Gry

Overclockers UK próbują 'hakować' PhysX w GRAW2

przeczytasz w 0 min.

Kilku angielskich bywalców forum Overclockers UK postanowiło spędzić część wakacji przy grze „Ghost Recon: Advanced Warfighter 2”. Jedną z najczęściej reklamowanych cech „GRAW 2” jest uprzyjemnienie zabawy poprzez wykorzystanie na dużą skalę realistycznie odwzorowanych zjawisk fizycznych. Kłopot w tym, że do ich wygenerowania potrzeba dedykowanego akceleratora fizyki Ageia PhysX.

Jeden z członków wspomnianego forum - kryjący się pod pseudonimem Ergonomics - twierdzi jednak, że za pośrednictwem prostej zmiany w konfiguracyjnym pliku XML można emulować efekty PhysX na zwykłym procesorze. Jeśli to odkrycie zostanie potwierdzone, to nie pozostanie nic innego jak uznać, że karta PhysX jest niepotrzebna, a Ageia zwyczajnie podpięła się pod „GRAW 2” w celach marketingowych.

Okazuje się jednak, że sprawa nie jest taka jednoznaczna. Po wprowadzeniu odpowiednich zmian do pliku konfiguracyjnego wielu użytkowników zauważyło poważny spadek ilości efektów w grze. Niektórym brakowało nawet nowoczesnych efektów cząsteczkowych, które akurat zwykły procesor mógłby bez problemu wygenerować, inni skarżyli się na bardzo kiepską płynność obrazu... część jednak napisała, że widzieli na swoich ekranach efekty reklamowane jako wymagające PhysX.


Warto w tym momencie zauważyć, że specjalny poziom „Ageia's Island”, w którym wszystkie przedmioty podlegają prawom fizyki, nie daje się uruchomić na „zhackowanym” pliku konfiguracyjnym. Póki ta sytuacja się nie zmieni (na co się nie zapowiada), trudno mówić o bezużyteczności karty PhysX.


Przedstawiciel firmy Ageia, którego poproszono o komentarz, udzielił następującej odpowiedzi:

„Hack, o którym mowa, pozwala emulować niektóre z efektów generowanych przez PhysX. Trudno jednak wyjaśnić znaczenie naszej karty komuś, kto nie może włączyć wszystkich obsługiwanych opcji. A raczej ich nie włączy, bo wspomniane zmiany w pliku konfiguracyjnym polegają na uruchamianiu niedostatecznie przetestowanych procedur, których efektów nie da się przewidzieć. Stąd właśnie najróżniejsze rezultaty „emulacji” PhysX, między innymi pokaz slajdów, na który narzekali niektórzy gracze. Na koniec chciałbym też przypomnieć, że realistycznymi efektami fizycznymi można się cieszyć tylko tam, gdzie zostały rzeczywiście zaimplementowane. W 'GRAW 2' można się o tym przekonać, uruchamiając poziom Ageia's Island, który jest pełen wspomaganych przez PhysX zjawisk”.

Ogółem wiele hałasu o nic. Do fizyki autentycznie wpływającej na przebieg gry jeszcze nam daleko. Co więcej, tej jesieni na rynku pojawi się wiele mega-hitów, jak Hellgate: London, Crysis i Unreal Tournament, od których powodzenia będzie zależała droga dalszego wprowadzania realistycznych zjawisk fizycznych do gier.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!