Gry

Ego Engine

opublikowano przez w dniu 2010-04-24

Autorzy Codemasters
Debiut w  roku 2007
Najpopularniejsze gry Dirt, Dirt 2, Grid
W użyciu tak
   
Wersja DirectX 9c, 10, 11
Wersja OpenGL -
Obsługa multi GPU tak
Obsługa wielu rdzeni tak
Maks. ilość obsł. rdzeni 2


Technologia stworzona przez Brytyjczyków jako wewnętrzny silnik dla własnych produkcji i alternatywa dla wszechobecnego Unreal Engine 3. Ego w dużej mierze opiera się na Neon i stanowi rozwinięcie zawartych w nim pomysłów. Zadebiutował wraz z Race Driver Grid. Dzięki sporym możliwościom, świetnej optymalizacji i wynikających z niej relatywnie niskich wymagań sprzętowych z miejsca zyskał sobie sympatię pecetowej braci.

Najnowsza wersja silnika użyta w grze DiRT 2 zdobyła rozgłos, będąc jedną z pierwszych gier korzystających z DirectX 11. Trzeba uczciwie przyznać, że tak naprawdę zmiany jakie niesie ze sobą jedenasty DX są kosmetyczne i w przypadku DiRT 2 to swego rodzaju "pic na wodę". Niemniej pierwsze szlaki zostały przetarte i być może (gdyż my jeszcze tego nie wiemy), w niedalekiej przyszłości Codemasters wyciągnie odpowiednie wnioski, co przeniesie się na wymierne korzyści w postaci lepiej wyglądających i bardziej dopieszczonych graficznie tytułów.

Pewnie niektórych nurtuje pytanie, czym różni się Ego zawarte w Grid, od tego z Dirt 2? Według Bryana Marshalla z Codemasters, firma ulepszyła autorski silnik fizyczny. W rezultacie siędzący w furce ludek "giba" się tak, jak pan Bóg przykazał, a jego ruchy określa silnik fizyczny, a nie sztywno dopasowana do trasy animacja. Oprócz tego również woda poddaje się prawom fizyki. Stare algorytmy odpowiedzialne za streamowanie tekstur zostały zastapione nowszymi, bardziej wydajnymi. Wedle słów Bryana (a gość wie co mówi, jest dyrektorem technicznym w CM), samochody w DiRT 2 mają nawet dwa razy więcej polygonów niż w przypadku Grida, a liczba widzów wzrosła ponad trzykrotnie, z 30 do aż 100 tysięcy.

Wygląda również na to, że Anglicy nazwą Ego ochrzcili też silnik napędzający Operation Flashpoint 2, dla którego notabene Codemasters porzuciło już wsparcie (nieładnie, oj nieładnie panowie...). Wiadomo, że Ego wywodzi się z silnika stworzonego na potrzeby gry wyścigowej, a teraz Ego w DiRT 2 nazwany jest Ego Racing Technology, będąc częścią Ego Game Technology Platform. Nie wiadomo, czy Codemasters stworzyło modularny silnik, czy dla ujednolicenia marki nadało kilku silnikom tą samą nazwę. Wiadomo z kolei, że koncern musi odzyskać 40 milionów funtów wpompowanych w rozwój technologiczny tylko do końca roku fiskalnego 2007. Jeśli firma będzie kontynuować politykę wydawania "hitów" takich jak Fuel lub wspomniane wcześniej Operation Flashpoint, może mieć z tym "mały" problem.

Ciekawostka: Codemasters niedawno zapowiedziało DiRT 3. Nie wiadomo jaki silnik wykorzysta studio.