Karty graficzne

Podkręcanie Radeon 4850

Fabryczne taktowanie karty MSI Radeon 4850:

  • Core: 625 MHz
  • Mem: 993 MHz (1986MHz efektywnie)
  • Shader: 825 MHz

Podkręcanie tej karty było bardzo problematyczne. Nieprawdopodobny był dla mnie fakt, że karty nie da się podkręcić nawet (!) o 5MHz… Spróbowałem zatem ustawić obroty wentylatora na 100% …i nagle bez problemów mogłem ją podkręcić. Niestety, hałas generowany przez kartę uniemożliwia jej przetaktowanie na dłuższy czas. Wniosek z tego taki, że jeśli chcecie podkręcać serię Radeon 4850, szukajcie kart z wydajnym, niereferencyjnym chłodzeniem.

Pierwsza tura – Rdzeń udało mi się ustawić na 680MHz, a pamięci na 1100MHz. Powyżej tych wartości system zawieszał się.

Wynik końcowy podkręcania:

  • Core: 680 MHz
  • Mem: 1100 MHz (2200 MHz efektywnie)
  • Shader: 825 MHz

Jak widać na wykresie powyżej, karta jest bardzo gorąca już w spoczynku. Niestety, tutaj zdecydowanie zawodzi chłodzenie – z pewnością z blokiem wodnym, lub po prostu wydajniejszym chłodzeniem powietrznym, karta osiągnęłaby niższe temperatury, a co za tym idzie – wyższe zegary przy OC.

Przyrost wydajności wynosi 7% dla 3DMarka 06 i 9% dla 3DMarka Vantage.

Wzrost wydajności nie imponuje tak bardzo, jak przy karcie 9800GT, z resztą zobaczcie sami:

 FabryczneOC
3DMark061162512435
3DMark Vantage65167121
Fallout 35255
Far Cry 24041
GTA IV3133
BiA: Hell's Highway5557
NFS Pro Street5658
Stalker: Czyste niebo3537
Crysis Warhead2530

Procentowy wzrost wydajności:

  • Warhead: 8%
  • Stalker: 6%
  • ProStreet: 4%
  • BiA HH: 4%
  • GTA IV: 6%
  • Far Cry 2: 3%
  • Fallout 3: 8%

I ponownie, w grze Fallout 3 karta osiąga najwyższy przyrost wydajności. Nie jest on jednak jakoś odczuwalny.