Na topie

Strange Brigade - Vulkan vs DirectX 12

Autor:

Szef strefy Komputery

więcej artykułów ze strefy:
Komputery

Strange Brigade to gra która wykorzystuje DirectX 12 i Vulkan. Które API oferuje wyższą wydajność? Sprawdzamy również wpływ obliczeń asynchronicznych na karcie Radeon Vega.

  • Strange Brigade - Vulkan vs DirectX 12
A A

Wszyscy żyją teraz premierą kart NVIDIA GeForce RTX, ale warto też mieć oko na inne tematy. Firma Rebellion najbardziej znana jest z takich gier jak Aliens vs Predator, czy Sniper Elite. W swojej najnowszej produkcji, czyli Strange Brigade postanowiła wykorzystać dwa API, a konkretnie Vulkan i DX 12. Ponadto jest tu ukłon w stronę właścicieli Radeonów, bowiem gra obsługuje również obliczenia asynchroniczne (Async Computer) oraz FreeSync 2 HDR.

Nie jest to może produkcja AAA, ale warto o niej wspomnieć, choćby ze względu na wykorzystane techniczne nowinki. Przeprowadziliśmy krótki test w grze przy użyciu karty Radeon RX Vega 64.

Strange Brigade - ustawienia

Strange Brigade: 2560 x 1440, ultra
[kl./s.] ASUS Radeon STRIX Vega 64

DX12 91
65
Vulkan 90
60
DX12 – async off 86
62
Vulkan – async off 86
55
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę


Strange Brigade:1920 x 1080, ultra
[kl./s.] ASUS Radeon STRIX Vega 64

DX12 125
77
Vulkan 125
74
DX12 – async off 118
77
Vulkan – async off 117
60
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Wszystkie testy przeprowadziliśmy trzykrotnie (za pomocą wbudowanego w grę benchmarka), a wyniki uśredniliśmy. Wyniki DX 12 są minimalnie lepsze niż przy użyciu Vulkan. Włączenie obliczeń asynchronicznych na Radeonach pozwala osiągnąć jeszcze nieco więcej wydajności. Wzrostowy trend z rezygnacji z DX 11 na rzecz nowocześniejszych API może tylko cieszyć.

Źródło: informacja własna

Odsłon: 5873 Skomentuj newsa
Komentarze

28

Udostępnij
  1. sn00p
    Oceń komentarz:

    20    

    Opublikowano: 2018-09-21 10:36

    Zdecydowanie jestem za Vulkan. Działa na Windows, Linux i IOS. DirectX działa tylko na Windows.

    Skomentuj

    1. BariGT
      Oceń komentarz:

      4    

      Opublikowano: 2018-09-21 14:02

      A M$ tradycyjnie zaorało sie samodzielnie. Na win10 jakaś POŁOWA uzytkowników PCtów nie zamierza sie przesiadać. Próba standardowego wymuszenia posłuszeństwa przy pomocy DX12 odbije sie czkawką.

      Skomentuj

      1. zeniu
        Oceń komentarz:

        10    

        Opublikowano: 2018-09-21 14:26

        Już raz MS próbować wymusić nowy Windows poprzez nowego DirectX. Ale mało kto chciał Vistę z DX10, wszyscy woleli starego WinXP z DX9. Szykuje się że Win7 będzie równie długowieczny co WinXP.
        A co do samego testu to możecie jeszcze porównać wydajność CPU pod DX12 i Vulkanem. Można to zrobić i podczas testu GPU, sprawdzając pod którym API jest niższe obciążenie CPU. A jeśli w obu API jest podobne, to w którym rozkłada się na więcej wątków.

        Skomentuj

        1. Nullmaruzero
          Oceń komentarz:

          4    

          Opublikowano: 2018-09-21 17:29

          Dokładnie, narzuty na procesor to ważny element takiego API.

          Skomentuj

      2. kitamo
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2018-09-22 22:18

        Panie kolego, w domu przeciętnego kowalskiego wiekszosc juz siedzi na win10 i to baaardzo duza wiekszosc.

        Skomentuj

        1. BariGT
          Oceń komentarz:

          -1    

          Opublikowano: 2018-09-23 12:33

          Kitamo tradycyjnie lbem we framuge XD

          https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?options=%7B%22filter%22%3A%7B%22%24and%22%3A%5B%7B%22deviceType%22%3A%7B%22%24in%22%3A%5B%22Desktop%2Flaptop%22%5D%7D%7D%5D%7D%2C%22dateLabel%22%3A%22Trend%22%2C%22attributes%22%3A%22share%22%2C%22group%22%3A%22platformVersion%22%2C%22sort%22%3A%7B%22share%22%3A-1%7D%2C%22id%22%3A%22platformsDesktopVersions%22%2C%22dateInterval%22%3A%22Monthly%22%2C%22dateStart%22%3A%222017-09%22%2C%22dateEnd%22%3A%222018-08%22%2C%22segments%22%3A%22-1000%22%7D

          Skomentuj

          1. chotnik2
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-09-24 21:50

            Wiekszosc W7 to kompy firmowe/korporacyjne.

            Jak Janusz kupuje teraz kompa, to jest to najczesciej laptop z W10.
            Napewno statystyczny Janusz bedzie W7 instalowal.

            Pozatym, nowe modele np Della nie maja juz w ogole driverow pod W7. To napewno Janusz sie bedzie w to bawil i szukal co bedzie dzialac albo nie.

            Skomentuj

  2. gormar
    Oceń komentarz:

    13    

    Opublikowano: 2018-09-21 11:52

    Vulkan nie musi być lepszy wydajnościowo niż DX12. Wystarczy, aby nie był gorszy jak było w przypadku OpenGL.

    Skomentuj

    1. bleblebleble
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-09-21 16:00

      Tylko OpenGL nie był tworzony do gier.

      Skomentuj

      1. kitamo
        Oceń komentarz:

        1    

        Opublikowano: 2018-09-22 22:19

        to nie ma znaczenia do czego był tworzony, ważne by vulkan był choc porównywalny z DX12. Chodzi o sam fakt ze będzie popularny na innych platformach niż win10

        Skomentuj

  3. Qjanusz
    Oceń komentarz:

    7    

    Opublikowano: 2018-09-21 12:10

    Vulkan odrobił pracę domową i nie jest tak uwsteczniony jak OpenGL, ale teraz ważniejsza będzie polityka.

    iOSy mają swój Metal, Win ma DX12, a Linux mimo wysiłków Gabe'a, do gier się niestety nie nadaje. Konsole też mają autorskie, niskopoziomowe API, więc Vulkan jakkkolwiek słuszny by nie był, nie ma żadnych pleców i obawiam się że może być jedynie ciekawostką.

    Skomentuj

    1. bleblebleble
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2018-09-21 16:01

      Linux do gier już się nadaje.

      Steam Play – test wydajności gier w systemie GNU/Linux
      https://m.pclab.pl/art78753.html

      Skomentuj

    1. BariGT
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-09-21 14:06

      A co takiego DX12 wnosi względem DX11?
      -10% do ilości klatek/s?
      -przymus win10?
      o czyms zapomniałem?

      Na obecna chwilę Vulcanowi w zupełności wystarczy aby po prostu był.

      Skomentuj

      1. mutissj
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-09-21 14:14

        10% wydajności? najczęściej 0% bym dał

        Skomentuj

        1. BariGT
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-09-21 14:19

          Chodziło mi oczywiście o MINUS 10%

          Skomentuj

        1. BariGT
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2018-09-21 14:38

          Win10 niczego nie wypiera tylko nowe laptopy są sprzedawane wyłącznie z nim i coraz trudniej instalować na nich np win8.1.

          Co do gier - pewnie nie wiesz ale procesory graficzne w Ps4 i XB1 to rodzaj R7850 a więc GCN 1.1 a więc brak sprzetowego wparcia dla DX12. Musiałbys teraz znaleźć wydawce-kamikadze który zrobi grę z wyłączniem PS4 i XB1 XD XD

          Skomentuj

          1. BariGT
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-09-21 17:49

            Ja nie widzę zalet przesiadki z 7 na 10 i to tyle. Lubie samemu decydować o moim komputerze i miec pełna kontrolę.
            Updejty rozjeżdżające system to tylko taka wiśienka na torcie.
            Ja sobie poczekam jeszcze z rok-2 jak skończa beta testy albo wyjdzie win11 - zobaczymy.

            "Musi być wystarczająco dobry?"
            Ale jaja.

            Od 3 lat praktycznie rozdawany za darmo/wmuszany na siłę lub sztuczkami i dopiero niedawno przegonił 11 letni system, którego nawet nie mozna kupić?

            Masz racje, dosłownie hit sprzedażowy.

            Skomentuj Historia edycji

          2. xbk123
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-09-21 15:20

            "Co do gier - pewnie nie wiesz ale procesory graficzne w Ps4 i XB1 to rodzaj R7850 a więc GCN 1.1 a więc brak sprzetowego wparcia dla DX12."

            I o to chodzi. Tu kiedyś była dyskusja czemu DX12 leży odłogiem. Część osób twierdziło... bo gracze pc nie mają sprzętu do tego. Gracze pc sprzęt mają, ta druga grupa go nie ma. I tak jest z każdą "wielką rewolucją" na pc. Co z tego, że coś nowego z technologii wyjdzie jak konsola tego nie wspiera, a ona jest priorytetem dla developera. Podobnie może być z RT.

            Skomentuj

          3. BariGT
            Oceń komentarz:

            1    

            Opublikowano: 2018-09-21 17:52

            Pomagac na zasadzie, że najtańsza karta obsługujaca RT bedzie za 2x tyle co konsola? Jestes genialny XD

            Skomentuj

          4. owatanka
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-09-21 16:26

            @xbk123 a co ma RT do konsol?
            Nvidia oglosila ze beda karty graficzne pierwszego i drugiego sortu a na dodatek RT slabo dziala na najpotezniejszych kartach grafiki zeby jeszcze tego bylo malo to slabsze karty gtx2030-2050 wogole nie beda obslugiwaly RT wiec co tu maja konsole z tym wspolnego skoro sama nvidia daje takie rozwiazanie dla 0.5% graczy na swiecie...

            Skomentuj

          5. Kam9000
            Oceń komentarz:

            2    

            Opublikowano: 2018-09-21 23:09

            Konsole nie muszą mieć sprzętowego wsparcia dla DX12 z tego prostego powodu, że mają własne API, które potrafi w pełni wykorzystać ich potencjał, mają możliwie jak najmniejszy narzut na podzespoły i wykorzystanie potencjału układu ma być z założenia znacznie łatwiejsze niż na PC.
            Nowe API na blaszakach właśnie starają się w założeniach być niskopoziomowe tak jak te z konsol (nadal nie tak dobrze, bo to po prostu niemożliwe).
            Warto wspomnieć że na DX11 część sprzętowych rozwiązań AMD po prostu nie zadziała, na DX12 czy vulkanie jest możliwość ich użycia, lecz nadal nie będzie dawało to takich zysków jak na konsolach.
            Podsumowując konsole wcale nie hamują rozwoju API na PC. Z tego konkretnego powodu że najzwyczajniej w świecie mają swoje własne i lepsze rozwiązania. Proszę nie siejcie tych głupot. Jedynym powodem zastoju jest fakt, iż DX11 jest już na rynku od dawna i jest prostszy. Jedynymi powodami braku poprawnych implementacji nowych API są koszta tworzenia gier oraz to iż programiści mają znacznie trudniejszy czas podczas ich nauki.

            Skomentuj

      2. jeomax.co.uk
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2018-09-21 16:08

        Chyba zapomniałeś :) Pogoogluj, co się będę wymądrzał.

        Skomentuj

  4. ohoho
    Oceń komentarz:

    7    

    Opublikowano: 2018-09-21 12:44

    A może jakiś większy teścik z grami DX12/Vulkan?

    Skomentuj

    1. pablo11
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-09-21 15:36

      Grami raczej nie, bo bardzo wąskie grono wspiera tak samo Direct 12 jak i Vulcana.

      Skomentuj

    2. Diuran
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-09-21 15:50

      Właściwie to jakie/ile gier jest napisane pod vulkana?

      Skomentuj

      1. kitamo
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-09-22 22:21

        policzysz na palcach jednej dłoni tak samo jak gry pod DX12.

        Skomentuj

  5. kitamo
    Oceń komentarz:

    -1    

    Opublikowano: 2018-09-22 22:23

    Ja tylko czekam az pewien znawca od API wbije tutaj i wyjasni mi gdzie podziała się ten 40-70% wzrost wydajności związany z AC. :)
    Tak jak kiedyś mowilem - wzrost 5% to max dla AC jeśli chodzi o gry.

    Skomentuj

  6. hexon6
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-09-23 13:36

    Vulkan to przyszłość, lecz DX12 promuje Microsoft, który ma na rynku monopol, więc oba te API będą wykorzystywane w przyszłości w grach. Jeśli chodzi o wydajność to dużo lepszą zaoferowałby na pewno Vulkan, dlatego dla nas lepiej by było jakby vulkan stał się bardziej popularny. Tutaj widzimy, że gra była pisana głównie pod DX12, a nie odwrotnie. Dlatego też tak niska wydajność w API Vulkan.

    Skomentuj Historia edycji

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!