Myszki

Najistotniejsze pojęcia związane z myszami

przeczytasz w 2 min.

USB (Universal Serial Bus, uniwersalna magistrala szeregowa) - najpopularniejszy port komunikacyjny, opracowany przez Microsoft, Intel, Compaq, IBM i DEC. Port USB jest uniwersalny - można go wykorzystać do podłączenia do PC wielu różnych urządzeń, począwszy od kamer i skanerów, kończąc na klawiaturach czy myszach. Zdecydowana większość myszek komunikuje się z komputerem właśnie poprzez port USB. Nawet odbiorniki myszek bezprzewodowych podłączane są do tego portu.

Na rynku trudno znaleźć myszy wykorzystujące starszą wersję interfejsu, czyli USB 1.1, która według specyfikacji mogła pracować z prędkością 1,5 MB/s (Full Speed) i 0,1875 MB/s (Low Speed). Obecnie właściwie każda dostępna mysz ma port USB 2.0 - według oficjalnej specyfikacji interfejs ten może pracować z maksymalną prędkością 60 MB/s. Rzeczywista prędkość przesyłu danych zależy jednak od konstrukcji samego urządzenia. W przypadku myszy nie trzeba jednak obawiać się o prędkość interfejsu - jest w zupełności wystarczająca, by mysz pracowała poprawnie.

Fale radiowe - myszy bezprzewodowe korzystają z fal radiowych. Chcąc uzyskać podstawowe połączenie bezprzewodowe, wystarczy używać technologii bezprzewodowej 27 MHz. Można jej używać dla odległości do 1,8 m w miejscach, gdzie istnieje mniejsze prawdopodobieństwo interferencji - przykładowo w domu lub w małym biurze. Pasmo to nie jest powszechnie używane. Ta technologia wymaga też mniej prądu niż myszy korzystające z pasm o wyższych częstotliwościach.

Obecnie dostępne myszy pracują w paśmie 2,4 GHz. Logitech opracował też technologię Advanced 2,4 GHz Wireless, o której piszemy nieco dalej. Tak czy inaczej, technologie tego rodzaju zapewniają lepszą wydajność i niektóre myszy bezprzewodowe mogą być używane nawet do gier.

Bluetooth - technologia bezprzewodowej komunikacji krótkiego zasięgu pomiędzy różnymi urządzeniami. Często stosowana w telefonach i laptopach, rzadziej w klawiaturach i myszach.

Specyfikacja obejmuje trzy klasy mocy nadawczej o zasięgu 100, 10 oraz 1 metra w otwartej przestrzeni. Najczęściej spotykaną jest klasa druga, czyli oferująca zasięg 10 m. Technologia korzysta też z fal radiowych w paśmie 2,4 GHz.

Rozdzielczość DPI (Dots Per Inch) - ilość plamek przypadająca na cal. Często producenci zamiennie używają jednostek CPI (Count Per Inch), czyli parametru określającego liczbę pomiarów na cal. Ten parametr bardziej pasuje do współczesnych myszek.

Jednostka DPI stosowana jest też do określenia rozdzielczości drukarek, ploterów czy naświetlarek.

Baterie litowo-jonowe - urządzenia gromadzące i oddające energię elektryczną. Jedna z elektrod jest wykonana z porowatego węgla, druga - z tlenków metali. Rolę elektrolitu pełnią z kolei złożone chemicznie sole litowe, rozpuszczone w mieszaninie organicznych rozpuszczalników.

Technologia litowo-jonowa pozwala na skumulowanie dwa razy więcej energii niż w akumulatorkach NiMH (niklowo-metalowo-wodorowy) o tym samym ciężarze i wielkości.

Interpolacja - proces tworzenia dodatkowego piksela. Tworzenie opiera się na badaniu sąsiednich pikseli i ustawiane jest w taki sposób, aby utworzony piksel jak najlepiej pasował do przetworzonego obrazu. Można określić cztery główne rodzaje interpolacji:

- nearest neighbor (najbliższego sąsiada)
- bilinear (dwuliniowa)
- bicubic (dwuścienna)
- algorytm Lanczosa

W myszach najczęściej spotykana jest metoda nearest neighbor, która opiera się na dokładnym kopiowaniu leżącego najbliższej piksela.

Ślizgacze - ślizgacze, które nazywa się też stopkami lub padsurferami, to umieszczone na spodzie myszy specjalne powierzchnie. Wykonane są najczęściej z teflonu i mają za zadanie zwiększyć swobodę poruszania się myszy na wszelkiego rodzaju podkładkach. Poprawiają komfort pracy i precyzję działania myszy. Ich grubość wynosi zazwyczaj od 0,3 do 0,5 mm. Na rynku można jeszcze spotkać paski teflonowe, których grubość to od 0,03 do 0,1 mm. Ślizgacze starczają na dłużej niż paski teflonowe. To akcesoria polecane wymagającym użytkownikom, w tym graczom.

Tilt Wheel - technologia opracowana przez Microsoft. Pozwala nie tylko na kręcenie rolką, ale też na jej pochylanie.