Karty dźwiękowe

Jakość dzwięku

Zaraz po instalacji karty poddałem ją standardowemu testowi programem Right Mark Audio, który tylko potwierdził to, czego się domyślałem. Ogólne podsumowanie rozwiewa wszelkie wątpliwości, nie wymaga w zasadzie komentarza i od razu widać, że od strony wykonania i możliwości czysto akustycznych mamy do czynienia z bardzo dobrym produktem.

Test akustyczny

Testing device SB X-Fi Audio
Sampling mode 24-bit, 96 kHz
Interface DirectSound
Testing chain External loopback (line-out - line-in)
Frequency response
(from 40 Hz to 15 kHz), dB
+0.01, -0.07 Excellent
Noise level, dB (A) -95.8 Excellent
Dynamic range, dB (A) 95.8 Excellent
THD, % 0.0011 Excellent
THD + Noise, dB (A) -89.1 Good
IMD + Noise, % 0.0046 Excellent
Stereo crosstalk, dB -93.2 Excellent
IMD at 10 kHz, % 0.0054 Excellent
General performance   Excellent

Oprogramowanie i testy

Obsługa karty, jej funkcje oraz dedykowane do niej oprogramowanie są łudząco podobne do tych z Windows XP (więcej szczegółów znajduje się w moim poprzednim artykule) i dlatego nie będę się zbytnio nad tym rozwodził, tymbardziej, że większość z nich nie sprawiała problemów z najnowszymi sterownikami znajdującymi się na stronie producenta. Dodam tylko, iż dodatkowo można również skorzystać z dość spartańsko wyglądającej konsoli, która dzięki zakładkom pozwala sprawnie ustawić najważniejsze parametry karty.

Podobnie ma się sprawa z jakością generowanego sygnału. Odsłuch przygotowanych wcześniej próbek muzycznych (muzyka filmowa wykonywana przez orkiestrę, rock, jazz oraz heavy metal) po raz kolejny utwierdził mnie w przekonaniu, iż karty spod znaku Sound Blaster już od kilku lat nie mają sobie równych w segmencie kart amatorskich. Zarówno w słuchawkach (Sennheiser 595), jak i po podłączeniu do stacjonarnego sprzętu audio, generowany dźwięk jest niezwykle klarowny i selektywny, jednocześnie ostry i ciepły. Daje to specyficzną mieszankę, która po dodatkowym wzbogaceniu poprzez dodanie efektów wzbogaca sygnał wyjściowy, wpływając niezwykle pozytywnie na nasze doznania słuchowe. Słychać to szczególnie w trakcie oglądania filmów oraz grach z dźwiękiem przestrzennym.