Karty graficzne

Podkręcanie w ciszy - HiS Radeon HD 5750 IceQ+

z dnia
Sebastian Swarcewicz | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: Sebastian Swarcewicz
32 komentarze Dyskutuj z nami

Dzięki autorskiemu systemowi chłodzenia firma HiS potrafi zadbać zarówno o kulturę pracy, jak i dobre wyniki w podkręcaniu.

marketplace
Ocena benchmark.pl
  • 4/5
Plusy

dobra wydajność w środowisku DX10/10.1, ciche chłodzenie w obydwu głównych trybach pracy, niewielki pobór mocy w spoczynku / akceptowalny w 3D, bardzo dobre O/C układu, wsparcie dla DX11/DirectCompute11, ATi STREAM, OpenCL (Havok, Bullet, Pixelux), AVIVO HD / Enhanced UVD2, Eyefinity, DisplayPort, HDMI v1.3a

Minusy

słaby stosunek ceny do wydajności, niewielka (około 100MHz) podkręcalność pamięci, wydajność nie zawsze lepsza od HD4850

W ciągu trzech miesięcy od premiery serii kart Radeon HD 5700 na rynku zadebiutowało wiele konstrukcji o charakterze autorskim. W przypadku tych opartych na układzie Juniper w wersji Pro (Radeon HD 5750), rozwiązania niereferencyjne stanowią dziś gros sprzedawanych urządzeń.

Testujemy jedną z ciekawszych konstrukcji, która- obok Vapor-X Sapphire'a - powoduje przyspieszone bicie serca graczy wymagających od karty jak najwyższej kultury pracy. Mowa oczywiście o autorskiej serii modeli IceQ marki HiS.

Na łamach serwisu mieliście już możliwość przyjrzeć się bliżej kartom tego typu. Począwszy od wiekowego Radeona 9800, a skończywszy na serii HD4000 (HD4670, HD4850 oraz HD4870). Czy połączenie karty nowej generacji, opartej 40-nanometrowym układzie, z nietuzinkowym i aż nadto wydajnym chłodzeniem IceQ+ będzie mieć swoje uzasadnienie?

Na początek przypomnijmy sobie parametry referencyjnej karty Radeon HD 5750 i spójrzmy, jak w teorii będzie wypadać na tle swoich starszych odpowiedników:

 

nazwa rynkowa Radeon HD4850 Radeon HD4770 Radeon HD5750 Radeon HD5770
nazwa kodowa rdzenia RV770 RV740 Juniper Pro Juniper XT
technologia wykonania 55nm 40nm 40nm 40nm
liczba tranzystorów 956 mln 826 mln 1040 mln 1040 mln
powierzchnia rdzenia 256 mm2 137 mm2 181 mm2 181 mm2
maksymalne TDP 110 W 80W 86W 108W
pobór mocy w trybie IDLE - - 16W 18W
ilość jednostek RBE 16 16 16 16
ilość jednostek TMU 40 32 36 40
ilość jednostek SP 160 (800) 128 (640) 144 (720) 160 (800)
wersja SM / DX 4.1 / DX10.1 4.1 / DX10.1 5.0 / DX11 5.0 / DX11
silnik graficzny Terascale Terascale Terascale 2 Terascale 2
częstotliwość GPU 625 MHz 750 MHz 700 MHz 850 MHz
wydajność wypełniania 25000 MT/s 24000 MT/s 25200 MT/s 34000 MT/s
wydajność zmiennoprzecinkowa 1,00 TFlops 0,96 TFlops 1,008 TFlops 1,36 TFlops
częstotliwość pamięci 993 MHz 800 MHz 1150 MHz 1200 MHz
efekt. częstotliwość pamięci 1986 MHz DDR 3200 MHz QDR 4600 MHz QDR 4800 MHz QDR
szerokość szyny pamięci 256-bit 128-bit 128-bit 128-bit
przepustowość pamięci 62 GB/s 50 GB/s 72 GB/s 75,2 GB/s
typ pamięci GDDR3 GDDR5 GDDR5 GDDR5
magistrala PCI-E 16x 2.0 PCI-E 16x 2.0 PCI-E 16x 2.1 PCI-E 16x 2.1
chłodzenie jednoslotowe dwuslotowe dwuslotowe dwuslotowe
sprzętowa obsługa formatów HD tak  (AVIVO HD / UVD2) tak  (AVIVO HD / UVD2) tak (AVIVO HD /Enhanced UVD2) tak (AVIVO HD /Enhanced UVD2)
multi-GPU CrossFireX CrossFireX CrossFireX CrossFireX
obsługa wielu monitorów tak (do dwóch) tak (do dwóch) tak (Eyefinity – do 3 monitorów) tak (Eyefinity – do 3 monitorów)
dodatkowe zasilanie 1x 6pin 1x 6pin 1x 6pin 1x 6pin

 

W domyśle Radeon HD 5750 ma stanowić nie tyle uzupełnienie całej linii kart występującej obecnie na rynku, co bardziej zastąpić droższego w produkcji Radona HD 4850. Patrząc na specyfikację możemy dojść do wniosku, że nowa konstrukcja niekoniecznie będzie od niej szybsza w starszych tytułach opartych na API DX10.

Uzasadnieniem niech będzie chociażby mniejsza ilość jednostek wykonawczych SIMD oraz mniejsza liczba (co prawda wydajniejszych dzięki taktowaniu) jednostek teksturujących. Niebagatelne znaczenie, w stosunku do wyżej taktowanych GDDR3-jek, ma również nieco mniejsza prędkość zapisu danych do pamięci.

Na dobrą sprawę nowy układ graficzny ATI/AMD broni się wyższym taktowaniem, nowocześniejszą konstrukcją  rdzenia (silnik Terascale 2), zgodnością z najnowszymi bibliotekami DirectX oraz niższym TDP (szczególnie w idle). Nie można także zapomnieć o elastycznych trybach Eyefinity (obsługa wielu wyświetlaczy) czy ulepszonej o dodatkową funkcjonalność jednostce Enhanced UVD2.

Czy to wystarczy aby przyciągnąć do siebie niezdecydowanego, potencjalnego użytkownika? Sprawdźmy.