Karty graficzne

30 FPS-ów jak w banku? Gry: lenistwo niezamierzone?

Kolejny slajd prezentacji informuje, że GeForce 9 mGPU zapewniają płynną animację (ok. 30 klatek/s) w najlepszych grach. Trzeba jednak zauważyć, że nie są to najnowsze gry (np. Bioshock, Call of Juarez, F.E.A.R.). Co więcej, taka liczba klatek/s występuje tylko wtedy, gdy uruchomimy gry w najniższych ustawieniach graficznych i w rozdzielczościach 1024 x 768 lub 800 x 600.

30 FPS-ów na najlepszych grach – kliknij aby powiększyć

Obecnie monitory CRT odeszły już do lamusa. Zdecydowana większość użytkowników wykorzystuje panele LCD i mnóstwo tych ekranów pracuje z nominalną rozdzielczością wyższą niż 1024 x 768 czy 800 x 600 pikseli. A, jak wiemy, w monitorze LCD zmiana rozdzielczości na inną niż fizyczna skutkuje mniejszym lub większym pogorszeniem jakości obrazu. Tym bardziej, że obecnie najpopularniejsze są monitory o proporcjach panoramicznych.

Prosty przykład – skorzystajmy z monitora 19-calowego, który pracuje w rozdzielczości 1440 x 900 pikseli. Aby zagrać w grę przy odpowiednio płynnej animacji, musimy obniżyć rozdzielczość do 1024 x 768, co już prezentuje się nieciekawie. Dodatkowo trzeba ustawić wszystkie efekty graficzne na minimum – a więc zapominamy o jakichkolwiek wizualnych bajerach, z funkcjami DirectX 10 na czele. Czy przyjemnie grałoby się wtedy np. w Crysisa lub Bioshocka? Raczej nie. Zwłaszcza że obecnie grafika ma dużo do samej grywalności – piękna woda, znakomitej jakości postaci czy fantastycznie odwzorowane budynki dostarczają dodatkowej rozrywki.
Dlatego nie wiem jak wy, Drodzy Czytelnicy, ale ja nie bawiłbym się zbyt dobrze, gdybym miał używać najnowszych układów GeForce 9 mGPU do grania w najlepsze (ale wcale nie-najnowsze) gry. Niemniej jednak fakt jest faktem – najnowsze układy GeForce 9 mGPU zapewnią te 30 klatek/s.

14 spośród 30 gier nie działa na zintegrowanych układach graficznych Intela – działa tylko na GeForce 9 mGPU. To nieprawda!

 

Na kolejnym slajdzie znajdziemy informację o tym, że 14 z 30 najlepszych gier nie działa wcale albo ma poważne problemy na układach zintegrowanych Intela (chipset G45). Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, że owe najlepsze gry to tytuły, które miały najlepszą sprzedaż według raportu NPD z końca lipca. Teraz mamy październik, więc mogło się co nieco pozmieniać. Poza tym nie zawsze sprzedaż warunkuje jakość. Ale nie to jest najważniejsze.

Okazuje się, że testy były wykonywane na komputerze z systemem Windows Vista oraz starymi sterownikami Intela (7.15.10.1518). Wśród wymienionych gier są takie tytuły jak Age of Conan, Crysis, Bioshock oraz Half-Life 2 (dokładnie: pakiet Orange Box). Gdy skorzystamy z najnowszych sterowników Intela, które zostały udostępnione już jakiś czas temu, Age of Conan oraz Crysis ( w DX9) działają bez zarzutu, natomiast Bioshock i Half-Life 2 mogą mieć drobne problemy w Viście, ale także działają. Sprawdzałem osobiście na komputerze wyposażonym w płytę opartą na chipsecie G45 (sterowniki 15.11.2.1554).

Gry: lenistwo niezamierzone?

Na kilku slajdach prezentacji znajdujemy informacje o tym, że niektóre gry działają o wiele lepiej na układach GeForce 9. Poniżej przykłady.

Pierwsze porównanie daje nam do zrozumienia, że gra Assassin's Creed nie działa na płytach ze zintegrowaną grafiką Intela. Bez trudu działa za to na GeForce’ach 9 mGPU. NVIDIA pisze: „oczekuj więcej po płytach głównych z grafiką GeForce 9”. Tymczasem wystarczy zainstalować najnowsze sterowniki, by zintegrowany układ graficzny Intel X4500 HD (chipset G45) obsługiwał tę grę.

Kolejne przykłady pokazują, że gry Age of Conan, Second Life i Spore działają lepiej na GeForce'ach 9 mGPU, ponieważ można je uruchamiać w wyższych ustawieniach graficznych. To prawda. Ale z drugiej strony to przecież oczywiste, że najnowsze układy graficzne NVIDII (płyt weń wyposażonych nie da się jeszcze kupić) będą lepsze od tych, które są dostępne na rynku od dawna (mowa o chipsecie G45). Sens tego porównania stoi pod znakiem zapytania – to tak jakby dołożyć do zestawienia kartę graficzną Radeon HD 4850 i napisać, że ta zaoferuje jeszcze lepsze wrażenia z gry, bo można ustawić wyższe ustawienia i nie stracić przy tym na płynności animacji. Nic dziwnego, że najnowsze układy graficzne są szybsze od starszych. Są też od nich droższe