Na topie

Nvidia wprowadza Ray-tracing do kart GeForce GTX - znamy wyniki wydajności

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Karty graficzne

Posiadacze starszych i słabszych kart mogą aktywować usprawnienia graficzne z technologii DXR. Jakiej wydajności mogą oczekiwać użytkownicy?

  • Nvidia wprowadza Ray-tracing do kart GeForce GTX - znamy wyniki wydajności
A A

Zapowiedź wsparcia dla śledzenia promieni w czasie rzeczywistym na starszych i słabszych kartach graficznych Nvidia GeForce wywołała sporo emocji. Producent właśnie udostępnił odpowiednie sterowniki graficzne i ujawnił pierwsze szczegóły na temat funkcjonalności. Czego zatem możemy się spodziewać?

Aktualizacja 11.04.2019 17:15

Postanowiliśmy sprawdzić działanie Ray-tracingu na nowych sterownikach - model GeForce RTX 2060 zestawiliśmy z GeForce GTX 1080 Ti. Co z tego wyszło? Zerknijcie na nasz test.

Oryginalna treść:

DirectX Raytracing (DXR) to jedna z największych rewolucji ostatnich lat, która ma wpłynąć na lepszy realizm animacji w grach komputerowych. W praktyce mamy do czynienia z różnymi efektami – okluzją otoczenia, cieniami, dodatkowymi refleksami czy iluminacją. Różne efekty są stosowane w różnych tytułach.

DXR wsparcie

Póki co technologia jest dostępna tylko w trzech grach: Battlefield V, Metro Exodus i Shadow of the Tomb Raider, ale z biegiem czasu lista ta ma się poszerzać o kolejne tytuły. Dodatkowo można ją podziwiać w demach technologicznych Reflections, Justice i Atomic Heart oraz benchmarku 3DMark Port Royal.

Do tej pory funkcja śledzenia promieni w czasie rzeczywistym była dostępna tylko na kartach Nvidia Turing, które zostały wyposażone w dodatkowe jednostki RT – były to więc najnowsze i najdroższe konstrukcje.

Po udostępnieniu sterowników GeForce Game Ready Driver 425.31 WHQL uległo to zmianie, bo efekty wprowadzane przez Ray-tracing mogą również aktywować posiadacze słabszych modeli GeForce GTX z generacji Turing i Pascal (również w mobilnych wersjach). Pełna lista wsparcie obejmuje następujące modele:

  • GeForce GTX 1660 Ti
  • GeForce GTX 1660
  • Titan Xp (2017)
  • Titan X (2016)
  • GeForce GTX 1080 Ti
  • GeForce GTX 1080
  • GeForce GTX 1070 Ti
  • GeForce GTX 1070
  • GeForce GTX 1060 6GB

No dobrze, ale jaki wpływ efekty będą miały na wydajność? Producent udostępnił kilka porównań wydajności w rozdzielczości 1440p.

DXR - Reflections

DXR - Reflections

DXR - Shadows

DXR - Shadows

DXR - Advanced Reflections

DXR - Advanced Reflections and Shadows

DXR - Reflections

DXR - Ambient Occlusion

DXR - Ambient Occlusion

DXR - Global Illumination

DXR - Global Illumination

Karty GeForce GTX bez sprzętowych jednostek RT wypadają dużo słabiej od modeli GeForce RTX (zwłaszcza, że te drugie mogą aktywować DLSS). Warto jednak zauważyć, że modele GeForce GTX z generacji Turing wypadają znacznie lepiej od starszych jednostek Pascal.

Jak to wygląda w praktyce? Postaramy się przeprowadzić swoje testy wydajności.

Źródło: Nvidia

Odsłon: 9094 Skomentuj newsa
Komentarze

38

Udostępnij
  1. cochinek
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-04-11 15:16

    hehe będę sobie mógł obejrzeć demko technologiczne w 5 fps na 1060 :D

    Skomentuj

  2. Yaceek
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-04-11 15:16

    Całkiem spoko, że to zrobili, chociażby z tego względu żeby pokazać tym, którzy mają sprzęt Nvidii jak to wygląda w praktyce, na własne oczy. Mimo to i tak musi minąć sporo czasu, żeby ta technologia była spopularyzowana. Pierwszy krok już jest i ciekawe jak wypadnie druga generacja RTXów.

    Skomentuj

    1. HegemoN
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2019-04-11 15:22

      Taka teoria spiskowa bo RTX mnie ni grzeje ni ziębi ale...

      Może nvidia wprowadziła możliwość RT na wszystkich kartach programowo ograniczając możliwości kart bez rdzeni RT, aby pokazać jakie nowe karty są super :P

      (czysto teoretycznie może tak być)

      Skomentuj

      1. awesome1337
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2019-04-11 16:09

        a czysto teoretycznie ziemia jest płaska

        tu nie ma czego specjalnie ograniczac, wydajnosc bez wyspecjalizowanych jednostek jest po prostu słaba

        Skomentuj

        1. Eternal1
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2019-04-11 16:54

          Zobacz sobie jak wyglądają RT reflection od Crytek puszczone na Vega56 - wyciąga 30FPS w 4K, a to przecież karta o wydajności GTX1070/Ti i bez jednostek dedykowanych RT.

          Rozwiązanie proponowane przez nVidię jest okrutnie kulawe, marginalna różnica w jakości obrazu olbrzymim kosztem wydajności, tak że w zasadzie jedynie posiadacze 2080Ti mogą się bawić a i tak muszą iść na kompromisy. No thanks.

          Skomentuj

          1. awesome1337
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-04-11 16:57

            >Zobacz sobie jak wyglądają RT reflection od Crytek

            co mam sobie zobaczyc?
            demo na szynach?

            pogadajmy jak crytek zrobi z tego gre, ciekawe jakie efekty i jakim kosztem będa mieli

            dobre dema ray tracingu były już na ps3 pokazywane, jakos nikt z tego gry nie zrobił

            Skomentuj Historia edycji

          2. kitamo
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2019-04-12 11:08

            demo to demo, gdzie są gry ja się pytam?
            AMD potrafi wydawac demka i dziwne programiki które mają cos niby pokazac ale jak przychodzi do praktycznego zastosowania czegokolwiek to nagle temat znika.

            Skomentuj

          3. człowiek-taboret
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2019-04-12 11:21

            No przecież Vulkan jest już w każdej grze. Nie wiem o co ci chodzi.

            Skomentuj

          4. kitamo
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-04-12 19:17

            :D

            Skomentuj

        2. FennPL
          Oceń komentarz:

          -2    

          Opublikowano: 2019-04-11 21:03

          Kolega może mieć rację, przypominam że Nv ma już na koncie podobne zagrywki.
          w software'owym wykonywaniu tego mogli różne rzeczy wcisnąć
          coś jak skrypty google które sprawiały że tylko chrome był w stanie tak szybko je obsługiwać.

          Skomentuj

          1. awesome1337
            Oceń komentarz:

            -1    

            Opublikowano: 2019-04-11 21:11

            >przypominam że Nv ma już na koncie podobne zagrywki.

            jakie niby?

            jak coś masz na myśli konkretnego to pokaż dowód ze to prawda

            Skomentuj Historia edycji

          2. kitamo
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-04-12 11:07

            jakie zagrywki? cos mnie omineło?

            Skomentuj

  3. KENJI512
    Oceń komentarz:

    6    

    Opublikowano: 2019-04-11 15:33

    Zobaczcie jak blisko GTX1660Ti jest do 1080Ti... Wyraźna optymalizacja sterowników, aby starsze generacje nie były za mocne i kupowano jednak nowe generacje...

    Skomentuj

    1. adamgr
      Oceń komentarz:

      -4    

      Opublikowano: 2019-04-11 15:44

      A co w tym dziwnego ?
      Firma zaprzestaje produkcji starych modeli przerzucając się na nowe.
      Jakiś czas będą promocje na stare modele które powoli znikną z rynku pierwotnego.

      Skomentuj

    2. awesome1337
      Oceń komentarz:

      -5    

      Opublikowano: 2019-04-11 16:13

      pewnie nie ma to nic wspolnego z tym że nawet bez RT cores i i Tensor cores do denoisera ta architektura została stworzona z mysla o ray tracingu
      Turing ma innaczej zbudowane SM niż poprzednia generacja
      bardzo możliwe że po prostu one lepiej radza sobie z liczeniem promieni (jest ich wiecej ale mniejszych, w skrócie) niż starsze architektury

      Skomentuj

  4. mutissj
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2019-04-11 15:49

    Niech se robią co chcą i tak nie mam zamiaru aktualizować sterowników, dla mnie ta technologia jest sztuczna, aby napędzić sprzedaż kart.

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2019-04-11 16:08

      jak sie żyje bedac ignorantem|?

      Skomentuj

      1. AmigaPPC
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2019-04-11 16:27

        No właśnie, jak?

        Skomentuj

        1. awesome1337
          Oceń komentarz:

          -4    

          Opublikowano: 2019-04-11 16:32

          no ja nie wiem jak, RTX mam, na własne oczy widziałem i oceniłem czy w tym momencie jest mi to potrzebne w grach i generalnie to nie, w multi

          co nie zmienia faktu że to bardzo duża rewolucja, tylko potrzebuje jeszcze troche żeby sie rozkrecic

          Skomentuj

  5. xbk123
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2019-04-11 16:25

    No i git. Każdy, kto ma poprzednią generację, będzie mógł sprawdzić na ekranie własnego monitora, czy RTX to coś, co go interesuje i czy warto inwestować. Trochę czasu, jedno demo od Cryteka i niemożliwe staje się możliwym.

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2019-04-11 16:28

      sugerowanie że demo cryteka dzien wczesniej miało jaki kolwiek wpływ na ta decyzje

      Skomentuj

  6. McKill
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-04-11 16:26

    Czy na tych sterownikach można uruchomić tego Quake II z Ray-Tracing na 1070?

    Skomentuj

    1. raffal81
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-04-11 20:06

      Za pewne w 10fps ;]

      Odpaliłem Metro w 1080p i można grać o dziwo :D

      A to wszystko na 1070 ;]

      Skomentuj

  7. login1969
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2019-04-11 19:54

    Coś nie tak z tymi sterami bo w Shadow of theTomb Raider opcja RTX jest nie aktywna.Moja karta to MSI GTX 1080 GAMING X.

    Skomentuj Historia edycji

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      -3    

      Opublikowano: 2019-04-11 20:00

      a masz patcha do windowsa odpowiedniego?

      Skomentuj

      1. login1969
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2019-04-11 20:12

        System aktualizuje się na bieżąco.O jaki konkretnie patch chodzi?
        Sprawdziłem i system jest aktualny.W Tomb Raider w ustawieniach graficznych jest opcja RTX i innych pochodnych od niej funkcji ale są nie aktywne,natomiast w Metro Exodus w ogóle nie ma opcji RTX w ustawieniach graficznych.

        Skomentuj Historia edycji

        1. xbk123
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2019-04-11 20:36

          A uruchamiasz w trybie dx12?

          Skomentuj

          1. login1969
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2019-04-11 20:48

            Tak.Obydwie gry uruchamiam w DX12.
            System aktualny,stery przeinstalowałem i nadal nie mam aktywnych opcji RTX w Tomb Raider,a w Metro Exodus w ogóle ich nie ma.

            Skomentuj Historia edycji

          2. raffal81
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-04-11 22:26

            Ja dzisiaj przeinstalowalem sterowniki, tz nowe zainstalowalem, nawet nie zresetowałem komputera i działało w METRO.

            Skomentuj

          3. login1969
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-04-12 07:19

            W Metro masz tę funkcję w ustawieniach graficznych?Może źle szukam?Jaki model karty masz?

            Skomentuj

          4. raffal81
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-04-12 09:16

            Normalnie w opcjach GRAFIKA, FUNKCJA RTX, OFF , WYSOKIE, ULTRA.

            GTX1070.

            Skomentuj Historia edycji

          5. login1969
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-04-12 19:45

            No to ja w opcjach grafiki tego nie mam.A jaką masz wersję systemu?U mnie jest 1803 i zaznaczone że system aktualny.

            Skomentuj

          6. człowiek-taboret
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2019-04-12 20:27

            To nie jest aktualny 1809 jest najnowszy.

            Skomentuj

  8. Spichris
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2019-04-12 02:44

    Tak patrzę na te tabele i dochodzę do wniosku iż jednostki RT zaimplementowane w RTX-ach są wyjątkowo mało wydajne. Weźmy na przykład testy Battlefield V:
    RTX 2080 Ti wyciąga 68.3 fps
    RTX 1080 Ti "zaledwie" 30 co odpowiada 44% albo inaczej mówiąc RTX jest tu 2.3 x szybszy (trzeba pamiętać iż RTX ma GGDR6 oraz więcej rdzeni CUDA)

    Niby wszystko pięknie ale ile czasu marnują jednostki CUDA GTXa na liczenie promieni? Podobno 1080Ti potrafi wyciągnąć maksymalnie 1.1 Giga Rays/s ale tu jeszcze musi odwalać sam całą robotę, RTX ma od tego oddzielne jednostki. Wydajność rdzeni RT to podobno aż 10 Giga Rays/s. Zarówno na jednej jak i na drugiej karcie po włączeniu RT w grze wydajność spada o połowę. Jak to możliwe skoro RTX posiada oddzielny układ 8x wydajniejszy od całej mocy obliczeniowej GTXa?

    Skomentuj

    1. kitamo
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2019-04-12 11:12

      w tabelach masz podane nie sumaryczne wyniki w grach tylko przy przetwarzaniu danego elementu np cieni.
      Nie sa one jakos turbo mega wydajne ale so 2-2.5 x szybsze niz tradycyjną metoda ktorą mozna uzyskac bez tensorów itp.

      Wydajnosc spada bo jednostki RT są tu najslabszym ogniwem zapewne.
      To nie jest tak zę jak bez DXR wyciągasz 100fps to po włączeniu dalej będzie te 100fps - będzie tyle na ile pozwola jednostki RT w stosunku do zaimplementowanych efektów i ilosci sledzonych promieni.

      Skomentuj Historia edycji

      1. Spichris
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2019-04-12 15:11

        Skoro GTX1080 Ti osiąga 30fps to ile mocy może przeznaczać na obliczenia śledzenia promieni? Robi 0.5GR/s? Mniej? W artykule nie ma nic na temat gorszej jakości więc domyślam się iż RTX generuje identyczną jakość obrazu a więc też nie przeznacza na obliczenia więcej niż ten GTX. Co z resztą mocy obliczeniowej RT? Przy 10GR/s policzenie 0.5 powinno (teoretycznie oczywiście) zająć 20x mniej czasu a mamy spadek wydajności o połowę a nie o jakieś 5%.

        Nie wiem jak to lepiej wytłumaczyć ale coś mocno tu nie pasuje.

        Skomentuj

        1. kitamo
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2019-04-12 17:49

          ok wytlumacze jeszcze raz bo widze niejasne - traktuj tensory jako cos osobnego od cuda.
          Obecnie tensory sa slabsze stosunkowo od cudy w tym co musza zrobić.
          A więc to rdzenie cuda w RTX czekają na tensory az te przelicza calosc.
          Dlatego na GTX masz spadek o ponad połowe wydajnosci w funkcjach gdzie duzo CUDA musi nameczyc sie na danym efekcie, albo wrecz przeciwnie - spadek jest niewielki.
          W przypadku RTX i tych samych gier wydajnosc po prostu bedzie proporcjonalnie wyzsza.

          Wart ozobaczyc to na przykladzie gry a nie danego efektu z wykresow powyzej.

          Skomentuj

  9. Sander Cohen
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2019-04-13 19:10

    A ja sie ciesze ze to wprowadzili do GTXow. Dzieki temu nikt nikogo sztucznie nie ogranicza, a dexyzja o kupnie nowej karty to juz decyzja konsumenta, ale nie wymuszona jak wczesniej. Teraz jesli chcesz korzystać z RT to kup RTXa, albo mocno tnij detale na GTXie. Masz wybor. Wczesniej bylo tak, ze albo kupujesz RTXa albo sorry Gregory. Podobnie bylo kiedys przy GeForce 3 i wprowadzeniu DirectX 8.0. Tylko ze wtedy albo gra sie uruchamiala albo wcale bo Pixel/Vertex shaderow nie dalo sie programowo emulowac w standardowym T&L z dowolnego Geforce 2. Teraz gra sie uruchomi i bedzie dzialac niezle, ale dziala.
    Nie bronie nVidii. Uwazam natomiast ze "odblokowanie" RT to dobry dla konsumenta (i taktyczny dla firmy) ruch z ich strony.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!