Bezpieczeństwo i komfort jazdy

przeczytasz w 3 min.

Pora przyjrzeć się nieco bliżej systemom dbającym o nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Zacznijmy od systemu SRS, który w razie wypadku redukuje ryzyko doznania obrażeń o elementy wnętrza pojazdu. W jego skład wchodzą poduszki powietrzne, napinacze pasów bezpieczeństwa oraz czujniki analizujące kierunek, siłę i czas trwania uderzenie. W zależności od zebranych przez system danych inicjowane są poszczególne stopnie bezpieczeństwa. SRS wspomagany jest przez PRE-SAFE, który po zidentyfikowaniu potencjalnego zagrożenia spowodowanego nagłym hamowaniem, czy wpadnięciem w poślizg, prewencyjnie zwiększa naciąg pasów oraz przymyka szyby i okno dachowe.

Układ wspomagający hamowanie BAS działa w sytuacjach awaryjnego hamowania. Przy gwałtownym wciśnięciu pedału hamulca układ BAS automatycznie zwiększa siłę hamowania, skracając w ten sposób drogę hamowania. W razie potrzeby uruchamiany jest również system ABS przeciwdziałający blokowaniu się kół na śliskiej nawierzchni.

System Collision prevention assist informuje kierowcę akustycznie i optyczne o potencjalnym zagrożeniu. Do oceny sytuacji brana jest pod uwagę prędkość pojazdu oraz odległość do stojącej przeszkody. W wersji Plus system w krytycznej sytuacji braku reakcji ze strony kierowcy sam automatycznie zatrzyma pojazd, w standardowej wersji po rozpoczęciu hamowania przez kierowcę, system sam dostosuje siłę hamowania.

Adaptacyjne światła stop ostrzegają pojazd jadący z tyłu w sytuacji hamowania awaryjnego. W przypadku gwałtownego hamowania przy prędkości powyżej 50 km/h światła stop będą pulsowały, a jeśli hamowanie doprowadzi do całkowitego zatrzymania pojazdu dodatkowo zapalą się automatycznie światła awaryjne.


Źródło: Mercedes-Benz

ESP monitoruje stabilność jazdy i przyczepność, czyli przeniesienie napędu pomiędzy oponami a jezdnią. Jeśli pojazd zaczyna zbaczać z toru jazdy wyznaczonego położeniem kierownicy, nastąpi przyhamowanie poszczególnych kół oraz w razie potrzeby przeniesienie napędu na koło mające lepszą przyczepność. Oprócz stabilizacji toru jazdy, system ma za zadanie wspomaganie ruszania na mokrej nawierzchni poprzez chwilowe zredukowanie mocy silnika.

Układ EBD monitoruje i reguluje siłę hamowania wywieraną na koła osi tylnej, w celu lepszego ustabilizowania toru jazdy w trakcie hamowania.

Steer control pomaga kierowcy wyjść z poślizgu, głównie na mokrej nawierzchni, poprzez wyczuwalny impuls na kierownicy podpowiadający właściwy kierunek obrotu kierownicy w celu stabilizacji pojazdu.

Jeśli nie jesteśmy pewni jakie ograniczenie prędkości obowiązuje na odcinku drogi, którym się aktualnie poruszamy, to wystarczy szybki rzut oka na wyświetlacz wielofunkcyjny, który przypomni nam ostatni znak z ograniczeniem. Jeśli kamera czołowa nie zidentyfikuje znaku, to Asystent ogranicznika prędkości skorzysta z danych naniesionych na cyfrową mapę drogową.

Wybierając się w dłuższą podróż z pewnością skorzystamy z tempomatu, który w połączeniu z systemem Distronic plus będzie aktywnie reagował na intensywność ruchu drogowego w naszej okolicy. Jeśli czujnik radarowy wykryje przed nami jadący wolniej pojazd, który znajduje się w niebezpiecznie bliskiej odległości zostaniemy o tym poinformowani, a w razie potrzeby pojazd zostanie przyhamowany. Stosowne powiadomienia wyświetlane są na ekranie wielofunkcyjnym, a bezpieczną prędkość możemy w każdej chwili zmodyfikować.

Mercedes A250 Sport - przełącznik zespolony

Jazda po autostradzie lub drodze ekspresowej oddzielonej „tunelem” z ekranów dźwiękochłonnych może po pewnym czasie stać się monotonna. Funkcja Attention assist rozpoznaje typowe oznaki zmęczenia oraz narastającą dekoncentrację kierowcy i proponuje przerwę. Analizowana jest technika jazdy, prędkość, długość podróży bez przerwy, oraz pora dnia lub nocy.

Zmęczenie wywołuje dekoncentrację, która może objawić się zjechaniem z wyznaczonego poziomym oznakowaniem toru jazdy. W takiej sytuacji Asystent pasa ruchu wykorzystujący czołową kamerę do analizy sytuacji, wyzwoli wibrację kierownicy, w celu skupienia naszej uwagi, a w skrajnej sytuacji wybudzenie kierowcy.

Jeśli zasygnalizujemy chęć zmiany pasy poprzez włączenie kierunkowskazu mimo że na sąsiadującym pasie znajduje się inny pojazd, usłyszmy ostrzeżenie akustyczne oraz świetlne o możliwości kolizji. Asystent martwego pola podobnie jak w poprzednim przypadku korzysta z kamery czołowej oraz czujników ultradźwiękowych.

Kolejnym przykładem systemu bezpieczeństwa jest funkcja Hold, która przeciwdziała stoczeniu się pojazdu oraz ułatwia ruszanie będąc na wzniesieniu.

Blokowanie drzwi może być automatycznie uruchamiane po włączeniu zapłonu i ruszeniu, zabezpieczając pasażerów przed przypadkowym otwarciem drzwi podczas jazdy, a także kradzieżą cennych przedmiotów z tylnej kanapy.

Oprócz licznych układów dbających o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, zabezpieczony jest również sam pojazd. Akustyczne i wizualne powiadomienie o kradzieży wyzwalane jest po otwarciu drzwi, wykryciu ruchu wewnątrz pojazdu, a także na skutek przechyłu pojazdu sugerującego próbę odholowania.

Model A250 wyposażony jest również w system automatycznego sterowania oświetleniem zewnętrznym. W zależności od warunków panujących na drodze uruchamiany jest właściwy tryb oświetlenia. Na uwagę zasługują inteligentne światła drogowe, które po wykryciu pojazdu jadącego z przeciwka przełączają się na światła mijania, a następnie automatycznie uruchamiają się gdy szosa przed nami będzie ponownie pusta.

Mercedes A250 Sport - tryb oświetlenia


Źródło: Mercedes-Benz

Intelligent Light System analizuje nie tylko jasność otoczenia, ale również prędkość i wychylenie kierownicy. Aktywne doświetlanie zakrętów jest realizowane przez zmianę położenia odbłyśników reflektorów, podążających za ruchem kierownicy. Na skutek tego następuje lepsze oświetlenie tej strony, w którą pojazd skręca.


Źródło: Mercedes-Benz

Z kolei jeśli pojazd porusza się wolno i zostanie włączony kierunkowskaz lub wychylona kierownica, zapalą się dodatkowe światła doświetlające ostry zakręt.


Źródło: Mercedes-Benz

Po przekroczeniu prędkości 130 km/h lub podczas jazdy z prędkością 110 km/h przez dłuższy odcinek, światła przechodzą w tryb autostradowy przez co zwiększa się ich zasięg świecenia.


Źródło: Mercedes-Benz

Kolejny element tego systemu to funkcja zaawansowanych świateł przeciwmgielnych zapewniająca lepsze oświetlenie krawędzi drogi i pobocza i ograniczająca oślepianie kierowcy.


Źródło: Mercedes-Benz

Wykupując odpowiedni pakiet dodatkowy lusterko wsteczne będzie automatycznie przyciemniane, jeśli czujnik oświetlania zidentyfikuje silne źródło światła będące za nami.


Źródło: Mercedes-Benz