Gry

Jest Steam dla Mac OS, powstanie dla Linuksa

z dnia
Damian Szymański | Redaktor serwisu benchmark.pl
12 komentarzy Dyskutuj z nami

Firma Valve Corporation wydała długo zapowiadanego klienta Steam dla systemów z rodziny Mac OS X. Przy okazji jego premiery firma potwierdziła, że planuje wydać klienta dla systemów Linuksowych.

Korporacja Valve oprócz wspomnianego już natywnego klienta dla systemów Linux wyda również silnik gier 3D Source Engine. Ta zapowiedź z pewnością ucieszy wszystkich użytkowników "pingwinka" gdyż do tej pory nie mogli oni liczyć na prawie niczyje wsparcie w grach. Co prawda co chwila widujemy kolejne Open Sourcowe projekty gier, czy też klony popularnych Windowsowych produkcji, jednak większość swoim poziomem i jakością zdecydowanie odstaje. Gdyby jednak gry były tworzone za pomocą interfejsu programowania Open GL, a nie DirectX, ich uruchamianie na dystrybucjach systemu Linux było by bardziej sprawne. Jednak producenci pozostają tym niewzruszeni, a społeczność linuksowa musi się zadowolić uruchamianiem gier i aplikacji za pomocą narzędzi tj. Wine, PlayOnLinux, Cedega, CrossOver itp.

Gest korporacji Valve zakładający udostępnianie swoich dwóch najważniejszych produktów dla Linuksa może oznaczać tylko jedno, gry które będą dystrybuowane za pomocą platformy Steam lub zostaną napisane za pośrednictwem silnika Source będą dostępne i obsługiwane na wszystkich trzech platformach Windows, Mac oraz Linux. Pierwszą multi-platformową produkcją ma być m.in. gra Postal III.

Dla przypomnienia (tym którzy zapomnieli, albo nie znają) Steam to platforma cyfrowej dystrybucji gier wykorzystująca przy tym własny system zabezpieczeń DRM. Platforma umożliwia automatyczne aktualizacje oraz oferuje tryb rozgrywki wieloosobowej (multiplayer). Steam może się pochwalić kontrolą niemalże 70% rynku gier online, posiadaniem blisko 25 milionów aktywnych graczy oraz przede wszystkim udostępnianiem obecnie ponad 1100 różnych gamingowych produkcji.

Źródło: Phoronix  OSnews

Komentarze

12
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    "gry które będą dystrybuowane za pomocą platformy Steam lub zostaną napisane za pośrednictwem silnika Source będą dostępne i obsługiwane na wszystkich trzech platformach Windows, Mac oraz Linux"

    Raczej gry, które będą dystrybuowane za pomocą platformy Steam i zostaną przystosowane na 3 platformy. To, że gra jest dystrybuowana przez Steam nie oznacza, że automatycznie będzie działać na 3 platformach.
  • avatar
    Gry na OpenGl będą działać. Te na DirectX raczej nie.
  • avatar
    No ładnie, ładnie :) Ostatnio dodali wsparcie dla Mac'ów a teraz biorą się za Linuksa. Moza tylko pogratulować kreatywności. A nowy steam cóż... może teraz jest trochę problemów ale jestem przekonany ze z czasem wszytko zostanie naprawione. Już w tej chwili wygląda to dużo lepiej niż na początku a działa dużo szybciej niż poprzednia wersja.
  • avatar
    Myślę, że sporo ludzi się ucieszy. Na steampowered na ten temat trwała gorąca dyskusja i wygląda na to, że Valve wsłuchała się w prośby graczy.
  • avatar
    "Gdyby jednak gry były tworzone za pomocą interfejsu programowania Open CL, a nie DirectX,"

    OpenGL, nie OpenCL.

    "Firma Valve Corporation wydała długo zapowiadanego klienta Steam dla systemów z rodziny Mac OS X. Przy okazji jego premiery firma potwierdziła, że planuje wydać klienta dla systemów Linuksowych."

    Co w sumie nie powinno dziwić, skoro MacOS to system UNIXowy i oba korzystają z OpenGL.
  • avatar
    Nie napisałeś, że z okazji tego Portal na Steamie jest za friko. :P
  • avatar
    Nie no ale serio respekt dla zaworu za inwestowanie platformy inne niż konsole do gier :)