Oprogramowanie

Parametryczne modelowanie bryłowe

Geomagic Design to z kolei program do projektowania CAD 3D, który umożliwia parametryczne modelowanie bryłowe. Pozwala przede wszystkim na modelowanie części, modelowanie blach i modelowanie złożeń, oferując jednocześnie możliwość tworzenia dokumentacji montażowej oraz wykonawczej 2D.

Geomagic Design pozwala na projektowanie i „pracę w drewnie” np. projektowanie mebli czy projektowanie elementów drewnianych. Możliwości Geomagic Design pozwalają na wykorzystanie go w firmach związanych z wzornictwem przemysłowym czy projektowaniem form wtryskowych.

Modelowanie części

Projektowanie parametryczne jest obecnie standardem w projektowaniu 3D urządzeń mechanicznych i produkcyjnych. Parametryzacja oznacza tworzenie „inteligentnych" części, złożeń i rysunków, które mogą być później łatwo aktualizowane przy minimalnym nakładzie pracy. Zmiany są nanoszone wszędzie, gdzie używana jest dana część, np. w złożeniu, tabeli części lub rysunku płaskim.

Parametryzacja pozwala na tworzenie „inteligentnych" części, złożeń i rysunków, które mogą być szybko aktualizowane przy minimalnym nakładzie pracy. [źródło: Datacomp]

Geomagic Design został opracowany od podstaw, jako w pełni parametryczne oprogramowanie CAD. Wszystkie moduły są ze sobą powiązane, a zmiany w projekcie są tylko kwestią dwukrotnego kliknięcia wymiaru w oryginalnym projekcie i wpisania nowej wartości. Po otwarciu złożenia zmodyfikowana część aktualizuje się automatycznie. Po otwarciu rysunku 2D aktualizowane są również wszystkie widoki (w tym widoki częściowe) i przekroje. Modyfikowane są także wymiary, dzięki czemu nie trzeba tracić czasu na ponowne wykonanie rysunków 2D.

Geomagic Design umożliwia łatwe połączenie wielu elementów w złożenie. Opcje „Chwyć i upuść" oraz „Podgląd w czasie rzeczywistym" pozwalają skupić się na projektowaniu, a nie na mechanicznych aspektach projektu. Geomagic pozwala automatycznie tworzyć widok rozstrzelony, używać go w dokumentacji 2D, sprawdzać właściwości fizyczne, takie jak masa, wykrywać kolizje i łatwo zamieniać lub modyfikować część bezpośrednio z okna złożenia.

Publikacja do PDF 3D. [źródło: Datacomp]

Geomagic Design oferuje możliwość publikowania modeli trójwymiarowych części i złożeń do pliku PDF 3D. Umożliwia on prezentację trójwymiarowego modelu projektu kontrahentowi lub klientowi bez konieczności posiadania systemu CAD.

Modelowanie blach

Moduł projektowania elementów blaszanych w Geomagic Design to szybkie i łatwe w użyciu narzędzie do projektowania elementów tworzonych z arkuszy materiału (metalu i nie tylko). Jest on w pełni zintegrowany z przestrzenią roboczą Geomagic Design i ze specjalnymi narzędziami do projektowania elementów czy konstrukcji z blachy.

Narzędzie „Wyciągnięte zagięcie” umożliwia płynne przejście z profilu kwadratowego do okrągłego. W Geomagic Design dostępne jest narzędzie pozwalające przetwarzać elementy bryłowe na konstrukcje z blachy, lub zaginać blachę z użyciem szkicu.

Modelowanie blach. [źródło: Datacomp]

Projektowanie elementów blaszanych. [źródło: Datacomp]

Dokumentacja 2D w Geomagic Design

Przetwarzanie modeli 3D i złożeń w rysunki techniczne w Geomagic Design jest możliwe dzięki modułowi „Tworzenie rysunku 2D”. Wybiera się w nim, które widoki modelu chcesz uzyskać, a program automatycznie generuje wymiary, osie, znaczniki środków otworów, opisy otworów gwintowanych i wykorzystując właściwości modelu, uzupełnia tabliczkę rysunkową. Następnie można samodzielnie dopracować rysunek do wymaganej postaci.

Funkcje dokumentacji technicznej. [źródło: Datacomp]

Funkcje dokumentacji technicznej takie jak np. widok cieniowany, nie tylko pozwalają na lepsze zrozumienie wizji projektanta, ale i znajdują zastosowanie podczas tworzenia dodatkowych materiałów dla klientów, takich jak instrukcje obsługi czy materiały marketingowe.

Dzięki wbudowanej i rozszerzonej możliwości eksportu i importu, program oferuje możliwość pracy na danych w wymaganym formacie. [źródło: Datacomp]

Rendering

KeyShot dla Geomagic firmy Luxion to narzędzie umożliwiające przekształcanie modelu 3D w fotorealistyczny obraz (rendering). Program ten pozwala szybko i łatwo tworzyć realistyczne wizualizacje modeli. Metoda „Przeciągnij i upuść materiał”, ustawienie światła i podgląd w czasie rzeczywistym pozwalają na uzyskanie wspaniałego rezultatu końcowego w bardzo krótkim czasie.

Przykłady modelu zaprojektowanego w Geomagic Design, a następnie podanego fotorealistycznej wizualizacji w programie KeyShot. Model zaprojektowany przez Janusza Kolczyńskiego

Program posiada minimalistyczny interfejs użytkownika, dzięki czemu bez specjalistycznej wiedzy każdy użytkownik może w prosty sposób wykonać fotorealistyczną wizualizacji. Rendering w czasie rzeczywistym daje możliwość natychmiastowego śledzenia każdej zmiany w programie, i tym samym ocenienia wykonywanych postępów.

Biblioteka programu zawiera setki gotowych do użycia materiałów, których konstrukcja opiera się na rzeczywistych właściwościach fizycznych materiałów. Setki kolejnych materiałów można pobrać bez dodatkowych opłat, tworzonych przez zewnętrznych partnerów firmy Luxion. Użytkownik z łatwością może również tworzyć nowe materiały poprzez edycję już dostępnych.

Program obsługuje pliki graficzne, np. w formacie jpg., pełniące rolę koloru materiału, wskazujące miejsca, w których materiał może lub ma nie odbijać światła, definiujące wypukłości materiału lub miejsca przeźroczystości. Użytkownik może również podczas tworzenia własnego materiału skorzystać z już zaimplementowanych w programie tekstur takich jak np. drewno czy skóra.

W programie jest również możliwe dodane plików graficznych pełniących rolę różnego rodzaju napisów czy całych etykiet, co zwłaszcza znajduje zastosowanie w wszelkiego rodzaju wizualizacjach mających głownie zastosowanie marketingowe.

Modelowanie powierzchniowe

Moment of Inspiration (MoI) jest prostym w użyciu programem do modelowania powierzchniowego. Szybkie i koncepcyjne modelowanie stanowi bramę do świata modeli CAD 3D. Swoje projekty tworzone w MoI można przenieść do praktycznie każdego programu graficznego (takiego jak Blender, SketchUp czy Maya).

Bezpośrednia edycja

Bezpośrednia edycja jest zestawem narzędzi do edycji importowanych plików z modelami 3D i składa się z narzędzi, które zostały zaprojektowane specjalnie do modyfikacji geometrii projektu. Używanie narzędzia jest bardzo łatwe. Podczas pracy z plikami pobranymi z internetu lub od dostawcy rzadko można uzyskać plik z pełną historią operacji. Zmiany tych plików zwykle są czasochłonne i często wymagają zastosowania metod inżynierii odwrotnej. Czasochłonne jest również przeprojektowanie modeli CAD na potrzeby analiz FEM (MES) przed wysłaniem ich na zewnątrz przy jednoczesnej ochronie IP. Narzędzie bezpośredniej edycji pomaga rozwiązać każdy z tych problemów.