Ciekawostki

Poradnik dla początkujących: jak skofigurować e-mail

przeczytasz w 2 min.

Poczta elektroniczna to podstawowe narzędzie ułatwiające komunikację z innymi użytkownikami internetu. O czym warto pamiętać podczas zakładania konta? Jak skonfigurować program pocztowy? Zapraszamy do

Poczta elektroniczna to podstawowe narzędzie ułatwiające komunikację z innymi użytkownikami internetu. O czym warto pamiętać podczas zakładania konta? Jak skonfigurować program pocztowy?

W raporcie ośrodka badań opinii publicznej CBOS z 2007 roku można przeczytać, że już 36% Polaków ma dostęp do internetu. Przytłaczająca większość (30% obywateli) korzysta z poczty elektronicznej. Co drugi nie tylko prywatnie, ale również w pracy. Skutkiem dynamicznej informatyzacji jest duża liczba osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z siecią. To do nich skierowany jest ten poradnik.

Chcąc założyć konto mailowe warto na początku zastanowić się nad wyborem dostawcy takiej usługi. Najwięcej skrzynek posiadają duże polskie portale - onet.pl, gazeta.pl, wp.pl, o2.pl oraz interia.pl. W ostatnich latach serwisy pocztowe tych witryn były oczywistym wyborem. Obecnie jednak coraz więcej ludzi decyduje się na przeniesienie swojej korespondencji do Gmaila czyli skrzynki oferowanej przez Google.

Strona logowania w serwisie poczta.gazeta.pl

Poczta portalowa ma tę wadę, że jej administratorzy wysyłają użytkownikom sporo reklam - nawet kilkadziesiąt w miesiącu. Interfejs jest zwykle nowoczesny i przyjazny, ale pracę z nim spowalniają wyświetlane banery. W takiej sytuacji można zainstalować wtyczkę blokującą reklamy (jak AdBlock Plus dla Firefoksa) lub zdecydować się na "lżejszą" opcję. Tutaj zdecydowanie przewodzi Gmail. W ramach niego wyświetlane są tylko boksy tekstowe Google, które praktycznie nie obciążają łącz.

Tak wygląda panel logowania w Gmailu

Oczywiście są inne usługi bez reklam. Taka jest na przykład "Czysta poczta" serwisu gery.pl. Jej wadą jest mało czytelny interfejs oraz ograniczone możliwości konfiguracyjne. Więcej opcji oferują oczywiście komercyjne konta, które da się wykupić w portalach lub wyspecjalizowanych firmach hostingowych. Ceny takich rozwiązań zaczynają się od kilkudziesięciu złotych za rok. Mimo że to stosunkowo niedużo, nie opłaca się inwestować, jeśli prawie to samo można mieć za darmo.

Wybierając operatora skrzynki pocztowej warto zwrócić uwagę na dwa podstawowe parametry. Pierwszym jest pojemność konta. Rozsądne minimum to obecnie 1 gigabajt. Ale wielu dostawców oferuje bezpłatnie znacznie więcej miejsca - Gmail 6,5 GB, o2.pl nawet 10 GB. To sporo. Przy umiarkowanym korzystaniu z załączników ta pierwsza aplikacja pozwala na przechowywanie dwudziestu - trzydziestu tysięcy maili. Niektórzy dostawcy mają nieograniczoną pojemność kont (np. interia.pl). Zaawansowani użytkownicy mogą w ten sposób archiwizować pocztę sprzed wielu lat.

o2.pl chwali się swoim 10-gigabajtowym kontem i dużą przesyłką

Druga ważna rzecz to maksymalna wielkość przesyłanego załącznika. Do każdego maila można dołączyć dowolny typ pliku (czasami są ograniczenia - np. Gmail blokuje format EXE - programy). Może to być dokument tekstowy, zdjęcie, plik audio czy nawet krótki film. Zazwyczaj limit przesyłu wynosi 10-20 megabajtów. Odpowiada to 5-10 fotografiom wysokiej jakości, 2-4 utworom w formacie MP3 czy 5-30 minutom przekazu audiowizualnego w komórkowym formacie 3GP (zależnie od rozdzielczości). Oczywiście nie przeszkadza to w rozbijaniu plików na kilka maili. Ale rzadko kiedy zdarza się, aby administrator poczty nie wprowadzał żadnego ograniczenia. Wyjątkiem jest anglojęzyczny portal lycos.com.