Nawigacja GPS

Podróż w praktyce

przeczytasz w 2 min.

Testy urządzenia miałem okazję przeprowadzić zarówno w Szczecinie, jak i Poznaniu. Również w drodze między miastami bacznie przyglądałem się, na ile mapa NAVTEQ'a zgadza się z stanem rzeczywistym naszych krajowych dróg. Według zapewnień producenta, mapa ma pokrycie 99% siatki wszystkich dróg w Polsce. O ile urządzenie Beckera działa bez zarzutu i nie ma problemów z "wyłapywaniem" sygnału GPS, o tyle mapa nie zawsze podążała za zmianami, jakie powolnie zachodzą na polskich drogach. Dla przykładu mogę wskazać sytuacje z okolic Gorzowa Wielkopolskiego, gdzie okazało się, że mapa nadal nie uwzględnia otwartej w zeszłym roku zachodniej obwodnicy miasta. Tym samym nawigacja nadal prowadzi przez centrum miasta, a w chwili zmiany trasy na obwodnicę, urządzenie traci orientację na kilka minut.

 

W trakcie podróży mapa na bieżąco podaje również maksymalną prędkość, z jaką można pokonywać dany odcinek trasy. O dziwo, informacje te prawie zawsze pokrywają się ze stanem rzeczywistym. Niestety w oprogramowaniu NAVTEQ nie znajdziemy dodatkowych informacji o urządzeniach kontrolujących naszą prędkość na krajowych, jakże lubianych drogach. Istnienie fotoradarów, które widoczne są np. w oprogramowaniu Automapa, tutaj nie zostało uwzględnione. Lokalizacje fotoradarów w produktach NAVTEQ są dodatkową, płatną opcją - wykorzystywaną lub nie przez producentów konkretnych urządzeń do nawigacji.

Dużą zaletą oprogramowania NAVTEQ jest przejrzysty i bardzo lekki interfejs graficzny. Opis dróg i trasy jest wyraźny i nie budzi wątpliwości. W przypadku wybranych stacji benzynowych od razu widoczne jest logo, które nie pozwoli nam pomylić preferowanego dostawcy paliwa. Poruszając się po mieście na bieżąco informowani jesteśmy o ważnych obiektach - wspomniane banki, bankomaty, hotele, itp. Pod tym względem trudno cokolwiek zarzucić mapie NAVTEQ.

 

Dotykowe sterowanie pracą urządzenia działa dość dobrze. Nie jest idealnie, czasami niektóre polecenia musimy wybrać dwukrotnie, ale nie zdarza się to przesadnie często. Niekiedy można odnieść wrażenie, że najlepiej przyciskać ekran paznokciem, co nasuwa myśl, że Becker mógłby dołączyć do zestawu dodatkowy rysik. Z drugiej strony, taki rysik, to mało wygodne rozwiązanie.

Ważną kwestią są komunikaty głosowe, które informują nas o zmianie kierunku jazdy, przekroczeniu dopuszczalnej prędkości, itp. W TA 7928 "wybór" głosów sprowadza się do jednego - kobiecego. Warto podkreślić, że komunikaty są bardzo wyraźne i płynne, nie dające po sobie poznać, że mimo wszystko jest to bardzo zautomatyzowany system odtwarzania sampli dźwiękowych. Tu duży plus dla Beckera. Byłoby jeszcze lepiej gdyby dostępny był jeszcze jeden głos - np. męski dla pań.