Karty graficzne

AMD zdobywa 83% udziałów na rynku VR i zapowiada program certyfikacji GPU

z dnia 2016-03-14
Paweł Maziarz | Redaktor serwisu benchmark.pl
22 komentarze Dyskutuj z nami

Na konferencji Kapsaicyna poznamy szczegóły odnośnie rozwoju branży VR - nie zabraknie też pokazu nowych kart graficznych.

AMD LiquidVR

Rynek systemów wirtualnej rzeczywistości (VR) rozwija się w zastraszającym tempie, a wg badań agencji Jon Peddie Research liderem okazuje się tutaj firma AMD – zdobyła ona już 83% udziałów i nie jest to jej ostatnie słowo. Już za kilka godzin rozpocznie się konferencja pt. „Kapsaicyna”, na której producent zaprezentuje najnowsze rozwiązania sprzętowe i programowe dla ekosystemu VR, a także przedstawi nowy program certyfikacji układów graficznych, ułatwiający konsumentom i twórcom treści wdrażanie i zakup technologii VR.

AMD współpracuje z producentami zestawów Oculus RiftHTC Vive Pre, aby zapewnić tworzonemu ekosystemowi możliwość wykorzystania pełni potencjału konstrukcji. Oprócz tego producent współpracuje z wiodącymi organizacjami i instytucjami, aby zaprezentować możliwości wirtualnej rzeczywistości poza grami. Wśród nich są firmy z branży medycznej, rozrywkowej, edukacyjnej, mediów, szkoleń, symulacji i innych. Rezultaty tych wysiłków są dostrzegalne już teraz w projektach takich jak „Neuro VR Experience” firmy General Electric, który symuluje aktywność mózgu, „Story of Orville and Wilbur” przygotowanemu przez The Smithsonian Museum, czy też ostatnio ogłoszonej współpracy z Associated Press mającej na celu zaszczepić VR na grunt reportaży i dziennikarstwa.

„Firma AMD cały czas odgrywa główną rolę na polu wirtualnej rzeczywistości — powiedział Raja Koduri, starszy wiceprezes i głównych architekt w Radeon Technologies Group w firmie AMD. — Dzięki naszym wysiłkom zmierzającym do rozwijania ekosystemu VR więcej ludzi na całym świecie ma dostęp do tej technologii. Dzieje się to przy okazji wdrażania sieci kafejek VR-owych w Chinach, współpracy z Oculus Rift i HTC Vive, a także poprzez partnerstwa z twórcami treści z branży gier komputerowych, rozrywki, edukacji, nauki, medycyny, dziennikarstwa i kilku innych.”

To jednak nie koniec rewelacji, bo następna generacja układów graficznych będzie jeszcze bardziej zoptymalizowana pod kątem środowiska VR. Na konferencji zostanie zaprezentowany układ graficzny Polaris 10, który napędzał zestaw HTC Vive Pre w demie Aperture Science Robot Repair przygotowanym przez firmę Valve. To inżynieryjna konstrukcja układu przygotowanego w procesie FinFET 14 nm zoptymalizowanego do DirectX 12 i wirtualnej rzeczywistości, który wprowadza szereg ulepszeń względem dotychczasowych rozwiązań AMD, w tym obsługę monitorów HDR, jeszcze wyższą sprawność energetyczną, a także czwartą generację architektury GCN (Graphics Core Next).

Ten artykuł pochodzi ze strony benchmark.pl

AMD planuje też coraz szersze wykorzystanie technologii AMD LiquidVR, która jest częścią otwartej inicjatywy GPUOpen. LiquidVR to technologia, która pomaga pokonać problemy powstające przy przygotowywaniu treści, uzyskaniu właściwego komfortu i kompatybilności w warunkach VR, dzięki czemu branża może zbliżyć się do ideału realizmu w grach i aplikacjach. Technologia ta jest dziś wykorzystana przez twórców oprogramowania VR – od twórców zestawów VR, jak Oculus czy HTC, przez programistów odpowiedzialnych za przygotowywanie silników do gier, po samych deweloperów opracowujących treści.

Firma AMD podczas konferencji ogłosi też nowy program certyfikacji układów graficznych dla systemów VR, co pozwoli producentom OEM, firmom budującym komputery oraz partnerom wykorzystującym układy graficzne (AIB, add-in-board) natychmiastowo zakomunikować konsumentom, które z produktów z rodziny Radeon mogą być wykorzystane do uzyskania niesamowitych doznań VR wraz z zestawami Oculus Rift i HTC Vive.

Karty graficzne Radeon R9 290 i wyższe, a także wykorzystujące je komputery, będą mogły być określane mianem „Radeon VR Ready Premium”. Z kolei dla profesjonalistów, projektantów i deweloperów przygotowano certyfikat „Radeon VR Ready Creator” – tytuł ten określa odpowiednią wydajność i pakiet narzędzi deweloperskich. Wiadomo, że otrzyma go tajemnicza, nadchodząca karta graficzna, co w połączeniu z możliwościami zestawu narzędzi AMD LiquidVR, stanie się wyznacznikiem najwyższej wydajności zarówno na polu tworzenia, jak i wykorzystywania treści przez profesjonalistów VR.

Źródło: AMD

marketplace

Komentarze

22
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    warto czasem zajrzeć do zrodla
    "
    AMD is powering the overwhelming majority of home entertainment VR systems around the world, with an estimated 83% market share, according to Jon Peddie Research as of March 11, 2016. This share is driven in part by AMD technology powering VR-capable game consoles installed in millions of homes globally.

    "
    Zaloguj się
  • avatar
    Marzy mi się Portal 2 ograny na małym lekkim hełmie VR 90Hz :)
    I wiem że to tylko kwestia czasu :)
  • avatar
    Jest nadzieja na odbicie się od dna, Zen i Polaris, oby tak dalej
  • avatar
    Ja mógłbym spróbować tych gogli, ale tylko w jednym gatunku filmowym.
  • avatar
    "a także przedstawi nowy program certyfikacji układów graficznych, ułatwiający konsumentom i twórcom treści wdrażanie i zakup technologii VR."

    Jak producent układów graficznych przedstawi program certyfikacji układów graficznych to łatwo się domyślić które karty dostaną certyfikaty a które nie.

    I jeszcze oczekują że konsumenci będą się tymi certyfikatami kierować :)
  • avatar
    oklurary 3d i cala infrastruktura z tym zwiazana nie upadnie wrecz przeciwnie bo najwiekszym odbiorca tej technologi bedzie wojsko bo taki wlasnie sposob kotroli przez operatora zdalnych czolgow lamolotow czy robotow jest najskuteczniejszy i daje nawieksza przewage w stosunku do patrzenia sie na plaski monitor dlatego tak producenci sprzetu laduja tyle sina w rozwuj tego bo wiedza ze sie zwroci z nawiazka
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Lepiej napiszcie o premierze dodatku (31 marca) do najlepszej gry w historii - Baldur's Gate.
  • avatar
    VR padnie szybciej niż 3D. Ludzie jeszcze na tyle nie zwariowali żeby hełm na oczy zakładać i to za taką kasę.
    Zaloguj się
    -22
  • avatar
    Oby tylko AMD udało się jakoś zmonetyzować ich zaangażowanie, bo przy obecnej cenie gogli, VR raczej nie stanie się w tym roku wielkim i dochodowym rynkiem. Może się jeszcze skończyć na tym, że AMD wpakuje teraz kupę kasy w rozwój i promocję VR, lecz niewiele na tym zarobi, natomiast Nvidia dołączy do gry dopiero, kiedy na horyzoncie pojawią się nowe, tańsze urządzenia i wtedy dzięki sile swojej marki zgarną większość dochodów z rynku przygotowanego dla nich przez innych.