Nawigacja GPS

Mapy do nawigacji

Bez dobrej mapy daleko nie zajedziesz – mapa jest mózgiem nawigacji. Takie są realia. Mapy cyfrowe do nawigacji mają różną szczegółowość w wybranych częściach świata. Precyzję mapy najlepiej oddają dwa parametry. Pierwszy z nich to procentowe pokrycie ulic – ilość dróg z ogółu zawarta w mapie. Natomiast drugi, najbardziej ceniony, to dokładne dane adresowe (numery budynków) wyrażone w procentach. Są to informacje ogólnodostępne, do sprawdzenia na stronie internetowej dostawcy mapy, przynajmniej na ogół.

Pierwszy rzut oka – od lewej: AutoMapa i MapaMap 6.0

Do najchętniej kupowanych map autorstwa rodzimych firm zalicza się: Automapę XL (Polska), MapęMap Top 6.0 (nie mylić z mocno okrojoną MapąMap Easy/Lite) oraz GPMapę do Garmina. Z praktyki i testów wynika, że są one także najdokładniejsze do jazdy po Polsce. Nic w tym dziwnego. Zagraniczni producenci twórcy map traktują Polskę po macoszemu, więc pole do popisu mają nasi.

Przykładowe mapy do nawigacji

Automapa Polska
Automapa Europa
Update AutoMapy Europa
Update AutoMapy XL Uaktualnienie do Automapy XL Polska dodające mapy Europy

Do opisania możliwości współczesnych map posłuży przykład AutoMapy, niekwestionowanego numeru jeden na polskich drogach. Potraktujcie go jako punkt odniesienia do porównania z konkurencyjnymi produktami. 

Specyfikacja AutoMapy XL (Polska)
Dokładność (odwzorowania) Od 1 do 12 metrów
Drogi wszystkich kategorii 637.391 kilometrów
Miejscowości i osady 102.038 sztuk
Procent populacji objętej nawigacyjnymi planami miejscowości 79%
Procent populacji miejskiej objętej planami nawigacyjnymi 100%
Procent populacji objętej dokładnymi punktowymi adresami 71%
Procent populacji miejskiej objętej dokładnymi punktami adresowymi 92%
Miejscowości z budynkami 3D 833
Adresy poszczególnych budynków (dane punktowe) 2.241.748 sztuk
Punkty POI (punkty użyteczności publicznej) 426.389 sztuk
Okres darmowej aktualizacji 12 miesięcy

Dokładność odwzorowania terenu w AutoMapie stoi na wysokim poziomie. W największych miastach dochodzi do 1m. Im dalej w pole, tym gorzej, lecz akurat to jest zrozumiałe. Jadąc polną drogą na pustkowiu nie będziesz potrzebował idealnego odwzorowania otaczającego cię świata. Te 12 metrów w zupełności wystarczy. Od odwzorowania ważniejsze są pozostałe atuty AutoMapy. 71% populacji objętej dokładnymi danymi adresowymi robi wrażenie. To prawie ¾ precyzyjnych numerów budynków.

Ponadto AutoMapa oferuje bogatą, prawie półmilionową bazę punktów użyteczności publicznych (POI), na której znajdują się: niebezpieczne strefy (czarne punkty), hotele, stacje paliw, ambasady, bankomaty, sklepy, fotoradary a nawet… agencje towarzyskie. Możliwości są spore.

Precyzja AutoMapy w kraju nie ulega wątpliwości. Problemy nowym użytkownikom tego programu sprawia za to obsługa. Wymaga nieco nauki, a nawet sięgnięcia do instrukcji. Tego z kolei nikt nie lubi. Ale warto się przemóc, bo kłopoty z obsługą wynikają z bogactwa funkcji w AutoMapie.

Trud ślęczenia nad instrukcją wynagradza dodatkowo miła dla oka oprawa graficzna. Naprawdę przyjemnie obserwuje się tą strzałeczkę mknącą w estetycznym (sztucznym) krajobrazie. Poniżej kilka przykładowych zrzutów ekranu pokazujących jak działa AutoMapa.

Na plus AutoMapy przemawia też przyszłościowe podejście twórców programu. Systematycznie rozbudowują oni możliwości mapy. Rozpoczęli już nawet pracę nad systemem omijania korków na drodze i danymi dla kierowców ciężarówek. Niestety, do jazdy ciężarówką ciągle tych informacji jest za mało i trzeba korzystać z innych rozwiązań – propozycje do samochodów ciężarowych zostały opisane w dalszej części artykułu.

Od lewej: mapy TomTom, iGo8, MioMap

Do jazdy po Europie, w szczególności na zachód od Odry, nadają się głównie mapy korzystające z danych cyfrowych dostawców, takich jak Tele Atlas (w 2007r Tele Atlas został przejęty przez firmę TomTom) i NAVTEQ (w 2008r NAVEQ został kupiony przez Nokię). Europa Zachodnia jest wyjątkowo dobrze dopracowana w zasadzie w każdej mapie renomowanej marki, na przykład TomTom Europa Zachodnia i Środkowa, iGo8 Europe, MioMap FEU, NT City Navigator, MobileNavigator (Navigon) czy AutoMapa Europa - kliknij na hiperłącze przy nazwie mapy, aby przejrzeć pokrycie procentowe ulic w poszczególnych krajach.

Szkoda, że tak dobrze jak na zachodzie, nie jest na wschodzie i południu Europy. Najgorzej jest w następujących państwach: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Serbia, Rumunia, Rosja.

Pokrycie procentowe ulic w Europie na przykładzie NT City Navigator

Na koniec koniecznie sprawdź, jak wygląda sprawa aktualizacji wybranej przez ciebie mapy. Może pierwszy update jest gratisowy, a może trzeba za niego zapłacić 100 euro?

 Przykład oryginalnej mapy

Nigdy - pod żadnym warunkiem – nie gódź się na zakup pirackiego oprogramowania. Tracisz wiele przywilejów – od pomocy technicznej, aż po darmowe aktualizacje. Oryginalne mapy rozpoznasz stosunkowo prosto. W przeważającej części są dostarczane na nośnikach danych (kartach pamięci/płytach DVD etc.) opatrzonych w firmowe logo – jak na zdjęciu powyżej. Dodatkowo, na przykład Automapa stosuje kilka zabezpieczeń. Po pierwsze w wersji OEM dodawanej do nawigacji otrzymasz numer licencji wydrukowany na karcie SD. Wersje OEM i BOX dostarczane w pudełku cechują się tym, iż numer licencji znajduje się na karcie zdrapce. Ponadto z oryginalną Automapą powinieneś dostać certyfikat oryginalności oraz naklejkę Automapa Prowadzi. Jednak przede wszystkim liczy się numer licencji. Bez niego nie skorzystasz z darmowych aktualizacji.

Przykładowe cechy dobrej mapy: nawigacja głosowa, wyznaczanie trasy przejazdu, automatyczne wyznaczanie nowej trasy po zjechaniu z trasy wyznaczonej, asystent pasa ruchu, uwzględnienia kierunkowości ulic, zakazów skrętu/zawracania, zapisywanie i odczytywanie śladów GPS, wybór języka menu i nawigacji, wytyczanie najkrótszej trasy, wytyczanie najszybszej trasy, wytyczanie trasy optymalnej, obliczanie długości trasy i czasu przejazdu, współpraca z odbiornikiem TMC, Twoje ulubione punkty (z dowolnym opisem), dostosowanie wyglądu mapy do własnych upodobań, wybór zestawu kolorystycznego interfejsu mapy, punkty pośrednie.