Karty graficzne

Gigabyte GV-3D1 - dwuprocesorowe 6600GT

przeczytasz w 2 min.

Wyniki wydajności tej karty są po prostu miażdżące. W 3D Mark 2003 dokładnie dwukrotnie wyższe niż jeden GeForce 6600 GT i ciut lepsze od GeForce 6800 Ultra. W Doom 3, w rozdzielczości [email protected]

Tę kartę firma Gigabyte oficjalnie wyjawiła 20 grudnia 2004 i jest to pierwsza na świecie grafika z dwoma procesorami GeForce 6600GT, oparta na złączu PCI-Express. Zamiast łączyć ze sobą dwie karty GeForce 6600 GT w tryb SLI, Gigabyte proponuje to samo rozwiązanie, ale już na jednej karcie.

Niestety, GV-3D1 można instalować tylko na płytach obsługujących SLI, czyli z dwoma złączami PEGx16. Być może pojawią się także płyty z jednym gniazdem PEGx16, w których karta ta będzie pracować jak SLI. Takie rozwiązanie niewątpliwie miało by nieco więcej sensu i uczyniło ten produkt atrakcyjniejszym. Rzecz jasna sprawdziliśmy jak karta działa na płycie z jednym PEGx16. Monitor nawet nie włącza się, a więc karta nie działa nawet jako pojedynczy 6600GT.

GV-3D1 na płycie głównej Gigabyte GA-K8NXP-SLI

Technologia SLI kontynuuje chlubne tradycje (dawno dawno temu) łączenia dwóch kart 3dfx Voodoo2. Wówczas każda z kart (procesorów) renderowała na przemian jedną linię obrazu. Więcej na ten temat możecie przeczytać w naszych opisach jeszcze z 2000 roku na przykładzie porównania technologii ATI AFR, 3dfx SLI i PGC Metabyte. Dziś technologie SLI ulepszono i teraz każdy z procesorów renderuje część obrazu tak, aby każdy z nich miał tyle samo 'pracy' do wykonania. Czuwają nad tym sterowniki (a w nich odpowiednie algorytmy). Można to doskonale prześledzić na ekranie monitora włączając funkcje "Pokaż zrównoważenie obciążenia procesora graficznego" (obrazek poniżej). Wyeliminowano w ten sposób sytuację, w której jeden z procesorów po 'narysowaniu' swoich linii na jednej klatce obrazu, musiał czekać aż skończy drugi.



włączony wykres obciążenia: każdy z procesorów na karcie jest obciążony po równo

Mając na karcie dwa procesory NV43, teoretycznie możemy wydajność pomnożyć x2. Dwa procesory o wydajności 4000 MP/s dają nam wydajność do 8000 MP/s, a więc nawet znacznie wyższą niż GeForce 6800 Ultra.

Każdy z procesorów ma do dyspozycji 128MB pamięci i własną 128 bitową szynę danych. Oznacza to, że pamięć karty oferuje łącznie szczytową przepustowość do 35 GB/s ! Trzeba tu jednak dodać, że karta GV-3D1 ma nieco mocniejsze kości pamięci - 1.6 ns - taktowane częstotliwością 1120 MHz, czyli ciut więcej niż klasyczny 6600GT.

 
GeForce 6600
GeForce 6600 GT
Gigabyte 3D1
GeForce 6800 GT
GeForce 6800
ULTRA
rdzeń
NV 43
NV 43
2 x NV 43
NV 40
NV 40
technologia
110nm
110nm
110nm
130nm
130nm
Silnik graficzny
CineFX 3.0
PixelShader 3.0 i VertexShader 3.0
Direct X
pełna zgodność z DirectX 9c
liczba potoków render.
8
8
8 + 8
16
16
liczba proces. vertex
3
3
3 + 3
6
6
częstotliwość taktowania
300 Mhz
500 Mhz
500 Mhz
350 Mhz
400Mhz
wydajność wypełniania
2400 MP
4000 MP
8000 MP
5600 MP
6400 MP
pamięci
550 MHz
~3.3 ns
1000 MHz
~2.0 ns
1120 MHz
~1.6 ns
1000 MHz
~2.0 ns
1000 MHz
~2.0 ns
przepustowość
~8,6 GB/s
~15,5 GB/s
~35 GB/s
~31 GB/s
~31 GB/s
szyna do pamięci
128-bit DDR
128-bit DDR3
2 x 128-bit DDR3
256-bit DDR3
256-bit DDR3
typ złącza
PCI-Express
x16
PCI-Express
x16
PCI-Express
x16
PCI-Express
x16
PCI-Express
x16
technologie
NVIDIA HPDR, LMA III, Intellisample 3.0, UltraShadow II

Oczywiście rozwiązanie to ma swoje zalety i wady. Zsynchronizowana praca wiatraczków chłodzących daje mniejszy szum niż dwóch kart połączonych w SLI. Jeśli jednak karta zepsuje się, całkowicie tracimy grafikę, podczas gdy w trybie dwóch SLI zawsze jedna nam zostaje.
Skoro mowa o wiatraczkach, ich szum będzie z pewnością zbyt mocny dla wielbicieli cichych komputerów - oscyluje w przedziale 27-30 dBA.

Podczas testów i giercowania nie stwierdziliśmy żadnych błędów w renderingu, mogących sugerować problemy z synchronizacją obrazu itp. Obraz zachowuje się tak, jak gdyby był renderowany przez jeden GPU.

Wyniki wydajności tej karty są po prostu miażdżące. W 3D Mark 2003 dokładnie dwukrotnie wyższe niż jeden GeForce 6600 GT i ciut lepsze od GeForce 6800 Ultra.

W Doom 3, w rozdzielczości [email protected] mamy 90 fps, a przy włączonym antyaliasingu AAx4 i filtrowaniu anizotropowym x4 jest nadal ponad 50 fps.

Dla posiadaczy dużych monitorów CRT i paneli LCD z rozdzielczością natywną 1600x1200, karta ta z pewnością będzie dużą gratką. Umożliwi płynną grę w rozdzielczości 1600, z włączonym antyaliasingiem i pełnym filtrowaniem anizotropowym.

Niewykluczone, że przez najbliższe dwa miesiące Gigabyte GV-3D1 będzie mógł cieszyć się tytułem najwydajniejszej karty graficznej na świecie.