Karty graficzne

Nvidia wprowadza Ray-tracing do kart GeForce GTX - znamy wyniki wydajności

opublikowano przez Paweł Maziarz w dniu 2019-04-11

Posiadacze starszych i słabszych kart mogą aktywować usprawnienia graficzne z technologii DXR. Jakiej wydajności mogą oczekiwać użytkownicy?

Zapowiedź wsparcia dla śledzenia promieni w czasie rzeczywistym na starszych i słabszych kartach graficznych Nvidia GeForce wywołała sporo emocji. Producent właśnie udostępnił odpowiednie sterowniki graficzne i ujawnił pierwsze szczegóły na temat funkcjonalności. Czego zatem możemy się spodziewać?

Aktualizacja 11.04.2019 17:15

Postanowiliśmy sprawdzić działanie Ray-tracingu na nowych sterownikach - model GeForce RTX 2060 zestawiliśmy z GeForce GTX 1080 Ti. Co z tego wyszło? Zerknijcie na nasz test.

Oryginalna treść:

DirectX Raytracing (DXR) to jedna z największych rewolucji ostatnich lat, która ma wpłynąć na lepszy realizm animacji w grach komputerowych. W praktyce mamy do czynienia z różnymi efektami – okluzją otoczenia, cieniami, dodatkowymi refleksami czy iluminacją. Różne efekty są stosowane w różnych tytułach.

DXR wsparcie

Póki co technologia jest dostępna tylko w trzech grach: Battlefield V, Metro ExodusShadow of the Tomb Raider, ale z biegiem czasu lista ta ma się poszerzać o kolejne tytuły. Dodatkowo można ją podziwiać w demach technologicznych Reflections, Justice i Atomic Heart oraz benchmarku 3DMark Port Royal.

Do tej pory funkcja śledzenia promieni w czasie rzeczywistym była dostępna tylko na kartach Nvidia Turing, które zostały wyposażone w dodatkowe jednostki RT – były to więc najnowsze i najdroższe konstrukcje.

Po udostępnieniu sterowników GeForce Game Ready Driver 425.31 WHQL uległo to zmianie, bo efekty wprowadzane przez Ray-tracing mogą również aktywować posiadacze słabszych modeli GeForce GTX z generacji Turing i Pascal (również w mobilnych wersjach). Pełna lista wsparcie obejmuje następujące modele:

  • GeForce GTX 1660 Ti
  • GeForce GTX 1660
  • Titan Xp (2017)
  • Titan X (2016)
  • GeForce GTX 1080 Ti
  • GeForce GTX 1080
  • GeForce GTX 1070 Ti
  • GeForce GTX 1070
  • GeForce GTX 1060 6GB

No dobrze, ale jaki wpływ efekty będą miały na wydajność? Producent udostępnił kilka porównań wydajności w rozdzielczości 1440p.

DXR - Reflections

DXR - Reflections

DXR - Shadows

DXR - Shadows

DXR - Advanced Reflections

DXR - Advanced Reflections and Shadows

DXR - Reflections

DXR - Ambient Occlusion

DXR - Ambient Occlusion

DXR - Global Illumination

DXR - Global Illumination

Karty GeForce GTX bez sprzętowych jednostek RT wypadają dużo słabiej od modeli GeForce RTX (zwłaszcza, że te drugie mogą aktywować DLSS). Warto jednak zauważyć, że modele GeForce GTX z generacji Turing wypadają znacznie lepiej od starszych jednostek Pascal.

Jak to wygląda w praktyce? Postaramy się przeprowadzić swoje testy wydajności.

Źródło: Nvidia

marketplace

Komentarze

38
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Zobaczcie jak blisko GTX1660Ti jest do 1080Ti... Wyraźna optymalizacja sterowników, aby starsze generacje nie były za mocne i kupowano jednak nowe generacje...
    Zaloguj się
  • avatar
    No i git. Każdy, kto ma poprzednią generację, będzie mógł sprawdzić na ekranie własnego monitora, czy RTX to coś, co go interesuje i czy warto inwestować. Trochę czasu, jedno demo od Cryteka i niemożliwe staje się możliwym.
    Zaloguj się
  • avatar
    Coś nie tak z tymi sterami bo w Shadow of theTomb Raider opcja RTX jest nie aktywna.Moja karta to MSI GTX 1080 GAMING X.
    Zaloguj się
  • avatar
    Całkiem spoko, że to zrobili, chociażby z tego względu żeby pokazać tym, którzy mają sprzęt Nvidii jak to wygląda w praktyce, na własne oczy. Mimo to i tak musi minąć sporo czasu, żeby ta technologia była spopularyzowana. Pierwszy krok już jest i ciekawe jak wypadnie druga generacja RTXów.
    Zaloguj się
  • avatar
    Tak patrzę na te tabele i dochodzę do wniosku iż jednostki RT zaimplementowane w RTX-ach są wyjątkowo mało wydajne. Weźmy na przykład testy Battlefield V:
    RTX 2080 Ti wyciąga 68.3 fps
    RTX 1080 Ti "zaledwie" 30 co odpowiada 44% albo inaczej mówiąc RTX jest tu 2.3 x szybszy (trzeba pamiętać iż RTX ma GGDR6 oraz więcej rdzeni CUDA)

    Niby wszystko pięknie ale ile czasu marnują jednostki CUDA GTXa na liczenie promieni? Podobno 1080Ti potrafi wyciągnąć maksymalnie 1.1 Giga Rays/s ale tu jeszcze musi odwalać sam całą robotę, RTX ma od tego oddzielne jednostki. Wydajność rdzeni RT to podobno aż 10 Giga Rays/s. Zarówno na jednej jak i na drugiej karcie po włączeniu RT w grze wydajność spada o połowę. Jak to możliwe skoro RTX posiada oddzielny układ 8x wydajniejszy od całej mocy obliczeniowej GTXa?
    Zaloguj się
  • avatar
    Niech se robią co chcą i tak nie mam zamiaru aktualizować sterowników, dla mnie ta technologia jest sztuczna, aby napędzić sprzedaż kart.
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    hehe będę sobie mógł obejrzeć demko technologiczne w 5 fps na 1060 :D
  • avatar
    Czy na tych sterownikach można uruchomić tego Quake II z Ray-Tracing na 1070?
    Zaloguj się
  • avatar
    A ja sie ciesze ze to wprowadzili do GTXow. Dzieki temu nikt nikogo sztucznie nie ogranicza, a dexyzja o kupnie nowej karty to juz decyzja konsumenta, ale nie wymuszona jak wczesniej. Teraz jesli chcesz korzystać z RT to kup RTXa, albo mocno tnij detale na GTXie. Masz wybor. Wczesniej bylo tak, ze albo kupujesz RTXa albo sorry Gregory. Podobnie bylo kiedys przy GeForce 3 i wprowadzeniu DirectX 8.0. Tylko ze wtedy albo gra sie uruchamiala albo wcale bo Pixel/Vertex shaderow nie dalo sie programowo emulowac w standardowym T&L z dowolnego Geforce 2. Teraz gra sie uruchomi i bedzie dzialac niezle, ale dziala.
    Nie bronie nVidii. Uwazam natomiast ze "odblokowanie" RT to dobry dla konsumenta (i taktyczny dla firmy) ruch z ich strony.