Na topie

Tak mógłby wyglądać Windows XP, gdyby był tworzony dzisiaj

Autor:

Szef strefy Ciekawostki

więcej artykułów ze strefy:
Ciekawostki

Kategoria: Komputery Systemy operacyjne Ciekawostki Tematyka: Na Topie Windows XP Producenci: Microsoft

Windows XP 2018 Edition – tak brzmi (wszystko wyjaśniająca) nazwa najnowszego projektu, którym pochwalił się Kamer Kaan Avdan. Nie musi się podobać, ale na pewno intryguje.

  • Tak mógłby wyglądać Windows XP, gdyby był tworzony dzisiaj
A A

Nie brakuje osób, dla których Windows XP to symbol doskonałości. Czasem trzeba jednak pójść z duchem czasu, ale sposób, w jaki zrobił to Microsoft w przypadku systemu Windows 10 nie wszystkim przypadł do gustu. A jak mogłyby wyglądać nowe okienka, gdyby trzymano się „ikspekowej” filozofii? Albo też: jak mógłby wyglądać XP, gdyby był tworzony dzisiaj?

Na te pytania postanowił odpowiedzieć Kamer Kaan Avdan – grafik mający na koncie kilka ciekawych projektów. Bez wątpienia do tej kategorii zalicza się też Windows XP 2018 Edition, czyli jego najnowsza kreacja. Projektant postawił na dość nietypowe, ale też intrygujące rozwiązanie, mieszając klasykę z nowoczesnością. Spójrzcie sami:

Projekt nie każdemu musi się podobać, ale na pewno wypada docenić pomysł. Ciekawie jest też zobaczyć mieszankę stylu z dzisiaj i tego, jaki dominował 16 lat temu, w momencie debiutu jednego z najcieplej wspominanych systemów. Przesiedlibyście się na tę unowocześnioną wersję XP czy też kompletnie do was nie trafia?

Źródło: Fossbytes, Softpedia. Screen: Avdan

Odsłon: 11801 Skomentuj newsa
Komentarze

42

Udostępnij

Ciekawostki w marketplace

  1. angelboy
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-05-14 15:12

    całkiem zacny :) ładny w swej prostocie i funkcjonalności :)

    Skomentuj

      1. Kadzidło
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2018-05-14 16:39

        jestes pewien ze kupiles, a nie ukradles niemcowi?

        Skomentuj

        1. arnakus
          Oceń komentarz:

          8    

          Opublikowano: 2018-05-14 19:26

          On tylko odzyskał to co naziści podczas wojny ukradli.

          Skomentuj

        2. Michał 06
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-05-15 16:18

          Kadzidło i Akatzuky licytowanie się na różnicę łajdactwa mija się z celem tak rozmawiać potrafi tylko hołota

          Skomentuj

      2. Smuga
        Oceń komentarz:

        2    

        Opublikowano: 2018-05-15 12:22

        Naucz się pisać po polsku zanim zaczniesz pluć.

        Skomentuj

    1. Sharimsejn
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-05-14 17:42

      Dajcie przyjemną odświeżoną wersję XP, a kupię. Bez urazy dla sympatyków Win10 ale cykliczne problemy z update'ami to kpina i palcem bym go nie tknął. Dodatkowo wpychają tam rzeczy, których ludzie nie chcą zwyczajnie. Tak, można część wyłączyć ale też części nie wyłączy się ot tak bo wg. Microsoftu mają być włączone i zapychać.

      Skomentuj Historia edycji

      1. Smuga
        Oceń komentarz:

        -2    

        Opublikowano: 2018-05-15 12:27

        Tak, oczywiście. Ten chory wręcz ludzki zwyczaj do stopniowego wybielania tego co "stare" z czasem jest po prostu przerażający. Od lat to samo pierdzielenie - XP TO BYŁ JEDEN WIELKI BLUE SCREEN. Ten system nie był w stanie wysiedzieć na dysku dłużej niż pół roku aby nie kwalifikował się na reinstalkę (choć w porównianiu to pre-XP był i tak na plus), dodatkowo w porównaniu do post-Vistowych systemów tragicznie niestabilny, bluescreeny były czymś normalnym. Od kiedy przesiadłem się na Win 7 (potem 8 i teraz 10) praktycznie zapomniałem co to reinstalacja systemu. Bluescreeny zdarzają mi się TYLKO w przypadku błędów sprzętowych.

        Skomentuj

        1. Sharimsejn
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-05-15 20:42

          Piszą o odświeżonym XP miałem na myśli coś wizualnie i estetycznie podobnego do XP ale funkcjonalnego jak Win7. Nie zrozumiałeś.

          Skomentuj

  2. Hans Olo
    Oceń komentarz:

    -3    

    Opublikowano: 2018-05-14 15:33

    Tęsknię za funkcjonalnościami ze starych windowsów. Dzisiaj, żeby przeszukać zawartość plików tekstowych, trzeba ściagać do tego specjalny soft, lub sobie samemu napisać. Kiedyś była to opcja wbudowana w system. No ale wiadomo, postępująca "każualizacja" robi swoje, skoro 99% użytkowników w wyszukiwarce plików wpisuje zazwyczaj "*".mp3, to po co się wysilać, żeby zadowolić ten 1%?

    Skomentuj Historia edycji

    1. marek
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-05-14 16:26

      O jak starych Windowsach piszesz? Bo od co najmniej XP aż po 10 jest indeksowanie zawartości plików i można je tak przeszukiwać.

      Skomentuj

      1. Hans Olo
        Oceń komentarz:

        -4    

        Opublikowano: 2018-05-14 16:55

        Indeksowanie to zabójca wydajności - nie na SSD, ale nie wszystkie pliki się trzyma na SSD. Windows XP był ostatnim systemem, który był w stanie robić to bez indeksowania.

        Skomentuj Historia edycji

        1. Smuga
          Oceń komentarz:

          2    

          Opublikowano: 2018-05-15 12:29

          Człowieku - ty chyba nie masz zielonego pojęcia o czym mówisz... Aż szkoda tego komentować inaczej niż kpiąc.

          Skomentuj

  3. KENJI512
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-05-14 15:36

    W wyszukiwaniu w menu start nie powinno być pieska, ale z przykrością zapomniany spinacz ;D

    Skomentuj

  4. sn00p
    Oceń komentarz:

    -2    

    Opublikowano: 2018-05-14 15:53

    Nie rozumiem kafelków w menu start? Windows XP przecież ich nie miał. Korzystam z W10 od 2015 ale na kafelki mam alergię i używam Classic Shell z motywem Windows XP.

    Skomentuj

    1. Smuga
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-05-15 12:31

      ClassiscShell to syf jakich mało. Normalne menu win 10 jest znacznie bardziej funkcjonalne i sprawne. Zresztą - większość używa tego typu rzeczy bo to jakaś forma szpanowania przed samym sobą i dlatego, że "bo inni przeca tak robio!".

      Skomentuj

      1. BariGT
        Oceń komentarz:

        -1    

        Opublikowano: 2018-05-15 15:24

        Metro to jeden z powodow przez ktore polegl win 8.0. Win 8.1 bez classic shella tez nie da sie uzywac bo co chwila czlowiek klika w ten badziewny sklep czy inne "baity" na pulpicie.

        Skomentuj

          1. BariGT
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-05-15 17:05

            Skoro 1/3 "Pulpitu" zajmuja niepotrzebne śmieci to zamiast miedzy nimi lawirować lepiej je wszystkie pousuwać. Jak można czegos tak banalnego nie ogarniać?

            Skomentuj

  5. mutissj
    Oceń komentarz:

    -5    

    Opublikowano: 2018-05-14 16:17

    niech mirosoft wprowadzi abonament na windows, co miecha 10 zł, a nie meczą co 3 lata nowy system

    Skomentuj

    1. KENJI512
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-05-14 17:06

      hehe 10zl za miecha, chyba 10EUR

      Skomentuj

  6. n0rmal
    Oceń komentarz:

    -9    

    Opublikowano: 2018-05-14 16:34

    O ile wygląda ok to XP był i pewnie jest jednym z najmniej stabilnych systemów od MS. To właśnie na nim biłem rekordy BSOD'ów.

    Skomentuj

    1. EXT_1
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-05-14 17:04

      W takim razie musiałeś mieć jakieś problemy sprzętowe. Na prawidłowo działającym sprzęcie Win XP chodzi latami bez problemów. (to samo tyczyło się poprzednika tj 2000).

      Dopiero Vista była ciężkim zawodnikiem, ale ona też nie generowała błędów, a po odchudzeniu zaczynała działać bardzo przyzwoicie.

      Skomentuj

    2. BariGT
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-05-14 17:58

      XP SP3 niestabilny - ale jaja.
      Niech zgadne: uzywasz win10 i nigdy, ale to nigdy nie miałes najmniejszych problemów? XD

      Skomentuj

    3. mutissj
      Oceń komentarz:

      3    

      Opublikowano: 2018-05-14 19:45

      właśnie windows XP był pierwszy stabilnym systemem od MS

      Skomentuj

      1. Smuga
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-05-15 12:32

        Tak, był pierwszym stabilnym - ale w stosunku to poprzedników. W porównaniu do następców - był tragiczny.

        Skomentuj

        1. EXT_1
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2018-05-15 13:30

          Pierwszym stabilnym był NT (jeszcze bez directx'a)

          Skomentuj

    4. owatanka
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2018-05-14 20:34

      Win xp pro to najstabilniejszy system zobacz sobie win 10 hehe bardziej sie wiesza i wywala bledy niz vista a to juz o czyms swiadczy.
      Nadal mam win xp an starym kompie nie wlaczalem go ze 3 lata ale zaloze sie ze wstanie bez problemow.

      Skomentuj

    5. randallandhopkirk
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-05-14 21:57

      Windows XP był niestety dosyć niestabilny, w zasadzie nie dało się go wykorzystywać do pracy, bo niespodzianki potrafiły spotkać człowieka już w czasie samej instalacji albo w trakcie uruchamiania świeżo zainstalowanego systemu. Co ciekawe ten sam sprzęt działał absolutnie bez zarzutu i stabilnie pod Win 7 czy 10.

      Skomentuj

      1. FennPL
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-05-14 22:37

        Pierwsze słyszę o tych problemach z XP
        Poza tym z tym że 7 jest spoko się zgodzę
        ale 10 do najstabilniejszych nie należy, głównie przez aktualizacje
        gdy już coś ustabilizują spieprzą kolejną

        Skomentuj

        1. randallandhopkirk
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2018-05-15 09:18

          Wystarczy popatrzyć na embeded - nic bardziej niestabilnego niż XP nie było w historii windows. Dla mnie nie jest żadnym usprawiedliwieniem że XP ruszy na C2D i 1 GB ram'u, bo liczy się także stabilność i niezawodność systemu. Owszem na początku Windows 10 nie był dopracowany, ale nawet szybciej niż 7'ka stał się używalny.

          Skomentuj

          1. BariGT
            Oceń komentarz:

            -2    

            Opublikowano: 2018-05-15 15:26

            Chyba chlopaku nigdy nie miales komputera z Vistozolem - normalnie Alicja w krainie czarow.

            Skomentuj

          2. BariGT
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-05-15 17:07

            Cos merytorycznie dasz radę?

            Skomentuj

    6. dzejsonista
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-05-15 10:02

      Bo ludzie nie pamiętają, że XP był tragicznym systemem. Dopiero SP2 sprawił, że wszystko w końcu zaczęło działać poprawnie. Później doszedł Sp3 i mieliśmy kompletny idealny system :)

      Skomentuj

      1. Smuga
        Oceń komentarz:

        0    

        Opublikowano: 2018-05-15 12:36

        Nic w nim idealnego nie było, po prostu wasze móżdżki mają tendencję do wybielania przeszłości ("kiedyś to było lepiej!!!"). Zawsze był problematyczny. Najgorsze jest to, że mnóstwo matołków wygłasza ciągłe poglądy TYLKO DLATEGO, że mieli jakiś pojedynczy problem z jakimś sterownikiem wywalającym takiego Win7/8/10 i plują się wciąż od lat. Xp'ka miałem zdecydowanie najdłużej (z 6 lat) więc zdążyłem zobaczyć jak się sprawował na wielu kompach. Szkoda gadać. No ale i tak zaraz przyjdą krzewiciele Jedynej Słusznej Prawdy głoszącej o cudowności czegoś z przeszłości, bo "dzisiaj to jest be!". Zasrane Januszki.

        Skomentuj

        1. EXT_1
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2018-05-15 13:28

          Do dziś mam w firmie wiele stanowisk (stanowiska badawcze z podłączonymi do peceta różnymi urządzeniami pomiarowymi) kilkanaście stacji z WinXP i WinXPx64. Nic się z tym nie dzieje, wszystko pracuje tak, jak po skonfigurowaniu*

          * - skonfigurowaniu, może tu leżał u Ciebie problem ;) Jak to mówią na wszystkim za co się człowiek bierze, trzeba się znać.

          Skomentuj

        2. BariGT
          Oceń komentarz:

          0    

          Opublikowano: 2018-05-15 15:20

          WinXP smigal czasami LATAMI bez jednego restartu - tez mialem takie komputery chodzace 24/7/365 w pracy.

          Win10 co chwila sam sie aktualizuje i jesli nie masz szczescia to po takiej aktualizacji czeka cie format. Porownywanie czegos takiego do WP/7 to zwykle jaja.

          Skomentuj

  7. maaaad
    Oceń komentarz:

    -5    

    Opublikowano: 2018-05-14 18:18

    To tylko obrazuje, jakim gównem jest interfejs Win 10.

    Skomentuj

    1. mutissj
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-05-16 12:30

      +1

      Skomentuj

  8. bullseye
    Oceń komentarz:

    4    

    Opublikowano: 2018-05-14 19:41

    Ludzie ktorzy tak chwala tego XP sa chyba z pokolenia ktore polecialo tylko na jego wyglad.....
    Toz to najwiekszy smietnik byl a nie system, bez SP1 byl w zasadzie bezuzyteczny.....

    2000 byl duzo stabilniejszy i szybszy, tylko wyglad stary - stad nie popularny.

    Skomentuj

    1. FennPL
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2018-05-14 22:39

      siła XP była w tym że właśnie miał dużo tych sp
      a po sp 3 był wręcz świetny
      z tego co pamiętam win 2000 był szybko porzucony

      Skomentuj

    2. WhiteDrag0n
      Oceń komentarz:

      0    

      Opublikowano: 2018-05-15 09:14

      Sporo osób nawet dzisiaj na W10 korzysta z "stylu okienek windows 98", czyli wszystko szare z kanciastymi ramkami - więc powiedziałbym że wygląd tego systemu też się bardzo ludziom podobał. Pierwszy komputer w moim domu chodził chyba na Windows ME, następne 2 lub 3 na XP, później Windows 7, a obecnie wszystko na 10 chodzi. I najgorsze co mogę o tym systemie powiedzieć, to to że MS Pasjans co kilka gier wyświetla w nim 20-sekundowe reklamy na cały ekran - matka jest wielkim zapaleńcem tej gry, ale strasznie ją to irytuje. Mnie też, bo jeżeli sprzedają system za ~400zł, to chyba nie powinni próbować wysępić subskrybcji 40zł/msc za pozbycie się reklam, których i tak być nie powinno?Na drugim miejscu to, że pobieranie aktualizacji jest rozpoczynane bez pytania użytkownika, a gdy jest w trakcie to nie da się go zapauzować - ba, jeżeli zostanie przerwane, to trzeba pobierać od nowa... Gdy mi takie coś odwalili, to na komputerze przez 3h kompletnie nie dało się korzystać z internetu, bo pliki duże, łącze powolne, a priorytet dali sobie maksymalny.
      Na trzecim miejscu bloatware. Gdybym chciał zagrać w Candy Crush Saga, to bym ją sobie ku*wa pobrał, nie musicie robić tego za mnie. Prawdopodobnie celują tym w starszą widownię, ale jednak nie wierzę że nie mogą przenieść wersji demo tych gier online - do pobrania jeżeli się spodobają. Zwłaszcza że większość jest tak skomplikowana co typowe gry flash sprzed 10 lat.

      Jednak jeżeli chodzi o samo działanie i wygląd interfejsu, to złego słowa nie powiem. Po roku użytkowania, system scrashował mi się tylko raz - a było to w zeszłym tygodniu, niedługo po updacie...

      Skomentuj

  9. xxx.514
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-05-19 09:37

    Nie rozumiem tych sprzeczek... Mój XP działał stabilnie przez 6 lat bez reinstalek, po czym przyszło DX11 i musiałem go wymienić na badziewną 7. Owszem, czasem rzucił jakiegoś BSODa, ale dawało się to w miarę łatwo rozwiązać i miało to jakiś swój urok; czego o 7 powiedzieć już nie mogę. A po zainstalowaniu 10 potrafił wyrzucić 5 bsodów pod rząd na pulpicie. To co tutaj jest zaprezentowane, to tylko dodanie kolorków do interfejsu 10 - który dla mnie jest beznadziejny i nieintuicyjny. Nie wspominając już o "patchach", które zamiast poprawić system to ciągną go w dół. Szkoda, że XP zatrzymał się na obsłudze DX9; bo nadal bym z chęcią go używał.

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!