Audio

Jak poczęto platformę Creative X-Fi

O tym jak poczęto platformę X-Fi, jak przebiegał jej rozwój i jak ujrzała ona światło dzienne - Dr. Michael Lee - Kierownik Ośrodka Technologii Zaawansowanej firmy Creative. Wiele osób uważa, że proj

tłumaczenie dla serwisu benchmark.pl przez translatornia.pl

O tym jak poczęto platformę X-Fi, jak przebiegał jej rozwój i jak ujrzała ona światło dzienne.
Dr. Michael Lee - Kierownik Ośrodka Technologii Zaawansowanej firmy Creative

Wstęp

Wiele osób uważa, że projektowanie układu scalonego jest przedsięwzięciem w głównej mierze naukowym i technologicznym. Bez wątpienia nauka i technologia odgrywają kluczową rolę we wdrażaniu celów projektu; pytanie jednak brzmi jak owe cele najpierw określić? Skoro czas potrzebny na zaprojektowanie układu, czyli od momentu pierwszego spotkania projektantów do powstania produktu końcowego, wynosi od 3 do 5 lat -skąd można wiedzieć jakie będą wymagania rynku w tak odległej przyszłości? Jest zatem oczywiste, że najważniejszym talentem potrzebnym do zaprojektowania udanego układu jest umiejętność wróżenia ze szklanej kuli. Biorąc pod uwagę tempo rozwoju rynku PC, niezwykle trudno jest określić jak będzie on wyglądał, jak użytkownicy będą korzystać z komputerów i jakie możliwości będą posiadały programy przyszłości. Dlatego właśnie Creative jest firmą wyjątkową zarówno pod względem umiejętności, jak i zaangażowania we wprowadzanie inżynierii dźwięku na nowe obszary, poprzez najbardziej nowatorskie konstrukcje układów scalonych.

Udowadnialiśmy to przez ostatnie 20 lat i oto znów znajdujemy się u progu kolejnego olbrzymiego skoku w przyszłość w dziedzinie funkcjonalności i wydajności dźwięku.

W niniejszym artykule odbędziemy krótką podróż w czasie i pokażemy wam drogę do dzisiejszego X-Fi. Powiemy wam, jak ustalaliśmy cele projektu X-Fi, jakie to były cele, oraz jakie narzędzia i techniki zostały zastosowane przy jego powstawaniu.

Historia ATC czyli Ośrodka Technologii Zaawansowanej

Jedynym celem istnienia ośrodka ATC jest nieustanne wprowadzanie nowych pomysłów do produktów firmy Creative. Grupa ta została stworzona w 1994 roku przez założyciela firmy EMU, Dave'a Rossuma, tuż po przejęciu EMU przez firmę Creative. Wtedy to Rossum rozpoczął proces budowania elitarnej instytucji badawczo-naukowej, rekrutując najwyższej klasy naukowców i inżynierów zarówno z branży przemysłowej jak i naukowej.
W chwili obecnej, ATC zatrudnia 60 osób w czterech działach: integracji wielkoskalowej bardzo dużego stopnia/mikroprogramów - (VLSI/FW), operacyjnym, oprogramowania i badań dźwięku. ATC jest dostawcą pełnego zakresu technologii poczynając od układów IP, VLSI, FW i architektur FW, DSP, oraz architektur 3D, a kończąc na aplikacjach SW, sterownikach i architekturze systemu, które to technologie dostarcza do wszystkich grup produktów Creative.

W skład grupy badawczej wchodzi 11 doktorów nauk, którzy publikują swoje prace i aktywnie uczestniczą w działalności najważniejszych środowisk przemysłowych i zajmujących się badaniem dźwięku. Kadra składa się z pracowników z całego świata, wielu z nich jest członkami najlepszych instytucji zajmujących się muzyką komputerową takich jak CCARMA (Center for Computer Research in Music and Acoustics) w Stanford, IRCAM (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique) w Paryżu i CNMAT (Center for New Music and Audio Technologies) w Berkeley. Wielu członków personelu technicznego ATC to wykształceni muzycy, których wspólną pasją jest muzyka.

Rodowód X-Fi

Architektura X-Fi wywodzi się z długiej i udanej linii cyfrowych procesorów sygnałów audio (DSP). I w przeciwieństwie do sytuacji znanej dzisiaj z tak wielu firm, wielu spośród najważniejszych konstruktorów, którzy pracowali nad procesorami EMU8000, EMU10Kx oraz Audigy, nadal pracuje w Creative ATC i odgrywało ważną rolę w konstruowaniu X-Fi. Zespół ten zawsze potrafił nieustannie podnosić poprzeczkę technologiczną, w ten sposób przewidując, ale i wyznaczając kierunek branży audio komputerów PC.

W roku 1994 zespół wprowadził EMU8000, dając użytkownikowi masowemu syntezę tablicową z efektem pogłosu i chorusem. Łatwo teraz patrząc wstecz drwić sobie z wagi tego osiągnięcia, ale to właśnie wtedy po raz pierwszy zastosowano próbki prawdziwych dźwięków do odtwarzania na komputerze PC muzyki opartej na MIDI, a - co najważniejsze - możliwości te były teraz dostępne w przedziale cenowym o setki dolarów niższym od tego, co trzeba było zapłacić przed wypuszczeniem procesora EMU8000.

W roku 1998 zespół wprowadził architekturę EMU10Kx, która kładła nacisk na dźwięk trójwymiarowy oraz na obsługę dźwiękową otoczenia (environmental audio). Wtedy to po raz pierwszy można było manipulować dźwiękiem z poziomu sprzętowego w czasie rzeczywistym, a układ scalony był ogromnie wydajny (odpowiednik procesora Pentium 166MHz). Na fali trendów trójwymiarowego dźwięku interaktywnego, zespół wypuścił w roku 2001 procesor Audigy. Wraz z procesorem Audigy (będącym aktualnie w sprzedaży), zespół wprowadził dźwięk o zaawansowanej rozdzielczości (Advanced High Definition Audio) z systemem EAX 4.0 oraz wydajność sięgającą 24bit/192KHz .

Podsumowując; zespół potrafił nieustannie przewidywać i dyktować trendy w dziedzinie dźwięku komputerów PC oraz tworzyć rozwiązania procesorów dźwięku o wyjątkowych możliwościach dźwiękowych w cenach prawdziwie masowych. Znamiennym jest, że przez ostatnich 10 lat żadna inna firma nie opracowała technologii i procesorów dźwięku zbliżonych do produktów firmy Creative. Żadna inna firma nie wykazała również podobnego zaangażowania w rozwijanie technologii dźwięku.