Internet

D-Link bada polskich Internautów

przeczytasz w 2 min.

W ciągu minionego roku liczba notebooków w polskich domach niemal sie podwoiła - wynika z badania D-Link Technology Trend (DTT), przeprowadzonego na zlecenie firmy D-Link przez Millward Brown SMG/KRC. Obecnie notebookami dysponuje 11 procent gospodarstw domowych, a w co szóstym domu z dostępem do Internetu funkcjonuje sieć bezprzewodowa.

Wśród nowoczesnych urządzeń technologicznych w ciągu minionego roku zdecydowanie wzrosła liczba posiadanych przez Polaków notebooków (z 6 do 11 proc. w porównaniu z badaniem z czerwca 2007 roku), telewizorów HD lub HD ready (również z 6 do 11 proc.) oraz odtwarzaczy multimedialnych, m.in. DVD (z 20 do 30 proc.). Natomiast po raz pierwszy zanotowano niewielki spadek liczby komputerów stacjonarnych (z 45 do 44 proc.), będący efektem bardziej przystępnych cen komputerów przenośnych.

Wzrostowi popularności notebooków sprzyja także rozwój domowych sieci Wi-Fi. Obecnie sieci bezprzewodowe znajdują się w 15 proc. gospodarstw domowych z dostępem do Internetu. To 6-procentowy wzrost w stosunku do 2007 roku. W kolejnych 43 proc. domów znajduje się sieć przewodowa. Według deklaracji ankietowanych liczba wszystkich sieci domowych wzrosła w ciągu roku o 14 proc. (z 44 do 58 proc.).

W badaniu D-Link Technology Trend zadano także pytania dotyczące rozrywki elektronicznej. Do grania na komputerze przyznaje się 13 proc. wszystkich Polaków, czyli co czwarty posiadacz komputera (26 proc.). Ponad połowa graczy (51%) nie skończyła jeszcze 25 roku życia, ale co ósmy (13 proc.) ma powyżej 40 lat.

Podobnie wygląda struktura wiekowa wśród osób prowadzących rozgrywkę w sieci, czyli z innymi graczami za pośrednictwem Internetu (2 proc. wszystkich Polaków). Tu również przoduje młodzież (66% to gracze poniżej 25 lat), ale i tutaj co ósmy gracz ma więcej niż 40 lat. Z kolei grę na konsolach do gier deklaruje obecnie 3 procent Polaków, wśród tej grupy nie ma czterdziestolatków.

Według badań D-Link Technology Trend 38 proc. gospodarstw domowych posiada dostęp do Internetu. Najpopularniejsze w Polsce są wciąż łącza ADSL dostarczane przez operatorów telekomunikacyjnych (m.in. TP, Netia, Tele2). Z takiego połączenia korzysta ponad 1/3 gospodarstw (37 proc. zarówno w 2007 roku, jak i obecnie), a jego popularność jest odwrotnie proporcjonalna do wielkości miejscowości. Na terenach wiejskich łącza ADSL stanowią 56 proc., w małych miastach (do 100 tys. mieszkańców) – 44 proc., a w aglomeracjach miejskich (pow. 500 tys. mieszkańców) już tylko 17 proc. wszystkich łączy internetowych.

Największy przyrost zanotowali operatorzy telewizji kablowych – z 22 proc. w 2007 roku do 25 proc obecnie. Internet z kablówki jest najbardziej popularny w największych miastach (pow. 500 tys. mieszkańców) – 51 proc oraz w miastach od 100 do 500 tys. mieszkańców – 36 proc.

Dość popularne są wciąż łącza operatorów osiedlowych (15 proc. wszystkich łączy internetowych), szczególnie w średnich miastach (100-500 tys. mieszkańców), gdzie co czwarte łącze (24 proc.) pochodzi właśnie od dostawcy osiedlowego. Na rynku dostawców szerokopasmowego dostępu do internetu wzrósł także udział operatorów komórkowych – z 3 proc. w 2007 roku do 5 proc. obecnie. Spada zaś popularność modemów (z 11 do 7 proc.) oraz dostawców Internetu bezprzewodowego (z 8 do 5 proc.).

Badanie D-Link Technology Trend na temat posiadanych urządzeń elektronicznych oraz dostępu do sieci, przeprowadzono w dniach 17-23 lipca 2008 na reprezentatywnej grupie 998 osób w wieku 15-75 lat.

D-Link Technology Trend to cykliczne, kwartalne badanie nastawienia Polaków do nowych technologii. Realizowane jest na zlecenie firmy D-Link przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC.  Badanie prowadzone jest w oparciu o bezpośrednie wywiady ankieterskie
w domach respondentów na ogólnopolskiej próbie ok. 1000 osób, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 15+.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!