Gry

Batman: Arkham Asylum - wojna o PhysX i AntyAliasing

z dnia 2009-10-09
Maciej Gan | Redaktor serwisu benchmark.pl
66 komentarzy Dyskutuj z nami

Jeśli masz kartę Radeon i kupiłeś grę Batman: Arkham Asylum, powinieneś przeczytać ten artykuł. Dowiesz się jak włączyć niedostępne dotąd efekty PhysX i wygładzanie krawędzi.

W związku z informacją jakoby efekty PhysX oraz wygładzanie krawędzi w Batmanie dało się włączyć na kartach Radeon, postanowiliśmy zrobić dodatkowe testy. Cała afera wokół AMD i NVIDII postawiła nas na nogi i nie mogliśmy przejść obok niej obojętnie.

Efekty Antyaliasingu (wygładzania krawędzi) są w dzisiejszych czasach na porządku dziennym, każdy gracz ustawia przynajmniej wartość 2x. Wszystko po to, aby postacie i obiekty były bardziej realistyczne, „bez ząbków”. Efekty PhysX również stają się coraz popularniejsze i są już niemal standardem - w końcu co to za gra bez fizyki? Oczywiście technologia PhysX została przejęta przez NVIDIĘ, co spowodowało, że Czerwoni znaleźli się na stratnej pozycji, jednak w grze Batman możemy bez problemu te efekty włączyć. Na początku warto wspomnieć o całym zamieszaniu.

Wszystko zaczęło się od domniemań graczy i serwisów internetowych, które twierdziły, że NVIDIA ma całkowity monopol na Batmana za sprawą programu „The Way it’s Meant to be Played”. Zauważono, że w opcjach gry nie ustawimy wygładzania krawędzi na kartach ATI, zabrakło także efektów PhysX, nawet tych prostych, obliczanych za pomocą CPU. NVIDIA spotkała się z zarzutem społeczności gamingowej, z odzewem graczy wyposażonych w karty Radeon – poczuli się pokrzywdzeni otrzymując półwartościowy produkt. Sprawa jednak wyjaśniła się niedawno, o czym mogliście przeczytać w newsie NVIDIA nie oszukiwała przy Batmanie.

Nasz poprzedni artykuł: Optymalne karty graficzne do Batman: Arkham Asylum. PhysX, porównanie wersji PC, X360 i PS3

NVIDIA proponowała zespołowi AMD współpracę, chciała im umożliwić wprowadzenie swoich rozwiązań, by było możliwe włączenie efektów AA na ich kartach. Jak można się domyśleć, AMD zrezygnowało z propozycji, co spowodowało taki, a nie inny tok wydarzeń.

Przedstawię zatem sposoby na odblokowanie AA i efektów PhysX na kartach Radeon. Swoje działania udokumentowałem wykresami wydajności, nie zabrakło także screenów porównawczych.