Technologie i Firma

Akta pracownicze - cyfrowa archiwizacja dozwolona [AKT.]

przeczytasz w 1 min.

To uproszczenie, ale też oszczędność dla pracodawców. Akta pracownicze będzie można przechowywać w cyfrowej wersji (a nie tylko papierowej) i to jedynie przez 10 lat (a nie przez 50, jak ma to miejsce aktualnie). Ustawę przyjął już sejm, przyjął ją też senat.

Aktualizacja, 20 stycznia 2018: W piątek senat przyjął ustawę, która zmienia przepisy dotyczące przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej. Przedsiębiorcy mają powody do zadowolenia, bo zarówno skrócenie czasu przechowywania, jak i opcja w postaci cyfrowej archiwizacji zostały zaakceptowane. Teraz został już tylko podpis prezydenta, by firmy mogły oszczędzać nawet 100 milionów złotych rocznie (jak podał wiceminister rozwoju Mariusz Haładyj).

News, 28 października 2017: Z jednej strony ci, którym środowisko naturalne nie jest obojętne, krzyczą, że trzeba ograniczać wykorzystanie papieru. Z drugiej przedsiębiorcy muszą archiwizować dokumenty w formie papierowej i to przez wiele, wiele lat. Idzie jednak dobra zmiana.

Obiektem zmian są akta pracownicze. Obecnie pracodawca ma obowiązek przechowywać je przez 5 dekad i koniecznie w formie papierowej. To z jednej strony oznacza konieczność wykorzystania dużej ilości papieru, po drugie – generuje koszty, a po trzecie – zwiększa ryzyko zniszczenia tych dokumentów. 

Ministerstwo Rozwoju przygotowało jednak projekt ustawy (który został przyjęty przez rząd), w myśl którego akta pracownicze będą mogły być archiwizowane w formie elektronicznej i to tylko przez 10 lat. Nie ma potrzeby, by były one przechowywane dłużej.

Nowe przepisy obejmą wszystkich pracowników zatrudnionych po 31 grudnia 2018 roku – pracodawcy będą musieli wysyłać do ZUS-u comiesięczne raporty umożliwiające ustalenie wysokości emerytury. Będzie można przejść na taki system także w przypadku pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 1999 do 31 grudnia 2018 roku.

Jak podsumowuje MR, „Projekt ustawy [...]: skraca okres przechowywania przez pracodawców akt pracowniczych z 50 do 10 lat, pozwala pracodawcom przechowywać dokumentację pracowniczą w formie elektronicznej [i] wskazuje bezgotówkową formę wypłaty wynagrodzenia jako domyślną”.

Źródło: Ministerstwo Rozwoju. Foto: creativesignature/Pixabay (CC0)

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kenjiro
    4
    Trzeba się odezwać do ZUS, czy mają wszystkie papiery odnośnie pracy, bo niektóre znajome osoby zgłaszają, że im poginęły informacje o pracy do emerytury, a firm już dzisiaj nie ma. Do tej pory była szansa, że dokumenty sprzed 10 lat będą w archiwum, a teraz będzie można sobie pogwizdać...

    Ktoś wie, co jest podstawą do obliczenia emerytury przez ZUS? Czy świadectwa pracy wystarczą?
    • avatar
      Himoto
      1
      W końcu jakaś zmiana która chociaż minimalnie daje złudzenie upraszczania życia. :)