Karty graficzne

Możliwością są, tylko trzeba je wykorzystać

z dnia

DirectX 12

Możliwości są duże

DirectX 12 to z pewnością spory skok technologiczny w stosunku do swojego poprzednika. Jednak minie jeszcze trochę czasu nim twórcy gier w pełni wykorzystają możliwości nowego API. Pomijając niskopoziomowy dostęp do GPU, DirectX 12 oferuje jeszcze wiele mniejszych i większych nowinek, na których implementację z niecierpliwością czekamy.

Jedną z ciekawszych funkcji jest możliwość łączenie kart graficznych Nvidii i AMD w multiGPU i wykorzystania potencjału takiego duetu. Pierwsza taka implementacja miała już miejsce - w Ashes of the Singularity. Jak się okazało działa to całkiem nieźle. Jednak na obecną chwilę jednak z punktu widzenia przeciętnego gracza DirectX 12 nie zmienia nic.

Gears of Wars

Mity, o których należy zapomnieć

Od pewnego czasu panuje przekonanie, że DirectX 12 na tyle odciąży procesor, że w zasadzie wystarczy dowolna jednostka do gier stworzonych z myślą o tym API. Pomimo, że zdarzają się sytuacje kiedy to np. i3 w DX 12 jest szybsze od i5 w DX 11 to w lwiej części testowanych produkcji taka sytuacja nie ma miejsca. 

Do większości gier, nawet tych tworzonych pod kątem Directx 12 wskazany jest relatywnie szybki, 4-rdzeniowy procesor (i5). I w tej kwestii raczej nic się nie zmieni. Nowe API nie jest również lekarstwem na problemy techniczne graczy, tutaj również (dużych) zmian nie należy się spodziewać, bowiem wszystko nadal jest w rękach programistów.

Total War: Warhammer

Jeśli nie wiadomo, o co chodzi....

DirectX 12 może i obecnie nie zmienia za wiele obecnie z punktu widzenia graczy, ale z pewnością pomógł AMD oraz oczywiście Microsoftowi. Pierwsza firma dzięki DX 12 w końcu pozbyła się starego jak świat problemu dotyczącego narzutu sterownika, przez co wydajność kart tego producenta mocno kulała w połączeniu ze słabszymi procesorami.

Microsoft natomiast pod sloganem "DirectX 12 to przyszłość gier komputerowych" mocno zachęca (a nawet wymusza) graczy do przesiadki na nowy system operacyjny - Windows 10. Mamy tylko nadzieję, że z czasem na wprowadzeniu nowego API skorzystają wszyscy, a nie tylko te dwie wspomniane firmy.

Komentarze

59
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Ogłoszenia parafialne:

    1. Powyższe tekst to nie są jakieś szczegółowe testy, a jedynie rzut oka na obecną sytuację graczy i DirectX 12. Na pełne testy przyjdzie jeszcze czas. Więc jak ktoś ma zamiar marudzić z tego powodu - to niech tego nie robi. ;)

    2. W niedalekiej przyszłości będą testy DX 11 vs DX 12 na słabszych procesorach i kartach.

    3. Wracam do testów "pewnej karty". ;)

    4. Podobno mamy długi weekend... Nie zauważyłem. :>
    11
  • avatar
    Quantum break optymalizacyjnym klopsem powiadasz pan, no tak bo jak coś działa dobrze na kartach AMD i źle na NV to klops (na moim r9 290 60 fps w high 1080p)... Jak GTX-y 960 biły w Fallout 4 R9 390 to była wina AMD, a optymalizacja znakomita. W ogóle DX12 ble bo stare grzałki GCN od AMD z 2013 roku doganiają te cuda techniki NV, no tak być nie może a AMD to chamy bo forsują technologie która na ich kartach działa lepiej, co za niebywała bezczelność z ich strony, zgadzam się z artykułem, przyszłością gamingu powinny być: stary dobry DX11 bo fajny narzut generuje, biblioteki gameworks i wincyj tesselacji oraz HBAO+ tak żeby się furyX dławił do 20 fps !
  • avatar
    Czyli wszystko po staremu, Rosja używa gazu jako broni...
    Microsoft dx też jako broni...

    Dobrze wiedzieć iż pewne rzeczy są niezmienne

    ;P
  • avatar
    Może się mylę, ale z tego co pamiętam to, zarówno dx12 jak i mantle miały odciążyć procesor i przerzucić część obliczeń na kartę żeby zwiększyć FPS, co można zobaczyć głównie przy użyciu słabych procesorów dlatego porównując dx11 z dx12 na mocnym intelu trochę mija się z celem.
  • avatar
    DX12 to kolejne guano od MS by trzepać kasę i monopolizować. Porównując MS do SONY to są dwa różne światy. Prawdziwy software który jest naprawdę coś znaczący jeśli chodzi grafikę to np Arnold. Physically-based raytracer stworzony przez Marcos Fajardo i Sony Pictures Imageworks między 2005-2009. Nawet ILM (Transformers) z tego korzysta w filmach, a soft jest dostępny na Linuxa, iOS i Winde.
    http://www.solidangle.com/arnold/features/
    MS to rak branży, otrząśnijcie się i wspierajcie Vulcana.
  • avatar

    Tak AGRESYWNIE reklamowali Windows 8, w ramach pełnego wsparcia powinnen otrzymać DX12,
  • avatar
    Macieju, artykuł ok napisany, ale wnioski zupełnie w inna strone - DX12 nie przyniesie zwiekszosnej wydajności na obecnych generacjach kart + obecnych procesorach.
    Zamiast wybrac do platformy testowej tak mocny procesor trzeba było poszukać np. I3 lub jakiegos FXa i wtedy testowac.

    Problemem wszystkich portali jest to ze doszukują się w DX12 czegoś czego on teoretycznie dziś nie przyniesie i nie miał przynieśc.
    Główną zaletą związaną z wydajnością miało być zmniejszenie narzutu na CPU i lepsza komunikacje CPU i GPU - i to działa już teraz, zwet w wielu tytułach gdzie jest doklejony DX12.

    Przy tak mocnym CPU jak ten uzyty u Was nie ma sensu testować obecnie wydajnosci DX12 - nie będzie praktycznie różnicy, nie przy tej generacji silników graficznych i kart graficznych. Tu nie chodzi o uwalnianie jakiegos magicznego potencjału tylko o samo działanie silnika.

    Zróbcie testy na I3 i sprawdzcie jak wyglada narzut CPU i GPU.

    Kazdy juz dzis wie ze NV ma dobrą optymalizację pod tym wzgledem i lepiej radzi sobie przy silnikach ktore mają dobrą obsługę wielowatkową - pod DX 12 AMD także może sie tym pochwalić, stad dobra wydajność kart pod tym API (w koncu).
    Problem narzutu CPU na GPU znika i jest juz widoczny przy obsłudze DX12 pomimo ze ta obsługa to takie 10% zmian w tych bibliotekach.

    Poczekam na te testy na słabych procesorach bo dopiero wtedy powinien pojawic sie ten artykul.
  • avatar
    Ile tu osób wieszczyło ,,przechodźcie na Windowdows 10 bo po Unniversary już nie będziecie mogli grać w nowe gry z DX12". I co ?? I jest tak popularny jak DX10 i DX11. Nieszczególnie często ,,musi" sie je mieć. Częsciej Windows XP jest potrzebny do zagrania w gry na DX9 niż odwrotnie.
  • avatar
    Tak sobie mysle co do wypowiedzi Pana Macieja odnosnie zalecanych i5 do Dx12, ze jak sie juz pokaza pelnoprawne tytuly, gdzie silnik i wszystko bedzie pisane i zgrane pod te API, to wymagania rekomendowane beda i7 lub pelne 8 rdzeni, 16Gb ram minimum i do srednich detali GTX1080:) No i moze ze wzgledu na intensywniejsza komunikacje procesor CPU i GPU, lacze PCIe 2.0 bedzie sie zatykac:) Tak na wesolo...
  • avatar
    Samo przeczytanie tytułu tego art. mnie rozbawił:o
  • avatar
    Moim zdaniem warto się przesiąść na Win 10 dla DX12.
    Mam często sytuacje że lubię pograć w stare gry 2000-2005r. i tu zwykle muszę korzystać z osobnego dysku na którym mam XP Professional bo stare gry tylko na tym systemie działają dobrze.
    Ubolewam że nawet na 8.1 nie mogę grać w NFS Pro Street.
    Póki co tylko właściciele high endowego sprzętu mogą myśleć o przesiadce na Win10 i DX12 ale ja mam przeciętny sprzęcik to raz a dwa że między Windowsem 8.1 a 10 w grach nie ma różnicy na wydajności (w tych które ja gram).
  • avatar
    W10 trzeba porządnie "wykastrować" i nie śledzi,sam w sobie system nie jest zły,ale nie każdy umie sobie z tym poradzić...
    -2
  • avatar
    Ja mam pytanie od kiedy to dx12 wymusza przejście na windows 10? Wystarczy poszukać na google i jest fajny program który instaluje dx12 na windows7. I nikt kto nie chce nie musi przechodzić na windows 10 dla dx12 bo to jest nieprawda.
    -6
  • avatar
    A gdzie DX12 dla W3?
    -7
  • avatar
    Główna strona "na topie" to okienko ze zmieniającą się zawartością (nie wiem jak to ustrojstwo się nazywa) jest błąd w linku zamiast directx jest "dirextx" w linku no i wiadomo co się dzieje:)
  • avatar
    Ja zas z doswiadczenia wiem, ze jednak Win10 i DX12 poprawiaja prace mojego kompa. Mam Phenoma II 1075 i r9 390. Roznica miedzy 7 a 10 to jakies 10 do 15 klatek na korzysc 10. Wiec z mojego punktu widzenia, polaczenie win10 i dx 12 przynosi same korzysci.
  • avatar
    od samego początku czułem że to tylko hłyt marketingowy. Win 7 forever czekamy na to aż vulkan się roprzestrzeni jak kiedyś android i M$ będzie miał pozamiatane !