Karty graficzne

GeForce GTX 465 - specyfikacja

przeczytasz w 2 min.

Po bardzo szczegółowy opis architektury wewnętrznej i możliwości technologiczne układu graficznego GF100 odsyłamy do artykułu: Premiera GeForce Fermi – test GTX 470 vs HD 5800. Tym razem przedstawimy tylko skrócony opis i wymienimy najważniejsze cechy.

GeForce GTX 465 wykorzystuje układ GF100 z rewizji A3. Oznacza to, że mamy do czynienia z tym samym układem, co w mocniejszych GTX 470 i GTX 480. Plusem może być to, że NVIDIA wkłada do GF GTX 465 te układy, które nie potrafiły działać z większą ilością jednostek cieniujących we wspomnianych kartach, bądź miały jakieś inne „dolegliwości”, a idealnie pasują do specyfikacji prezentowanego teraz GTX 465.

Takie postępowanie nie jest nowością i stosuje się je od wielu lat, nie tylko w akceleratorach graficznych, ale i w procesorach (CPU), gdzie część niesprawnego układu jest wyłączana. Jednak z punktu widzenia użytkownika może to oznaczać, że układ graficzny GF100 rev. A3 mający ogromną ilość tranzystorów, bo aż 3,2 mld., będzie ciepły oraz wymagający pod względem poboru energii elektrycznej. 

Być może wersje kart, które trafią w późniejszym czasie do sprzedaży, będą wykorzystywały inną rewizję GPU.

Jak już wiemy, GeForce GTX 465 wykorzystuje architekturę Fermi. Z tą różnicą, że inżynierowie NVIDII odpowiednio ją wykastrowali. Przede wszystkim wyłączono cały jeden klaster GPC z jednostkami shaderowymi. O ile w GeForce GTX 470 aktywne były cztery klastry, o tyle w GTX 465 działają trzy.

Dezaktywowanie poniosło za sobą zmniejszenie ogólnej liczby rdzeni CUDA (inaczej mówiąc: zunifikowanych jednostek cieniujących), jednostek teksturujących (TMU) i układów rasteryzujących (ROP Units). GF GTX 465 ma zatem:

  • 352 SP
  • 44 TMU
  • 32 ROP

Dla porównania mocniejszy o jedno „oczko” brat – GTX 470, dysponuje 448 SP, 56 TMU i 40 ROP. Nasze testy z pewnością pokażą, jaki wpływ na wydajność w grach miały przycięcia w architekturze.

Częstotliwość taktowania rdzenia, pamięci operacyjnej i shaderów została ustanowiona na poziomie 607/802/1215 MHz. Wydaje się, że NVIDIA musi zwracać uwagę na ilość wydzielanego ciepła, a co za tym idzie - nie podkręcać zbyt wysoko parametrów pracy. GeForce GTX 465 pracuje z 256-bitową pamięcią GDDR5. Standardowa ilość pamięci operacyjnej wynosi 1024 MB, choć niewykluczone, że w przyszłości niektórzy producenci zastosują większą pojemność, np. 2048 MB.

Jest jeszcze ogólna przepustowość pamięci w GeForce GTX 465, która wynosi 102,6 GB/s, a u Radeona HD 5850 - 125,2 GB/s. Starszy brat GTX 470 – 133,9 GB/s. Inna dość ciekawa wiadomość to moc obliczeniowa, która w GeForce GTX 465 wynosi 855 GFlops, a w kartach HD 5850 - 2088 GFlops, GTX 470 – 1088 GFlops. Ponadto, według NVIDII każdy właściciel karty graficznej GeForce GTX 465 powinien mieć 550-watowy zasilacz.

Oprócz obsługi DirectX 11 i Shader Model 5.0, GeForce GTX 465 oferuje wyjście HDMI 1.3a, HDCP oraz - jak podaje producent – 8-kanałowy układ dźwiękowy.

kartaRadeon HD 5830Radeon HD 5850Radeon HD 5870 
segmentmainstream-midhigh-endhigh-end
rdzeńCypress LECypress ProCypress XT
proces wykonania40 nm40 nm40 nm
liczba tranzystorów2150 mln21502150 mln
obsługiwany DX111111
obsługiwany SM5.05.05.0
jedn. Procesorowe224/1120288/1440320/1600
jedn. ROP163232
jedn. TMU567280
taktowania   
rdzeń800 MHz725 MHz850 MHz
pamięć1000 MHz1000 MHz1200 MHz
pamięć efektywnie4000 MHz4000 Mhz4800 mhz
szyna pamięci256 bit DDR5256 bit GDDR5256 bit GDDR5
ilość pamięci1024 MB1024 MB1024 MB
kartaGeForce GTX 285 1 GBZotac GeForce GTX 465GeForce GTX 470
segmenthigh-endhigh-endhigh-end
rdzeńGT200 B1GF100GF100
proces wykonania55 nm40 nm40 nm
liczba tranzystorów1400 mln3200 mln3200 mln
obsługiwany DX101111
obsługiwany SM4.05.05.0
jedn. Procesorowe240352448
jedn. ROP323240
jedn. TMU804456
taktowania   
rdzeń648 MHz607 MHz608 MHz
pamięć1242 MHz802 MHz837 MHz
pamięć efektywnie2484 MHz3206 MHz3348 MHz
szyna pamięci512 bit GDDR3256 bit GDDR5320 bit GDDR5
ilość pamięci1024 MB1024 MB1280 MB

Nowość NVIDII praktycznie pod każdym względem wypada lepiej niż stary GeForce GTX 285, ale oczywiście tylko testy w grach mogą to udowodnić. Karta Radeon HD 5850, która ma podobną cene co bohater testu, taktowana jest wyżej i ma więcej jednostek teksturujących.