Karty graficzne

Czy szybsze pamięci przydadzą się Radeonowi HD4850? Test GDDR3 vs. GDDR5

Wstęp

W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej niereferencyjnych modeli kart graficznych. Większość z nich posiada jedynie inny system chłodzenia, lecz zdarzają się także modele posiadające pamięci nowszego typu. Jeden z takich modeli posiadała firma Gainward (HD4850 512MB DDR5), lecz właśnie z jego powodu AMD z nimi współpracę - więcej szczegółów znajdziecie tutaj. W tym artykule zajmiemy się właśnie korzyściami płynącymi z zastosowania nowszych pamięci oraz czy warto dołożyć do droższego, jeszcze dostępnego modelu firmy Palit.

Spis treści:


Karty graficzne

Niestety do testowania nie dostałem w/w modelu, a jedynie 'zwykłego' HD4850, więc do testów zastosowałem odpowiednio ustawione karty HD4850 DDR3 oraz mojego 'Radka' HD4870 DDR5.


Dwaj koledzy w parze

Jak wiadomo różnica pomiędzy Radeonami HD4850, a HD4870 jest niewielka - dokładnie obrazuje to poniższa tabelka:

nazwa marketingowa Radeon HD4850 Radeon HD4870
nazwa kodowa rdzenia RV770 RV770
technologia wykonania 55nm 55nm
liczba tranzystorów 956 mln 956 mln
powierzchnia rdzenia 256 mm2 256 mm2
maksymalne TDP 110 W 160 W
pobór mocy w trybie IDLE 30W 90W
ilość jednostek RBE 16 16
ilość jednostek TMU 40 40
ilość jednostek SP 160 (800) 160 (800)
wersja SM / DX 4.1 / DX10.1 4.1 / DX10.1
częstotliwość GPU 625 MHz 750 MHz
wydajność wypełniania 25000 MT/s 30000 MT/s
wydajność zmiennoprzecinkowa 1 TFlops 1,2 TFlops
częstotliwość pamięci 993 MHz
(1986 MHz DDR)
900 MHz
(3600 MHz QDR)
przepustowość pamięci 62 GB/s 112,4 GB/s
ilość i typ pamięci 512MB GDDR3 256bit 512MB GDDR5 256bit
magistrala PCI-E 16x 2.0 PCI-E 16x 2.0
chłodzenie jednoslotowe dwuslotowe
sprzętowa obsługa formatów HD tak (AVIVO HD / UVD2) tak (AVIVO HD / UVD2)
multi-GPU CrossFireX CrossFireX
dodatkowe zasilanie 1x 6pin 2x 6pin

Tak więc odpowiednio ustawiając taktowania Radeona HD4870, można zasymulować użycie pamięci typu GDDR5 na karcie HD4850. Nie przynudzając już dłużej zapraszam do głównej części artykułu.


Testy

Wszystkie testy zostały przeprowadzone na następującej platformie testowej:

Procesor
AMD Phenom II X4 940BE (4x3000MHz)
Płyta głowna
MSI KA790GX (AM2+; SB700)
Pamięć RAM
4x 1GB DDR2 800MHz (5-6-6-6-18 2T)
Dysk twardy
Samsung HD322HJ 320GB 16MB sATAII
Obudowa
Cooler Master Centurion 534 Lite
Zasilacz
Chieftec GPS-500AB A 500W
Monitor
AOC Spectrum 7Klr (17" CRT)
System operacyjny
Windows XP 32-bit PL SP2 (DX9)
Windows 7 RC 64-bit PL (DX10)
Sterowniki
Pakiet ATi Catalyst 9.5 PL

Pierwsza seria testów została wykonana na następujących ustawieniach kart graficznych:


Radeon HD4850 Radeon HD4870
częstotliwość GPU 625 MHz 625 MHz
częstotliwość pamięci 993 MHz (1986 MHz DDR) 900 Mhz (3600 MHz QDR)
przepustowość pamięci 62 GB/s 112,4 GB/s
ilość i typ pamięci 512MB GDDR3 256bit 512MB GDDR5 256bit

Tym razem także zaczniemy od benchmarków firmy Futuremark, czyli popularnych 3DMarków '06 oraz Vantage.


Race Driver: GRID

Test polegał na przejechaniu trasy "Akina Run" z trybu "PRO Touge". Samochodem testowym był Nissan Skyline, a z racji tego, że nie można wykonać powtarzalnych przejazdów w czasie walki z przeciwnikiem, pozwalałem mu odjechać na 30 sekund. Wynik testu jest liczbą klatek na sekundę oraz średnią z przejazdu w jedną i drugą stronę.


* Minimalny FPS


* Minimalny FPS


* Minimalny FPS


* Minimalny FPS


Crysis Warhead

Test został przeprowadzony za pomocą narzędzia "HardwareOC Crysis Warhead Benchmark Tool", ponieważ bazuje on na silniku gry i zapewnia powtarzalne wyniki. Do testów użyłem najbardziej wymagającego trybu "Cargo 2".

Druga część testów wykonana została na następujących, podkręconych ustawieniach:


Radeon HD4850 Radeon HD4870
częstotliwość GPU 700 MHz 700 MHz
częstotliwość pamięci 1200 MHz (2400 MHz DDR) 900 Mhz (3600 MHz QDR)
przepustowość pamięci 75 GB/s 112,4 GB/s
ilość i typ pamięci 512MB GDDR3 256bit 512MB GDDR5 256bit

Ponownie zaczniemy od popularnego 3DMark'a Vantage:


Crysis Warhead

Test został przeprowadzony za pomocą narzędzia "HardwareOC Crysis Warhead Benchmark Tool", ponieważ bazuje on na silniku gry i zapewnia powtarzalne wyniki. Do testów użyłem najbardziej wymagającego trybu "Cargo 2".

Na sam koniec sprawdzimy czy lekko podkręcony Radeon HD4870 jest ograniczany przez przepustowość pamięci. Ustawienia były następujące:

DDR5:
900MHz 1100MHz
częstotliwość GPU 785 MHz 785 MHz
częstotliwość pamięci 900 Mhz (3600 MHz QDR) 1100 Mhz (4400 MHz QDR)
przepustowość pamięci 112,4 GB/s 137,6 GB/s

 

Jak widać na wykresach powyżej, korzyści z podkręconych pamięci GDDR5 są tak małe, że można je po prostu uznać za błąd pomiarowy.


Podsumowanie

Czy warto dokładać 15% ceny do wersji Radeona HD4850 z pamięciami GDDR5 To zależy w jakiej jesteśmy grupie odbiorców:

Pierwsza grupa to osoby grające bez wygładzania krawędzi. Jeżeli posiadają monitory 19" i mniejsze, to nie zauważą zbytniej różnicy w wydajności, więc inwestycja w 'szybszy' model byłaby nieopłacalna. Jeżeli posiadają wiksze monitory, bądź planują podłączenie do telewizora FullHD, to powinni rozważyć opcję dopłaty.

Druga grupa to osoby nie wyobrażające sobie grania z wygładzaniem krawędzi mniejszym niż x2 (najlepiej jak x4 lub więcej). Jeżeli posiadają monitory 19" i mniejsze, to powinni się zastanowić nad dopłatą. Natomiast jeśli posiadają większe monitory lub telewizory, a nie chcą rezygnować z wysokich detali, to zdecydowanie powinny dopłacić do szybszego modelu, gdyż jest to nawet kwestia płynności gry (patrz tutaj).

Trzecia grupa to osoby zamierzające połączyć dwie i/lub więcej kart w CrossFireX. One jak nabardziej powinny zainwestować w model z pamięciami GDDR5, ponieważ takie osoby z reguły mają dużę monitory i nie zamierzają zmniejszać poziomu detali - dlaczego: patrz np. tutaj.

Konkludując: Różnica wynikająca z zastosowanych pamięci jest najbardziej widoczna w trybach z wygładzaniem krawędzi, w szczególności w wysokich rozdzielczościach. Jeżeli możesz dopłacić - zrób to

 

  Palit Radeon HD4850 Sonic Special Edition 512MB DDR5
 
  Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: 499 zł (esc.pl)

Komentarze

3
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Szymon331
    Bardzo dobry test. Szczerze mnie zdziwiła ogromna różnica jaka występuje w grach pomiędzy samymi częstotliwościami. Zawsze mnie zastanawiało jak wielki wpływ mają same zastosowane kostki i ich częstotliwości. Szkoda że (dla spokoju ducha) nie udało Ci się wyrwać identycznego HD 4850 ale widzę że skoro różnią się tylko zegarami to wyniki byłyby bardzo podobne. 40vs70 klatek w najwyższej rozdzielczości z włączonym aa? Przepaść, dobrze wiedzieć. Ode mnie piątka.
    1
  • avatar
    Konto usunięte
    4850 a 4870 roznia sie sporym taktowaniem GPU nie mozna ich bezposrednio porownywac w kontekscie wydajnosci pamieci GDD3 vs GDDR5, zreszta sam to nawet pokazal autor kiedy podkrecil sama pamiec GDDR5 przy 4870. Tam wlasnie widac ze wzrost taktowania pamieci powinien isc w parze z taktowaniem GPU, a wiec pracochlonne wykresy zostaly poparte niepoprawnymi wnioskami.
    -3