Akcesoria

Podsumowanie

 przetwornice

Pomimo wielu ostrzeżeń umieszczonych w poprzednim rozdziale, możemy polecić zakup samochodowych przetwornic napięcia firmy Digital Lex. Są one solidnie wykonane, przewody doprowadzające zasilanie do elektroniki są dobrze dobrane – przy mocnych wersjach są one wystarczająco grube, by przenieść odpowiedni prąd. Zabezpieczenia przeciwprzepięciowe ochronią podłączone do konwerterów zasilacze przed uszkodzeniem, a czujniki zbyt niskiego napięcia przed rozładowaniem akumulatora do poziomu, gdy okaże się, że nie można uruchomić auta.

Przetwornice napięcia mogą niejednokrotnie uratować nas z opresji, gdy telefon się rozładuje, a my lub samochód mamy problem z wydostaniem się w zaludnione okolice,  jedyna ładowarka zaś ma wejście do standardowej sieci prądu zmiennego 230 V. Podobnie gdy współpasażer musi skorzystać pilnie z laptopa, by wysłać e-mail czy dokumenty szefostwu lub pracownikom.

Przetwornice są urządzeniami do awaryjnego zastosowania, nie zaś ciągłego zastępowania sieci energetycznej w domu czy biurze. Warto dobrać je do potrzeb i wozić zawsze ze sobą, gdyż nigdy nie wiadomo kiedy i w jakiej sytuacji mogą się przydać.

Przeczytaj także:
Stacja dokująca i głośniki do iPoda, iPhone'a i iPadaMedia-Tech U-Drive DVR MT4036 - kamera dla kierowcyCyfrowy Polsat internet LTE - czy warto się zdecydować
Stacja dokująca i głośniki do iPoda, iPhone'a i iPadaMedia-Tech U-Drive DVR MT4036 - kamera dla kierowcyCyfrowy Polsat internet LTE - czy warto się zdecydować

 

Komentarze

55
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    dysan112
    5
    Akurat te przetwornice specjalne nie są. Są też modele 24 i 48V z kompensatorem.
    Ogólnie nigdy to nie zastąpi prądnicy synchronicznej (szkoda że nie pokazaliście jak wygląda przebieg napięcia sinusoidalnego w przypadku tego co mamy w domu a tego co daje przetwornica) bo ciekawie to wygląda na oscyloskopie przy okazji może by się pokazało przesunięcie fazowe :D
    • avatar
      2
      Przetwornice 12V -> 230V (DC->AC)są mało wydajne, zużywają i marnują dużą ilość energii. Podłaczanie laptopa do takiej przetwornicy to niepotrzebna zamiana prądu stałego na zmienny, a w zasilaczu laptopa znów na prąd stały. Do samego laptopa najlepiej kupić przetwornicę DC-DC, gdzie możemy wybrać zadane napięcie (takie jak potrzebuje laptop czy inne urządzenie, kwestia dopasowania wtyków).
      • avatar
        Misyo
        1
        Artykuł ogólnie bardzo słaby. Sprawia wrażenie jakby został przepisany folder reklamowy producenta. Widać, że autor nie za bardzo rozumie temat i podszedł do tematu bardzo amatorsko.
        Co do ładowania laptopów - lepiej używać ładowarki na 12V niż przetwornicy. Jaki sens robić z 12V -> 230V i później ładowarką do laptopa 230V -> 19V na przykład :) Co do ładowania telefonów - dokładnie to samo... ładowarki 12V kosztują grosze....
        • avatar
          dysan112
          1
          Temat i test ciekawy szkoda że tak trochę pobieżnie pokazany na przykładzie prostych przetwornic samochodowych niewielkich mocy.
          Należy podkreślić że są odpowiednie modele ich jak i ogólnie przetwornicą jest tez prostownik czy transformator albo nawet nasz zasilacz w komputerze czy nawet ładowarka do telefonu.

          A jeśli chodzi o przebiegi, przynajmniej byście pokazali jak wygląda prosty analogowy oscyloskop do czego służy głownie w elektronice ale elektryce też.
          Troche techniki nie zaszkodzi, typu stała czasowa X czy jak mierzyć napięcie oscyloskopem czy spadek napięcia. Jak ktoś ma trochę gotówki wolnej to prosty model kosztuje koło 1500 zł lepsze to niż kolejna grafika
          • avatar
            Konto usunięte
            0
            "Jedziesz samochodem, używasz laptopa"-nie no taki dobry nie jestem :P
            • avatar
              Konto usunięte
              -1
              Da się z tego pić:>:P Żartuję:) ciekawa sprawa.
              • avatar
                tiges
                -1
                Tak, komp wraca wtedy do ustawień domyślnych i większości wypadków wystarczy, aby pochodził chwile na wolnych obrotach.

                Czasem procedura jest bardziej skomplikowana (utrzymywanie zadanych obrotów przez określony czas. Ale takie rzeczy są w instrukcji obsługi lub książce serwisowej. Pracowałem w warsztacie i wiele akumulatorów było rozłączanych, ale później postępowało się zgodnie z instrukcją, a nie na pałę. Wszystko wracało po chwili do normy.

                Problem może być w przypadku przeciążenia instalacji elektrycznej. Wtedy przepalony bezpiecznik, to pikuś. Uszkodzić można przewody, a to może doprowadzić do zwarcia, a tu już mamy pełny wachlarz możliwych uszkodzeń.
                • avatar
                  Denes
                  -1
                  Nie wiem czy autor zwrócił uwagę ale od kilku lat w Polsce zgodnie z normami europejskimi mamy napięcie 230V nie 220V. Dla urządzeń tak naprawdę nie ma to znaczenia, ale można wysnuć wniosek że Chińczycy nie zaglądają do norm europejskich konstruując taki sprzęt i wypuszczając go na rynek europejski. Autor powinien to zaznaczyć jako minus sprzętu - niezgodność z normami europejskimi.

                  I mam małe pytanie do autora. Pisze on, że przewody są wystarczająco grube. Ale jaka jest grubość żyły. Bo przewód to żyła i izolacja, a grubość nie świadczy o wytrzymałości prądowej.

                  I moje trzy grosze co do instalacji samochodowej. Bezpieczniki są dobierane do grubości zastosowanych przewodów i warunków w jakich one pracują. A nie robione to jest odwrotnie. Serwisowi, który powie że można włożyć dwukrotnie większy bezpiecznik w miejsce słabszego polecam tabele doboru przewodów i powrót do szkoły aby nauczył się na nowo przeliczać obciążalność przewodów w zależności od otaczających go warunków.

                  Poza tym wszystkim, czy nikt nie zauważył, że artykuł jest artykułem sponsorowanym? Ale mogę się mylić.
                  • avatar
                    Lightning
                    -2
                    Takie rzeczy jak telefon można ładować w zapalniczce. Teraz nawigacje GPS maja takie same gniazda ładowania jak smartfony (no ale oczywiście ktoś może mieć starszy telefon).

                    BTW chciałbym widzieć jak ktoś ogląda 42 calowy TV w samochodzie :)

                    Mimo wszystko przy korzystaniu z laptopa przydałoby sie coś takiego.
                    • avatar
                      tiges
                      -2
                      >>Akumulator może rozładować się nawet po 2-3 godzinach, a wtedy nie odpalimy samochodu, nie mówiąc już o konsekwencjach rozprogramowania komputerów sterujących pracą silnika.


                      O matko! A jakież to są te konsekwencje? Jak się coś pisze, to warto coś wiedzieć. A jak się nie wie, to można sprawdzić.

                      Jakby były jakieś poważne, to wymiana akumulatora byłaby czynnością przeznaczoną dla wykwalifikowanego warsztatu. lol...
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        -5
                        Ja kiedyś z kolegą podpiąłem sprzęt jego ojca organisty który go używał np przy drogach krzyżowych po osiedlu. To był fiat regata instalacja składała się z przetwornicy (wielkości walizki),wielki głośnik eltrona w bagażniku(kombi)wzmacniacz i walkmen:)Jaki to robiło hałas to głowa mała i teraz jak czytam o tych bezpiecznikach to zastanawiam się jak w tym fiacie to wszystko mogło działać. Jego ojciec jako "służbowy" samochód używał poloneza
                        • avatar
                          GreQonE
                          0
                          Swietny artykul, czekalem na cos takiego, dzieki :)
                          • avatar
                            Konto usunięte
                            0
                            Interesujący artykuł, powinno być więcej takich na BMK :)
                            Odskocznia od tych wszystkich procesorów i kart graficznych. Daję plus ;)
                            • avatar
                              piotr19772
                              0
                              Bardzo dobry artykuł przydała by się aktualizacja tego tematu za jakiś czas.
                              Sam szukam dobrej przetwornicy do samochodu jak się jedzie z pasażerem 12-16h autem to się chociaż nie nudzi w trasie :)

                              BLACK & DECKER 500-Watt Dual-Outlet Power Inverter Model # PI500BB dokładnie ten model jest cichy i dostępny tylko w USA ani w UK ani w Polsce nie można podobnego modelu kupić.
                              • avatar
                                bynio86
                                0
                                super! o takie cos mi chodzilo :) podoba mi sie D-Lex LXDA-202 Ultra Slim :) mozna fajnie wmontowac w dogodne miejsce:) ceny tez sa super:)
                                • avatar
                                  VapoR
                                  0
                                  Jak ktoś ma stary UPS, to też się nada do takiego celu.
                                  • avatar
                                    Konto usunięte
                                    0
                                    Świetnie, że na Benchmark pojawiają się takie artykuły. Właśnie planowałem coś takiego kupić.
                                    • avatar
                                      sonek231
                                      0
                                      Ciekawy artykuł ;)
                                      • avatar
                                        Konto usunięte
                                        0
                                        A ciekaw jestem gdzie mowa o niekorzystnym korzystaniu z takich urzadzen ? ich sinosoida nie jest idealna wiec bardzo czule urzadzenia elektroniczne po dluzszym uzytkowaniu na przetwornicach moga zostac uszkodzone!
                                        • avatar
                                          Konto usunięte
                                          0
                                          Dobry test przyda się na wakacje!
                                          • avatar
                                            klosz007
                                            0
                                            Wg. mnie te urządzenia nie mają za dużego sensu. Są uniwersalne - to fakt. Można podłączyć nie tylko laptopa ale np. telewizor turystyczny czy jeszcze coś innego, np. golarkę na biwaku ;)

                                            Jednak przekładanie 12->220->zasilanie laptopa powoduje straty na obu konwersjach, w efekcie czego tak naprawdę nadmiernie obciążamy instalację samochodu (tj. bardziej niż potrzeba).

                                            Lepszym wyjście wydaje się dedykowany do laptopa zasilacz samochodowy tj. wprost 12V->napięcie laptopa. Takie coś ma większą sprawność niż taki łańcuszek, pomijając wygodę używania (mniej pudełek i kabli co w warunkach polowych ma spore znaczenie).

                                            No i tak jak było napisane - trzeba się upewnić czy gniazdko zapalniczki pociągnie potrzebne obciążenie przez dłuższy czas. To że w czasie podgrzewania zapalniczki jest tam pobierane 20A o niczym nie świadczy - to trwa tylko kilka sekund. Kilkanaście amperów przez dłuższy czas może skutecznie rozgrzać zbyt cienkie przewody w samochodzie.

                                            No i oczywiście wspomniana kwestia dobrego akumulatora jeżeli chcemy tego używać przy wyłączonym silniku. 10A (czyli 120W) przeciętny akumulator rozładowuje >do zera< w 4-5h. Jeżeli aku nie jest pierwszej nowości to może to być znacznie szybciej. A nawet nie rozładowany jeszcze od zera może nie być w stanie odpalić silnika.