Gry

Garść dodatkowych faktów

>Minimalne wymagania dla Doom 3

Według panów z id software w Dooma 3 można zagrać już na komputerze wyposażonym w procesor Pentium 4 1.5 GHz lub Athlon XP 1500+, 384 MB RAM i kartę graficzną Radeon 9000 lub GeForce 4 MX. Minimalne wymagania sprzętowe odnoszą się do najniższych możliwych ustawień w grafice, a więc 640x480, LOW Quality, wszystkie zaawansowane efekty wyłączone. Marna więc była by to przyjemność z gry.

Całkiem przyzwoite rezultaty można już osiągnąć na kartach Radeon 9100 (dawne 8500), oraz GeForce 3. Dobrze wypada GeForce 4 Ti-4200, na którym grafika na pierwszy rzut oka niewiele różni się od kart w pełni zgodnych z DirectX 9. Warunkiem jest jednak 128 MB pamięci na karcie. Na kartach wyposażonych w 64 MB nie ma mowy o uruchamianiu trybu wyższego jak "LOW quality"

tak wygląda grafika na najniższych ustawieniach

tak wygląda "grywalna" grafika na GeForce FX 5200 i procesorze 2 GHz
ustawienia Medium 800x600, bez cieni - około 25 fps



na GeForce 4 Ti-4200 można całkiem śmiało zagrać z włączonymi cieniami.
ustawienia Medium 800x600, wszystkie efekty włączone - około 27 fps


Za grywalny poziom FPS przyjęliśmy około 25 klatek na sekundę w testach timedemo Demo1. Komfortowe granie powinno zapewnić już 30 klatek, jednak zdarzają się "monumentalne" pomieszczenia, w których 30 potrafi niebezpiecznie spaść nawet do 20 klatek.

W wielkiej komorze z reaktorem, przy ustawieniach HIGH 1280x1024, Radeon 9800 Pro załopotał białą flagą.
Na czas przejścia tego poziomu trzeba było zmniejszyć rozdzielczość do 1024x768.

ATi Catalyst Doom 3 Fix

ATi wydał specjalne sterowniki usuwające 'drobne' problemy z działaniem Doom 3 na kartach Radeon. Na stronach ATi nie ma o nich żadnej wzmianki, a nieoficjalnie mają one status BETA Catalyst 4.9. Oczywiście nie mają certyfikatu WHQL, ATi nie gwarantuje ich poprawnego działania i są całkowicie poza "wsparciem" technicznym.

UltraShadow nVidii

Brian Burke z firmy nVidia, w odpowiedzi na pytanie dotyczące wykorzystania technologii UltraShadow w grze DooM III, wyjaśnia, że wraz z najnowszymi sterownikami Forceware 61.77, na kartach z serii GeForce FX i GeForce 6 powinniśmy odczuć duże korzyści z działania tej technologii.
UltraShadow II wykorzystywany przez GeForce 6 jest kolekcją kilku technologii:

  • 'Stencil Shadowing Engine' zawierającej 'two-sided stencil', 'fast z/stencil-only rendering' i 'fast z/stencil culling'
  • 'Programmable depth bounds test' - czyli badanie głębi

Doom 3 bezpośrednio wykorzystuje także 'badanie głębi' UltraShadow II do akceleracji renderingu cieni volumetrycznych, ale ta funkcja musi być wyraźnie uaktywnionia zmienną z konsoli (CTRL+ALT + ~) przez polecenie: r_useDepthBoundsTest 1