy (pamiętajmy, że w trybie RAID 1 pojemność dysków się nie sumuje, ponieważ dane na nich są duplikowane – np. 2 dyski o pojemności 4 TB to de facto 4 TB dostępnej przestrzeni dyskowej; oczywiście możliwe jest w tym wariancie również wykorzystanie 8 TB – ale kosztem bezpieczeństwa)?
  • czy chcemy, by dysk komunikował się z siecią kablem Ethernet czy bezprzewodowo (wersja bezprzewodowa jest być może wygodniejsza – warto jednak pamiętać, że kabel oferuje zdecydowanie wyższą prędkość przesyłania danych)?
  • czy potrzebujemy funkcji dodatkowych (serwer WWW, serwer multimediów, ftp, klient pobierania plików np. BitTorrent)?
  • czy chcemy mieć możliwość uzyskiwania dostępu do dysku również spoza firmy (większość nowych NAS-ów oferuje taką funkcję – również z urządzeń mobilnych – ale wybierając starszy model warto to sprawdzić)?
  • czy ważniejsza jest dla nas cena urządzenia, czy wydajność (budżetowe modele zwykle pracując nieco wolniej)?

W sprzedaży dostępne są również obudowy NAS bez dysku twardego, takie jak D-LINK Serwer NAS ShareCenter Pulse DNS-320

Pamiętajmy, że dobry NAS może być naprawdę drogim urządzeniem – to nowoczesny, wydajny sprzęt, więc ceny sięgające kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za model dla średniej firmy nie powinny być zaskoczeniem. Przed zakupem warto jednak rzetelnie ocenić i czasami nawet nieco stonować swoje wymagania – jeśli w naszej firmie faktycznie potrzebujemy tylko podstawowego pod względem funkcjonalności dysku sieciowego (np. tylko do przechowywania plików i kopii zapasowych), to cena powinna być znacznie niższa. Wydawanie gigantycznych kwot na sprzęt, którego możliwości zamierzamy wykorzystywać tylko w 10% absolutnie mija się z celem – dlatego tak ważne jest idealne dobranie sprzętu do potrzeb danej firmy.

 

 

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!