Ciekawostki

Zakładanie konta

przeczytasz w 2 min.

Kiedy użytkownik wybierze serwis, w ramach którego chce mieć skrzynkę mailową, musi się zarejestrować. Zazwyczaj udostępniania jest w tym celu dedykowana witryna, która zawiera panel logowania oraz link w rodzaju "Zarejestruj się". Po jego kliknięciu załaduje się formularz, gdzie należy podać informacje o sobie. Ich ilość jest różna w poszczególnych serwisach. Niektórzy administratorzy wymagają wpisania danych osobowych, takich jak miasto zamieszkania czy numer telefonu. Zwykle jednak nikt tego nie weryfikuje, więc można popuścić wodze fantazji ;).

Formularz rejestracji Konta Google, wymaganego do korzystania z Gmaila

Najważniejsze pola w formularzu to "Login" i "Hasło". Ten pierwszy oznacza nazwę użytkownika. Tu nie warto wymyślać - najlepiej wpisać imię i nazwisko, oddzielone kropką lub spacją DOS-ową (_). Taki adres jest znacznie łatwiejszy do zapamiętania dla znajomych czy współpracowników niż dziwny nick w rodzaju "madpigeon482". Hasło powinno być trudne do odgadnięcia - trzeba unikać dat urodzin, rocznic, imion psów czy dzieci. Siłę hasła można zmierzyć przy pomocy specjalnych aplikacji online, takich jak Password Meter (http://www.passwordmeter.com).

Przykładowe, bardzo silne hasło

Wpisuje się tu propozycję, a witryna przyznaje jej wynik od 0% do 100%. I tak na przykład hasło 123456 otrzymało 4%. Wystarczyło jednak dodać do niego dwie dowolne litery i rezultat wzrastał do ponad 50%. Kolejne dwie cyfry zwiększyły wynik do 70%. Dopisanie symbolu dolara ($) dało 90% i bardzo mocne hasło. Ale i taki efekt można było poprawić. Wystarczyło zerknąć na sekcję "Deductions", gdzie zawarto "punkty karne". Najwięcej przyznano za początkowy ciąg cyfr 123456. Zmiana tej kolejności i dodanie jeszcze jednego znaku specjalnego dało 100% siły.

Tradycyjnym elementem formularza jest pytanie, które usługa zada w momencie, gdy użytkownik zapomni hasła. Zwykle można wybrać jedno z listy lub wpisać własne. Gmail proponuje takie rzeczy jak "Nazwisko pierwszego nauczyciela" lub "Numer pierwszego telefonu". Najlepiej, aby była to rzecz, o której wie tylko osoba korzystająca ze skrzynki - jakiś zapomniany wśród znajomych szczegół z życia prywatnego - np. "Imię dziewczyny poznanej na wakacjach w 1995 roku".

Sporym wyzwaniem podczas rejestracji jest przepisanie kodu zabezpieczającego (CAPTCHA). Zwykle ma on postać niewielkiego obrazka, na którym umieszczono zniekształcone litery i liczby. Trzeba je odcyfrować i przepisać do pola tekstowego. Zabieg ten ma na celu zweryfikowanie "człowieczeństwa" internauty. Wielu spamerów wykorzystuje automatyczne skrypty do rejestrowania dużej liczby kont. CAPTCHA znacznie utrudnia im życie. Niestety czasem także żywi użytkownicy mają problemy z odczytywaniem kodów. W takiej sytuacji warto skorzystać z linku "Nowy obrazek" - nie wszędzie jest on jednak dostępny.

W którymś momencie rejestracji internauta zostanie poproszony o akceptację warunków użytkowania usługi. To konieczne, aby móc korzystać z poczty. Jeśli jest to jednak możliwe, warto odznaczyć opcję "Zgadzam się na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych...". W ten sposób na konto będzie przychodzić mniej reklam.