Nawigacja GPS

Garmin 3790T- łyżki dziegciu w beczce miodu.

przeczytasz w 3 min.

Garmin 3790T to obecnie najbardziej zaawansowany model nawigacji samochodowej Garmina dla pojazdów osobowych

Posiada kilka cech wyróżniających go od innych modeli, spośród których należy podkreślić

  • Działający w Polsce odbiornik TMC ( komunikatów drogowych) wraz z dożywotnią subskrypcją  na ten serwis
  • Możliwość tworzenia tras przez wiele punktów pośrednich oraz optymalizacja trasy przejazdu przez wybrane punkty
  • Świetny ekran o rozdzielczości 800x480px
  • Możliwość sterowania głosem
  • Asystenta pasa ruchu wraz z fotorealistycznym widokiem skrzyżowań
  • Możliwość stosowania w nawigacji pieszej z uwzględnieniem transportu publicznego
  • Inne cechy: dysk SSD, ecoRoute, Bluetooth, kalkulator, czas światowy i wiele innych.

 Urządzenie wyróżnia też elegancki design i niewielką grubość urządzenia. Także świetne wykonanie.

Garmin w praktyce

Przesiadłem się z kilkuletniego modelu Garmina Nuvi 310. Już po pierwszych dniach użytkowania spokojnie można zaobserwować kilka różnic

a)     bardzo szybki „gorący start” i odnajdywanie położenia.

b)     szybki „start zimny”- 3790T znacznie szybciej odnajduje sygnał z satelity niż starszy brat

c)     bardzo szybkie odświeżanie ekranu i przeliczanie trasy

Niestety, w tym miejscu zaczynają się łyżki dziegciu o których wspomniałem w tytule.

Firma Garmin niezbyt poważnie podchodzi do użytkowników w Polsce. Przejawia się to tym, że niektóre „ficzery” w Polsce nie są dostępne, bądź działają w bardzo ograniczonym zakresie.

Sterowanie głosowe NIE DZIAŁA w języku polskim i wg nieoficjalnych informacji, funkcja ta nie jest obecnie rozwijana. Podobnie jest z funkcją TTS ( Text To Speech) – urządzenie potrafi powiedzieć nie tylko „skręć w lewo” ale potrafi powiedzieć „skręć w lewo w ulicę Płowiecką”.

Tu sytuację ratuje nieoficjalna poprawka stworzona przez jednego z użyszkodników forum GARNIAK.

Mapy w Garminie

Dochodzimy do kluczowego elementu każdej nawigacji.

Przez kilka lat na nawigację Garmina, obok flagowego City Nawigatora Europe, dostępna była także GP Mapa (wyłącznie mapa Polski).  W Polsce biła na głowę CNE pod względem szybkości dodawania nowych odcinków dróg oraz przede wszystkim właściwej kategoryzacji dróg (czyli w konsekwencji wytyczania trasy), bogactwa POI oraz kompletnej sieci adresowej.

Niestety, nastąpił rozwód Garmina z GP Mapą. Od początku roku 2010 nie można nabyć nowej licencji GP Mapy zaś aktualizacje dostępne będą do końca tego roku. W praktyce właśnie wyszła GP Mapa 2010.3 – ostatnia  aktualizacja dla posiadaczy starszych odbiorników Garmina.

Obecnie oficjalną mapą jest CNE (najnowsza wersja to 2011.30) i jest ona instalowana w każdym Garminie. Nie można nabyć urządzenia bez mapy.

O ile do sieci drogowej nie można mieć już większych pretensji, to sieć adresowa pozostawia wiele do życzenia, o czym przekonałem się na własnej skórze w Gdańsku. Braki w ilości punktów POI także są widoczne- nie ma np. sopockiego Aquaparku, największej szkoły w mojej okolicy itp.

Od czasu do czasu  zdarzają się przypadki proponowania „skrótów” przez stacje benzynowe czy też parkingi.

Z obecną wersją CNE, takie opcje nawigacji jak asystent pasa ruchu i „Junction View” czyli realistyczny widok skrzyżowań- również dostępne są w bardzo niewielkiej ilości miejsc w Polsce, ponoć ostatnia aktualizacja wręcz pogorszyła działanie asystenta pasa ruchu.

Aktualizacja mapy CNE dostępna jest jako (kompletnie nieopłacalna) aktualizacja jednorazowa lub jako subskrypcja wykupywana na cały czas życia urządzenia. Zakupu można dokonać przez stronę Garmina bądź jako zdrapkę z kodem u autoryzowanych dystrybutorów. Za aktualizację Lifetime płaciłem 285 PLN.

Aktualizacja mapy jest możliwa przez stronę Garmina. Proces trwa niestety długo- na łączu 2Mb nawet kilka godzin.

Pisząc o mapach, nie można zapomnieć o wielkim atucie urządzeń Garmina. Dostępna jest DARMOWA i na bieżąco aktualizowana mapa Polski – UMP pcPL. Więcej na stronie http://ump.waw.pl/.

 

Kilka ciekawych funkcji

Garmin 3790T posiada funkcję MyTrends, która uczy się w pewien sposób zwyczajów użytkownika. Jeżeli nawigujemy do stałych punktów- np. Dom-Praca-Dom, to uruchmiając nawigację na firmowym parkingu zobaczymy taki komunikat na górnym pasku” Dom xx kilometrów, brak utrudnień drogowych”

Jeżeli użytkownik będzie wybierał inna trasę niż ta preferowana przez urządzenie, to po jakimś czasie  nawi będzie prowadzić nas trasą zgodną z naszym wyborem.

Inna funkcja to ecoRoute. W skrócie mówiąc, bada ona jak ekologiczny i ekonomiczny jest styl naszej jazdy, pomaga kalkulować także koszty i zużycie paliwa. Podobno istnieje możliwości podłączenia jej do komputera pokładowego samochodu i zbierania danych w czasie rzeczywistym.

Podsumowanie

W chwili obecnej zakup modelu 3790T dla osób nawigujących wyłącznie po Polsce jest mało uzasadniony.

Serwis komunikatów drogowych jest jeszcze ubogi ( Garmin nie zdecydował się oferować go jako osobnej usługi dla posiadaczy innych modeli z odbiornikiem TMC), mapa CNE posiada na chwilę obecną stosunkowo mało punktów POI i słabe pokrycie adresowe oraz nie zawsze dobry routing.

Dodając że w warstwie sprzętowej nie działają: sterowanie głosem w języku polskim oraz TTS – cena około 1300 PLN za urządzenie jest wygórowana. Być może kolejne aktualizacje poprawią funkcjonalność urządzenia jak również dostarczą lepsze mapy.

Zirytował mnie także brak w zestawie jakiegokolwiek futerału. We flagowej nawigacji to zbyt daleko posunieta oszczędność.

Zalety tego modelu to prosty i bardzo czytelny interfejs, szybkie przeliczanie tras, stabilna praca, szybki start urządzenia , dobry ekran oraz możliwość stosowania w nawigacji pieszej.

Ponieważ w sieci jest bardzo dużo dobrych zdjeć, nie będę próbował nawet z nimi konkurować.

Link do strony producenta

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    b1tzz
    0
    Miejscami lakoniczna ta recka... jednak zdjęcia by się przydały, bo biednie to wygląda - nawet zwykłe, promujące produkt. Ale + masz, bo fajnie się czyta :)
    • avatar
      kuniomaster1993
      0
      Recenzja powinna być zrobiona tak żeby wszystkie informacje były w niej zawarte.Tak żeby laik nie musiał szperać dodatkowo w google. Tu tego niestety nie ma dlatego kciuk w dół.
      • avatar
        Koriolan
        0
        Mini recenzja to nie szczegółowy test i z tego powodu autor ma prawo do pewnego subiektywizmu :)
        Skupiłem się na wrażeniach z praktycznego używania tego modelu nawigacji-moim zdaniem kluczowych dla podjęcia opinii o zakupie.

        Nie chciałem korzystać ze zdjęć ogólnodostępnych ze względu na prawa autorskie.
        Dziękuję Redakcji za wstawienie zdjęć i za wszystkie uwagi- to mój pierwszy tekst tutaj, może nie ostatni.

        Przymierzę się do recenzji HTC Legend.
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          Istotnie - również moim zdaniem recenzja trochę przykrótka - nawet jak na mini recenzję, ale ponieważ również posiadam to urządzenie pozwolę sobie dodać kilka uwag. Również w odniesieniu do systemu TomTom z którego korzystałem wcześniej.

          1. Absolutnie najlepszy, najjaśniejszy i najbardziej kontrastowy wyswietlacz jaki mozna znaleźć w samohodowym GPS. Podobnie płynność wyswietlania obrazu przy nawigacji oraz zbliżaniu/oddalaniu. Tu żadne urządzenie nie jest nawet w stanie zbliżyć się do serii 37xx Garmina

          2. Mapy i pokrycie. Tu bym sie nie czepiał zbytnio. Wprawdzie aktualnie mieszkam w Szwecji a nie w Polsce, ale w czasie wakacji pokonałem trasę przez Danię, Niemcy, Holandię (w jedną stronę) oraz Holandia-Niemcy-Polska-Szwecja w drugą. Nigdy nie było powazniejszych wpadek, również w Polsce nawigowało mi sie całkiem przyjemnie. Zawsze pewnie można znaleźć niedokładności, ale moim zdaniem jest juz całkiem OK. Dużym plusem o którym wspmniał autor mini-recenzji jest możliwość wczytywania własnych/ogólnodostepnych map dla Garmina (są dziesiątki takich map w różnych odmianach z różnym pokryciem)

          3. Autor wspomniał również o nawigacji pieszej - dopiszę tylko - na "plus" - urządzenie działa około 4 godzin na bateriach (w zależności od podświetlenia) co jest niezłym wynikiem jak na urządzenie raczej samochodowe. Minusem jest to że niestety trasa piesza często niewiele się różni od samochodowej - czasem więc wyzanczy trasę "naookoło" 4km, kiedy wystarczyłoby 100m pieszo...
          • avatar
            Konto usunięte
            0
            4. Póki co nie istnieje możliwość podłączenia do komputera samochodu (przez specjalny adapter - EcoRoute HD). Moim i nie tylko moim zdaniem zagranie czysto marketingowe - po porstu nie ma takiej funkcji w software 3790 (chociaż ma ją model niższy czyli 3760). Podobno ma to być udostepnione przy update firmware, ale podchodziłbym do tego ostrożnie - póki co 3 kolejne update'y nic w tej kwestii nie zmieniły.

            5. Kwestia zawieszania się urządzenia, a właściwie resetowania - w różnych momentach - o czym można czasem poczytać w internecie. Faktycznie - urządzenie potrafi "samo z siebie" nagle sie zresetować. Całe szczęście, że pamieta zadaną trasę i nie musimy tego robic ponownie, niemniej fakt że przez 1-1,5 minuty jesteśmy pozbawieni nawigacji może byc czasem denerwujący - zwłaszcza gdy akurat jedziemy przez miasto. Nie zdarza się to często, podczas podrózy 4000km - może 2-3 razy. Niemniej zdarza się, czasem również w trakcie wprowadzania danych. Może "Garminy tak mają". Mój wcześniejszy TomTom nie miał, więc o tym piszę

            6. Wielką porażką jest brak takiej kategorii POI jak "Promy" czy przystanie promowe. Urządzenie również nie wytycza automatycznie drogi korzystając z promów. Co gorsza - w kategorii "Transport" oznaczenia promów są kompletnie nieczytelne - przykładowo prom Świnoujście-Ystad figuruje pod jakże wiele mówiącą nazwą "3" jak szukamy POI z kategorii transport w Świnoujściu. Promu Gdynia-Karlskrona nie ma w ogóle. Podbnie z innymi.
            • avatar
              Konto usunięte
              0
              Może dla kogoś jest to bez znaczenia. Wg mnie jest to bardzo duża niedogodność, w przeciwiństwie do eleganckiego podejścia w urządzeniach/sofcie TomTom.

              7. Inne cechy podane w mini-recenzji - "dysk SSD" czyli konkretnie pamięć flash 8GB, z możliwością rozszerzenia kartą microSD. Bluetooth - zero problemów (przynajmniej z iPhone 3GS). Czyta i wyświetla wpisy z ksiązki telefonicznej. Natomiast jakość rozmowy - bardzo średnia.

              Podsumowując. Najlepszy ekran, płynność i jedne z najlepszych map, oraz możliwość dokupienia "wiecznej" aktualizacji (wieczna aktualizacja jest przypisana zarówno do urzączenia jak i uzytkownika, więc po sprzedaży/odkupieniu urządzenia przestaje ona obowiązywać).

              Z drugiej strony nadal niedopracowany firmware (resety) oraz sztuczne ograniczenia (jak brak EcoRoute HD) oraz nie do końca logiczny interfejs/kategorie POI.

              Najlepszy sprawdzian - pytanie - czy teraz kupiłbym go ponownie - wydaje mi się, że niestety nie. Jednym z powodów jest brak EcoRoute HD - wydawało mi się, że flagowy model będzię miał taką możliwość - niestety - jak widać Garmin chce jakoś sztucznie zwiekszyć zainteresowanie modelem 3760.
              Po drugie - jako, że mieszkam teraz w Szwecji - kwestia promów przy każdej dalszej podróży ma podstawowe znaczenie - Garmin wypada pod tym wzgledem fatalnie na tle TT.

              Jeśli natomiast ktoś nie planuje podróży promami lub robi to sporadycznie i nie planuje/planował dokupienia EcoRoute HD - wtedy jak najbardziej może rozważyć zakup 3790.
              • avatar
                Konto usunięte
                0
                oczywiście "samochodowy" w punkcie nr 1. - sam nie wiem skąd mi się to wzieło ;)
                • avatar
                  Konto usunięte
                  0
                  Male uzupelnienie do powyzszego:
                  1. Garmin W KOŃCU (bodajże 8 miesiącach) wypuscił update, dzieki któremu nareszcie w 3970 jest funkcja EcoRoute HD.
                  2. Odnośnie promów - istotnie - program potrafi sam z nich skorzystać, pod pewnymi warunkami - przy wyznaczaniu trasy musimy dodać miasta skąd/dokąd płynie prom oraz jako algorytm wyznaczania trasy między tymi miastami zaznaczyć "najmniej paliwa". Wtedy program skorzysta z promów. Niestety, domyslna opcja trasy "najszybsza" będzie szukać dziwnych objazdów, nawet wtedy, kiedy podróż promem istotnie jest najszybsza.