Gry

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA

opublikowano przez Maciej Piotrowski w dniu 2018-09-20

Najnowsza odsłona kultowego cyklu symulatorów piłki nożnej, już za momencik pojawi się w sklepach. Przy tej okazji warto zobaczyć jak przez ostatnie 24 lata zmieniała się ta seria.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 1

FIFA International Soccer

Rok wydania: 1994

Od tej gry wszystko się zaczęło. W czasach gdy światem wirtualnej piłki niepodzielnie rządził „płaski” Sensible Soccer nadejście gry, która po raz pierwszy prezentowała boisko w rzucie izometrycznym było prawdziwą rewolucją. Trudno się więc dziwić, że gracze z miejsca pokochali FIFA International Soccer dając EA Sport powód do kontynuowania serii. 

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 2

FIFA Soccer 95

Rok wydania: 1994

Może się to wydawać nieco dziwaczne, ale „druga” FIFA ukazała się tylko na konsoli Sega Genesis i nigdzie indziej. Cóż, takie były wówczas realia. Ważne, że Electronic Arts poczynił pierwsze, co prawda nie aż tak znaczące, ale wciąż ewolucyjne zmiany. Poprawiono delikatnie mechanikę, dodano serię rzutów karnych oraz po raz pierwszy uzyskano oficjalne licencje klubów z kilku światowych lig. Ale tylko klubów, bez prawa używania nazwisk zawodników!

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 3

FIFA Soccer 96

Rok wydania: 1995

Seria zalicza pierwszy rewolucyjny skok jakościowy– rzut izometryczny zastąpiony został w pełni trójwymiarowym boiskiem i rzutami z kilku kamer. Co prawda ta technologia nazwana przez EA Virtual Stadium miała pewne ograniczenia (choćby zawodników, który wciąż byli sprite’ami), ale i tak w tamtych czasach robiło to piorunujące wrażenie. A, zapomniałbym o dodatkowej atrakcji – w FIFA Soccer 96 pierwszy raz w historii mogliśmy usłyszeć głos komentatora!

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 4

FIFA 97

Rok wydania: 1996

Kolejny rok i kolejny skok ewolucyjny – silnik Virtual Stadium wzbogacono wreszcie o trójwymiarowe modele piłkarzy, animowane przy pomocy nowatorskiej techniki motion capture - Motion Blending. Jakby tego było mało, w FIFA 97 dorzucono jeszcze aż 3 profesjonalnych komentatorów, tryb rozgrywek na hali (tak, tak, to pierwsze pojawienie się tego typu zabawy w serii) i tryb wieloosobowy, po LAN i przez modem!

Niestety, pomimo sporej liczby nowości ta odsłona serii spotkała się z dość mieszanym przyjęciem. Dlaczego? Przez tempo rozgrywki, które wyraźnie spadło. Czyżby przeskok na pełen trójwymiar był nieco zbyt szybki?

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 5

FIFA: Road to World Cup 98

Rok wydania: 1997

Pierwsza przymiarka serii do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej mogła pochwalić się pełną oficjalną licencją tego wydarzenia co oznaczało ni mniej ni więcej a wszystkie 172 piłkarskie reprezentacje narodowe. Poza tym znów podrasowano silnik graficzny dając przy okazji każdemu zawodnikowi własną twarz.

Okiełznano też wreszcie mechanikę spalonego. I tylko jedna rzecz mogła leciutko dziwić – w grze skupiono się wyłącznie na eliminacjach do Mistrzostw, bez finałów. Dlaczego? To proste, by…

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 6

World Cup 98

Rok wydania: 1998

…zrobić z tego osobną grę. World Cup 98 to tak naprawdę druga pozycja w serii w całości poświęcona Mundialowi (pierwszą była FIFA International Soccer). Zmian było tu jednak jak na lekarstwo, jeśli nie liczyć trybu Classic, który pozwalał na rozgrywanie meczów historycznymi drużynami, wszystkich poprzednich Mistrzostw Świata od lat 30’stych ubiegłego stulecia.

Co ciekawe, dla podniesienia klimatu grafika tychże spotkań była albo czarno-biała  (dla Mundiali od 1950 roku) albo w kolorze sepii (1930 i 1938). A utwór z intro gry ktoś jeszcze pamięta?

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 7

FIFA 99

Rok wydania: 1998

Mimo tak krótkiego czasu między World Cup 98 i FIFA 99 (nieco ponad 7 miesięcy) nowości w tej ostatnie nie brakowało. Zawodnicy wreszcie przestali mierzyć tyle samo. Zyskali też znacznie większe możliwości kontroli piłki m.in. otrzymując umiejętność strzelania bramek nożycami bądź przewrotką.

Sporo też zmieniło się jeśli chodzi o stronę wizualną gry dzięki dodaniu nowych efektów świetlnych. Niespodzianką dla polskich fanów serii było pojawienie się w FIFA 99 dwóch polskich drużyn - Amica Wronki i ŁKS Łódź.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 8

FIFA 2000 + UEFA Euro 2000

Rok wydania: 1999/2000

Dla jednych kosmetyka, dla innych bardzo istotne zmiany – tak w skrócie można podsumować FIFA 2000 (a później i UEFA Euro 2000, które było jej wariacją stworzona przy okazji Mistrzostw Europy).  

Owszem, zyskaliśmy pełne składy 450 drużyn z całego świata, realistyczny sezon rozgrywek czy choćby lepsze oddanie fizycznego kontaktu zawodników, ale trudno mówić tu o jakiejś rewolucji. Nawet nowy silnik 3D, na którym hulała FIFA 2000 nie wywoływał jakichś szczególnych „achów i ochów”. Ot po prostu dobra, rzemieślnicza robota!

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 9

FIFA 2001

Rok wydania: 2000

Kolejna odsłona i znów nowy silnik graficzny. Tym razem przyniósł on jednak nie tylko lepsze animacje ruchu zawodników, ale też własne, rzeczywiste twarze niektórych zawodników. Ale to i tak szczegół przy znacznie ciekawszej nowości jaką był miernik siły strzału. Później stanie się on normą, ale wówczas, w 2000 roku to było naprawdę coś. Podobnie zresztą jak możliwość gry w Sieci. Miłym dodatkiem były licencjonowane emblematy klubowe, które debiutowały w tej odsłonie serii.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 10

FIFA 2002 + FIFA World Cup 2002

Rok wydania: 2001/2002

Pomijając zmiany w ligach FIFA 2002 mocno postawiła na ulepszenia samej rozgrywki. Poprawiono więc system dryblingu i blokowania oraz dodano mierniki siły podań. W grafice obyło się za to bez zmian.

Co ciekawe jednak wydana kilka miesięcy później FIFA World Cup 2002 wizualnie lekko zyskała, przede wszystkim dzięki mundialowej otoczce i niezłym wirtualnym stadionom wzorowanym na rzeczywistych obiektach. Nie da się też zapomnieć o pierwszym występie naszej polskiej reprezentacji oraz o…..”atomowych strzałach”. Te ostatnie potrafiły dodać grze animuszu.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 11

FIFA Football 2003

Rok wydania: 2002

Ach te zmiany tytułów…Poza dodaniem członu „Football” w nazwie twórcy serii znów zafundowali nam pełen pakiet nowości – od całkowicie nowego silnika graficznego począwszy, poprzez nowy tryb „Club Championship” i przeprojektowana sztuczną inteligencję komputerowych przeciwników, po system telewizyjnych powtórek najlepszych zagrań w przerwach meczu i znacznie bardziej rzeczywisty system kontroli ruchu zawodników. 

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 12

FIFA Football 2004 + UEFA Euro 2004

Rok wydania: 2003/2004

Detale – FIFA Football 2004 pokazała, że i one są ważne. Dopracowana oprawa graficzna pozwoliła bowiem nie tylko na znacznie bardziej realistyczne oddanie ruchu zawodników (co widać choćby w ogromnej liczbie animacji przyjmowania podań), ale i…na brudzenie się ich strojów podczas meczu.

Poza tym w tej odsłonie serii mocno przyłożono się do poprawy kontroli zawodnika bez piłki (system Of the Ball). Wprowadzono też tryb kariery. Na tej bazie powstało później EUFA Euro 2004, odsłona poświęcona Mistrzostwom Europy. Także i tutaj zaserwowano nam szereg ulepszeń, w tym także i tych dotyczących oprawy graficznej. 

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 13

FIFA Football 2005

Rok wydania: 2004

Powiadają, że konkurencja jest dobra, że wymusza zmiany. FIFA też musiała się z tym zmierzyć. I choć patrząc z perspektywy czasu wyszła na tym zwycięsko, odsłona oznaczona numerkiem „2005” z pewnością łatwo nie miała. I to pomimo szeregu całkiem niezłych zmian – od poprawionego systemu „Off the Ball” i rozbudowany system powtórek, po oryginalne zagrzewające do boju okrzyki widzów. 

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 14

FIFA Street 

Rok wydania: 2005

FIFA pożera własny ogon – tak co poniektórzy skwitowali nadejście FIFA Street, pierwszej gry  z serii traktującej o piłce ulicznej. Realistyczne starcie „jedenastek” zastąpiono tu bardziej zręcznościowymi potyczkami dwóch 4 osobowych drużyn, w których można było zobaczyć także światowej sławy gwiazdy futbolu. I choć przyjęcie tego tytułu było raczej mieszane to jednak charakteru odmówić mu nie sposób.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 15

FIFA 06 + 2006 FIFA World Cup

Rok wydania: 2005/2006

Ponoć podczas przygotowania tej odsłony gry twórcy serii musieli dokonać gruntownego przeglądu silnika gry zmieniając przy okazji połowę jej kodu. Ostatecznie miało to dać znacznie wierniejsze odwzorowanie meczów.

Czy to się udało? W pewnym sensie na pewno. Widać to choćby i we wpływie warunków atmosferycznych na samą grę, i w animacjach piłkarzy. Wyrzucono tu jednak system „Off the Ball”. Dodano za to specjalne, markowe zagrania najsłynniejszych piłkarzy. Kilka kosmetycznych zmian pojawiło się również w 2006 FIFA World Cup, specjalnym wydaniu gry na Mistrzostwa Świata.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 16

FIFA Street 2

Rok wydania: 2006

I kolejna wariacja FIFY, w wydaniu ulicznym. Zmiany? Przede wszystkim z grafice i animacji. Poza tym po staremu – więcej tu zręcznościówki niż symulacji.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 17

FIFA 07

Rok wydania: 2006

Pierwsza odsłona serii, która w wersji z ulepszonym silnikiem graficznym trafiła tylko na jedną platformę. Debiutujący wówczas co dopiero Xbox 360 zyskał wówczas potężnego sojusznika. Co prawda, była to tylko czasowa wyłączność, do tego mocno okrojona o zawartość, ale mimo wszystko było to coś nowego.

Poza tym jednak FIFA 07 oferowała sporo ulepszeń w mechanice rozgrywki, silniku fizycznym oraz warstwie sieciowej. 

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 18

FIFA 08 + UEFA Euro 2008

Rok wydania: 2007/2008

Największa nowość tej odsłony serii? Tryb „Zostań Gwiazdą” umożliwiający granie tylko jednym, wybranym przez siebie zawodnikiem w drużynie (oprócz bramkarzy). Wprost idealne rozwiązanie do wieloosobowych potyczek w sieci. Poza tym nie sposób nie docenić też możliwości zapisywania powtórek całych meczy, ku potomności.

Z kolei bazujące na FIFA 08 wydanie poświęcone Europejskim Mistrzostwom Świata mogło pochwalić się trybem „Zostań Kapitanem” czy wariacją „Zostań Gwiazdą”, nowym systemem rankingowym w rozgrywkach wieloosobowych oraz specyficznym trybem kariery, który tutaj nazwany został „Rozgrywkami europejskimi”.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 19

FIFA Street 3

Rok wydania: 2008

Jak ulepszyć taką serię jak FIFA Street? Najprościej czyniąc ją jeszcze bardziej widowiskową. Ale szalone piłkarskie triki to nie wszystko. W trójce spory nacisk postawiono też na oprawę graficzną, którą uczyniono bardziej komiksową , pasującą do zwariowanego klimatu ulicznych meczów. Oczywiście nie mogło też zabraknąć piłkarskich sław, które jednak tym razem mają nieco mniej poważny wizerunek. 

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 20

FIFA 09

Rok wydania: 2008

Choć pecetowe wydanie FIFA 09 zyskało nieco na atrakcyjności dzięki lepszym teksturom wciąż dało odczuć, że priorytet mają tu konsole. Nie da się ukryć, że jak na tamte czasy lepiej dopieszczeni mogli czuć się posiadacze Playstation 3 i Xbox 360. Poza tym w tej odsłonie gry widać już było raczkujący powoli tryb FIFA Ultimate Team, który przybrał tutaj postać usługi Adidas Live Season.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 21

FIFA 10 + 2010 FIFA World Cup South Africa

Rok wydania: 2009/2010

I znów gracze pecetowi mogli jedynie polizać cukierka przeznaczonego dla konsolowców. Nie dość, że oprawa graficzna nadal stała w miejscu to jeszcze w wersji na komputery zabrakło kilku nowości, i to takich które współdecydowały o miodności FIFA 10 na Playstation 3 i Xbox 360.

Co by mówić opcja Wirtualna Gwiazda, możliwość projektowania własnych schematów rozgrywania stałych fragmentów gry czy choćby drybling 360 to całkiem znaczący pakiet ciekawych rozwiązań. Pewnie dlatego 2010 FIFA World Cup South Africa ukazała się tylko na konsolach. 

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 22

FIFA 11

Rok wydania: 2010

Zmiany, zmiany, zmiany – FIFA 11 wreszcie przyniosła to na co tak długo czekali fani blaszaków. Wreszcie i tam dotarła next-genowa grafika, którą wcześniej mogli cieszyć się posiadacze konsol. Niestety, nie obyło się drobnego zgrzytu – wersje PS3 i Xbox 360 okazały się bogatsze w zawartość.

I tak nowy system podań, tryb Personality+ czy choćby możliwość grania bramkarzem w „Zostań Gwiazdą” trafiły tylko do edycji konsolowych. Cóż, ciężki był żywot pecetowego fana piłki nożnej.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 23

FIFA 12 + EUFA Euro 2012

Rok wydania: 2011/2012

FIFA 12 to prawdziwie potężne uderzenie. Nie dość bowiem, że wreszcie doczekaliśmy się jednolitej oprawy graficznej i zawartości dla wszystkich platform to jeszcze twórcy zaserwowali nam 4 mocne ulepszenia. Pierwsze to nowy system fizyczny (Player Impact Engine) odpowiadający za realistyczną detekcje kolizji zawodników. Drugie to ulepszony i bardziej precyzyjny model dryblingu. Trzecie to odpowiadający za realistyczną defensywę moduł Tactical Defending. Czwarte zaś przydaje przeciwnikom inteligencji.

Co zaś tyczy się podobieństw FIFA 12 i EUFA Euro 2012 – te były raczej do przewidzenia. Ważne jednak, że ten tytuł dotyczył nas osobiście. Wszak gospodarzem Euro 2012 była między innymi Polska.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 24

FIFA Street

Rok wydania: 2012

Niezwykłe są koleje losu – coś co powstało z myślą o bardziej luźnej, odstresowującej rozgrywce, nagle poważnieje stając się niemal zupełnie czymś innym. FIFA Street z 2012 roku to właściwie zerwanie z przeszłością z tej spin-ofowej serii i rozpoczęcie nowego, znacznie bardziej realistycznego jej rozdziału. Stąd brak numerka 4 w tytule i oparcie się na silniku FIFA 12. Na szczęście pozostawiono tutaj i szybką rozgrywkę, i bardzo widowiskowe zagrania.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 25

FIFA 13

Rok wydania: 2012

I znów twórcy serii dorzucili do pieca. FIFA 13 okazała się bowiem zaskakująco świeżym doznaniem. Graficznie może i bez zmian, za to pod względem rozgrywki – prawdziwa petarda. Poprawki i ulepszenia już istniejących mechanika plus parę naprawdę ciekawych nowości obejmujących między innymi moduły Attacking Intelligence i Tactical Free Kicks dały grze mocnego kopa i sprawiły, że grywalność tej edycji poszybowała.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 26

FIFA 14 + 2014 FIFA World Cup Brazil

Rok wydania: 2013

„Ech, i znów to samo” – takie westchnienie wydał z siebie zapewne nie jeden pecetowy fan serii na widok tego jak prezentowała się FIFA 14 na konsolach nowej generacji. Silnik EA Sports Ignite to nie tylko ładniejsza grafika i płynniejsza animacja, ale i zdecydowanie lepsza fizyka oraz realistyczna, bardziej zaawansowana sztuczna inteligencja, która tym razem sterowała także widownią. I dlaczego pozbawiono tego wszystkiego graczy pecetowych? Bo ponoć na tamtą chwilę mało kto dysponował odpowiednio mocną maszyną….

A co kwestii 2014 FIFA World Cup Brazil – tym razem był to bardziej ukłon w stronę powoli usuwających się w cień konsol poprzedniej generacji.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 27

FIFA 15

Rok wydania: 2014

A jednak się dało…i to rok później. W końcu silnik EA Sports Ignite zawitał także do pecetowej odsłony serii. Co więcej, w FIFA 15 został on mocno ulepszony tak aby każdy mecz prezentował się niczym relacja telewizyjna. Oczywiście, na tym nie poprzestano dodając szereg nowych opcji taktycznych. Sama zaś gra mocno przyspieszyła.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 28

FIFA 16

Rok wydania: 2015

Główna nowość - drużyny kobiece. Do tego dorzucono jeszcze garść zmian w systemie kariery, dryblingu, podań, sztucznej inteligencji i w trybie FIFA Ultimate Team. Poza tym jednak to „stara, dobra FIFA” na silniku EA Sports Ignite, tyle że nieco wolniejsza. Czy to źle? Patrząc na całkiem pozytywny odbiór gry – raczej nie.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 29

FIFA 17

Rok wydania: 2016

FIFA 17 miała być przełomem. I w pewnym sensie była, bo nie dość, że do gry trafił znany z serii Battlefield fenomenalny silnik Frostbite 3, to jeszcze dodano tu całkowicie nowy, w pełni fabularny tryb kariery nazwany „Droga do sławy”. Coś jak gra przygodowa w grze piłkarskiej.  Nie obyło się też bez poprawek w mechanice rozgrywki, które objęły między innymi zmiany w systemie ataku.

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 30

FIFA 18

Rok wydania: 2017

Po mocnym skoku jakościowym FIFA 18 nie robi już takiego wrażenia co poprzednia odsłona. Wciąż mamy tu ulepszany silnik Frostbite i fabularny tryb kariery „Droga do sławy”. Nie widać tylko znaczących różnic. No może poza technologią Real Player Motion, która raz, że ma przełożenie na to jak w grze zachowują się największe sławy futbolu, a dwa – wpływa na poszczególne starcia piłkarzy. 

Oto jak przez lata jak zmieniała się FIFA | zdjecie 31

FIFA 19

Rok wydania: 2018

FIFA 19 jeszcze się nie ukazała, a już rozpala do czerwoności fanów wirtualnego futbolu. Dzieje się tak za sprawą pozyskania przez twórców gry licencji na Ligę Mistrzów oraz Ligę Europy. To pierwszy taki przypadek.

Debiut zaliczy też nowy system strzałów (Timed Finishing) opierający się na dobrym wyczuciu czasu i podwójnym naciśnięciu przycisku oraz dodatkowe tryby House Rules rządzące się specjalnymi zasadami.

Grafika – jak zwykle pierwszorzędna (Frostbite), grywalność – prawdopodobnie jeszcze lepsza. Zresztą, przekonamy się o tym już niebawem.

marketplace

Komentarze

15
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Fifę kupujemy co 5 lat.

    Wtedy widzimy postęp.
    Zaloguj się
  • avatar
    Nie pamiętam, która do była odsłona, więc zagłosuję tak:
    1) FIFA - strzelaj Ognistymi Kulami z połowy boiska
    2) FIFA - czy to wrzutka czy to róg, znowu gol co za cud.

    Potem odkryłem Winning Eleven-Pro Evo i świat wirtualnej piłki zmienił się na zawsze.
    Zaloguj się
  • avatar
    zróbcie takie slajdy dla COD :P hahahah
    Zaloguj się
  • avatar
    FIFA: Road to World Cup 98

    pamiętam te czasy jak za dziecka się zagrywałem, to było coś o ile się nie myle to w FIFIE 99 była świetna muzyka :)
    Zaloguj się
  • avatar
    Największe kłamstwo EA to właśnie z silnikiem ignite że PC są za słabe na niego.
    Zaloguj się