Nawigacja GPS

Podróż w praktyce

Gdy już rozsiądziemy się wygodnie w fotelu kierowcy, włączymy nawigację, wprowadzamy cel podróży i ruszamy w drogę. W zasadzie żadna z form poszukiwania interesującego nas celu nie sprawia jakichkolwiek problemów. Wyszukiwanie konkretnych ulic ani razu nie zawiodło – obszerna baza adresowa. Można mieć tylko zastrzeżenia co do dokładności bazy numerów budynków. Odniosłem wrażenie, że nie jest ona przesadnie szczegółowa i wymaga sporej aktualizacji.

Bardzo przypadła mi do gustu funkcja wyszukiwania obiektów specjalnych w trakcie podróży. Załóżmy, że chcemy się dowiedzieć w jakim miejscu znajduje się najbliższa stacja benzynowa lub bankomat. Wybieramy pole „Miejsce”, a następnie wskazujemy kategorię, a nawet nazwę stacji czy banku. Po chwili dowiemy się ile kilometrów dzieli nas od wybranego punktu. Rozwiązane bardzo przydatne choć nie pozbawione wad. Szukałem najbliższego bankomatu „mojego” banku i niestety otrzymałem informacje o placówce oddalonej o 10 km, mimo iż od najbliższej placówki dzieliły mnie tylko 4 km. Co ważne, bliżej położony bankomat działa w tym miejscu od dobrych dwóch lat. Zatem, baza POI wymaga korekt.


Podczas podróży, na ekranie widoczne są tylko podstawowe informacje: pozostały czas jazdy, czas przyjazdu, aktualna odległość od punktu docelowego, odległość jaka dzieli nas od następnego manewru (zakręt, rondo, etc.). Oprócz tego wyczytamy z ekranu informacje o numerze drogi lub nazwie ulicy na której się znajdujemy. Osoby poszukujące informacji o aktualnej prędkości czy aktualnej wysokości nad poziomem morza, mogą być nieco rozczarowane.

Bardzo dużą zaletą GPS-810 jest zintegrowany w obudowie urządzenia czujnik natężenia światła. W trakcie podróży, nawigacja sama dostosowuje intensywność podświetlenia ekranu. Gdy latem mocno świeci słońce, jasność ekranu zostaje maksymalnie wzmocniona. Gdy wjedziemy do tunelu, ekran szybko zostanie wygaszony. Naturalnie w trakcie dnia kolory menu oraz mapy są jasne, z kolei w nocy przybierają ciemniejszych, zdecydowanie łagodniejszych kolorów. Wszystko to dzieje się automatycznie, choć funkcję tę można wyłączyć.

To co najważniejsze w przypadku urządzenia nawigującego do dokładność użytych map. Dostawcą map dla Harman/Kardon jest Tele Atlas. Wyznaczane przejazdy (po usunięciu z nich dróg gruntowych) nie budziły moich zastrzeżeń. Dla przykładu mogę podać przebieg trasy Poznań – Cieszyn, którą wpierw wyznaczyłem i przeanalizowałem przy pomocy Google, a następnie porównałem z wynikami uzyskanymi na GPS-810. W praktyce końcowy odcinek trasy lepiej wyznaczył Google kierując szybszą drogą. Mimo wszystko cel został osiągnięty bez problemu.

Testowanej nawigacji zdarzały się jednak wpadki takie jak planowanie trasy ulicami „pod prąd” - np. w Poznaniu. Ponadto miejscami pojawiały się większe problemy z aktualnością map – np. w Koninie zupełny brak nowej przeprawy nad Wartą – droga otwarta w połowie grudnia 2007. Mimo wszystko dzięki nawigacji udało mi się uniknąć utraty orientacji zarówno w okolicach Bytomia, Tarnowskich Gór jak i czeskiej Ostravy. Zwłaszcza w przypadku tej ostatniej bardzo przydatna okazała się funkcja poszukiwania centrum – w mieście byłem po raz pierwszy.

Dużym plusem nawigacji jest szybka reakcja na nie zastosowanie się kierowcy do wytyczonej trasy. Zjazd ze szlaku skutkuje błyskawicznym wyznaczeniem nowej trasy lub sygnałem o konieczności zawrócenia. Bardzo pozytywnie oceniam też szybkość działania wyszukiwarki adresów, obiektów specjalnych, czy też sam proces wyznaczania przebiegu podróży.

W przypadku oznaczenia map, napewno niedociągnięciem jest graficzne oznaczenie obiektów specjalnych (POI). Nieduże piktogramy oznaczające stacje benzynową, hotel, itp. są słabo rozróżnialne. Wymagają dłuższego skupienia, co podczas jazdy samochodem wydaje się niedopuszczalne.

Ważną sprawą o której nie sposób nie wspomnieć jest możliwość włączenia w GPS-810 funkcji pokazywania fotoradarów. Jednak aby to zrobić musimy wykupić dodatkową aktualizację, której koszt wynosi 20€. Otrzymujemy wówczas roczny abonament na możliwość pobierania ze strony speedcamupdate.com bieżącej listy fotoradarów.

Kończąc wątek nawigacji w trakcie jazdy samochodem, nie sposób pominąć obsługi bezprzewodowego joysticka. Jest to bardzo duże ułatwienie i na pewno znacznie bezpieczniejsze niż sięganie palcem do ekranu nawigacji. Możliwość wygodnego i szybkiego oddalania mapy, zmiany widoku z 2D na 3D, przełączania opcji, jest bardzo dużą zaletą zestawu Harman/Kardon.