Karty graficzne

Podkręcanie GeForce 9800GT

 

Fabryczne taktowanie karty EVGA GeForce 9800GT:

  • Core: 650 MHz
  • Mem: 2000 MHz (1000 MHz DDR)
  • Shader: 1625 MHz

W karcie 9800GT drzemie duża podatność na podkręcanie. OC rozpocząłem od wartości 700MHz dla rdzenia, 1650 dla shaderów i pozostawiłem 1000MHz dla pamięci. Oczywiście, jak można się spodziewać, testy przeszły pomyślnie.

Druga tura – 750 dla rdzenia, 1700 dla shaderów, 1050 dla pamięci, testy stabilności karta też przeszła pomyślnie.

Trzecia i niestety ostatnia tura – 800 dla rdzenia, 1750 dla shaderów i 1100 dla pamięci. System zawiesza się. Zmniejszyłem zatem taktowanie rdzenia i shaderów kolejno na 750MHz i 1700Mhz. Taktowanie pamięci pozostawiłem na 1100MHz (2200 efektywnie).

Wynik końcowy podkręcania:

  • Core: 750 MHz
  • Mem: 2200 MHz (1100 MHz DDR)
  • Shader: 1700 MHz

Na takich ustawieniach przeprowadziłem testy wydajności i mierzyłem temperatury.

Karta w spoczynku jest stosunkowo chłodna, jednak w trybie 3D zaczyna się troszkę nagrzewać, co ogranicza jej podatność na podkręcanie przy standardowym chłodzeniu.

Sprawdźmy, jak wygląda postęp w wydajności w 3DMarkach.

Wzrost wydajności jest dość znaczny, ponieważ wynosi 10% dla 3DMarka 06 i 12% dla Vantage.

 FabryczneOC
3DMark061160312835
3DMark Vantage54946165
Fallout 33548
Far Cry 24242
GTA IV3737
BiA: Hell's Highway4853
NFS Pro Street5349
Stalker: Czyste niebo3136
Crysis Warhead2327

Wzrost wydajności w procentach przedstawia się następująco:

  • Warhead: 17%
  • Stalker: 16%
  • ProStreet: spadek 8%
  • BiA HH: 10%
  • GTA IV: 9%
  • Far Cry 2: 0%
  • Fallout 3: 37% (!)

Zaskoczył mnie tutaj wynik gry Fallout 3. Wzrost wydajności jest niesamowicie wysoki – i faktycznie, gra naprawdę zaczęła działać płynnie.