Konsole do gier

Xbox Series X może nas zaskoczyć osiągami - zastosowana grafika wprowadzi rewolucję

z dnia
Paweł Maziarz | Redaktor serwisu benchmark.pl
69 komentarzy Dyskutuj z nami

Czekacie na nowego Xboxa? Jednym z głównych atutów konsoli ma być potężna wydajność, która sprosta jeszcze lepszym, bardziej realistycznym grom. Duża w tym zasługa sprzętowego wsparcia dla ray tracingu – jego nowa wersja zostanie zoptymalizowana pod nową konsolę Microsoftu.

Do premiery Xbox Series X pozostało jeszcze trochę czasu, ale niedawno poznaliśmy specyfikację i szczegóły techniczne urządzenia. Wiemy, że w środku znajdzie się układ opracowany przez AMD, w którym zintegrowano 8-rdzeniowy procesor z generacji Zen 2 oraz układ graficzny na bazie architektury RDNA 2. Niedawno producent ujawnił kilka ciekawych informacji nowej architekturze GPU.

Xbox Series X - moc tkwi w grafice

Gdy tylko poznaliśmy specyfikację nowego Xboxa, chyba największym zaskoczeniem okazała się informacja o sprzętowym wsparciu dla technologii ray tracing, którą do tej pory mogliśmy podziwiać tylko na komputerach i laptopach z nowymi kartami Nvidii. Technika śledzenia promieni w czasie rzeczywistym pozwala uzyskać lepsze odbicia, cienie i okluzję otoczenia, co oczywiście ma przełożenie na lepszy realizm wirtualnego świata. Rozwiązanie jest wdrażane do kolejnych produkcji i daje coraz lepsze efekty.

AMD RDNA 2

W przypadku Xbox Series X ma być jeszcze lepiej. Wiemy, że układy graficzne RDNA 2 (znajdą się one nie tylko w konsolach, ale też w komputerach stacjonarnych) będą obsługiwać nową wersję interfejsu - DirectX Raytracing 1.1 API. Kluczową informacją jest jednak to, że przy tworzeniu nowego DXR brało udział AMD. David Wang, nadzorujący sprawy techniczne kart AMD, podkreśla lepszą optymalizację technologii pod nowy sprzęt.

DirectX Raytracing 1.1 API został zaprojektowany i opracowany wspólnie przez AMD i Microsoft, aby w pełni wykorzystać możliwości wspólnej architektury ray tracingu

AMD zapewnia, że nowy DXR jest łatwiejszy do implementacji, więc powinien być chętniej wdrażany przez programistów. Zakładając optymistyczny scenariusz, powinniśmy zaobserwować zalew gier korzystających z techniki śledzenia promieni w czasie rzeczywistym (nie tylko na konsolach, ale też na PC).

To jednak nie koniec ciekawostek. Wiemy, że układ graficzny nowego Xboxa będzie wspierać technologię Variable Rate Shading (VRS), która odpowiada za zmienny algorytm cieniowania animacji – tam gdzie jest to wymagane, obraz jest bardziej szczegółowy, ale w pozostałych obszarach jakość grafiki jest obniżana (np. elementy o niższym kontraście lub poruszające się). Takie rozwiązanie pozwoli efektywniej wykorzystać możliwości sprzętu.

Xbox Series X może być lepszy niż podejrzewamy

Microsoft ujawnił, że układ graficzny Series X ma oferować moc obliczeniową na poziomie 12 TFLOPS. Już sama liczba robi wrażenie, bo to dwa razy więcej niż w przypadku Xbox One X i ponad osiem razy więcej niż w oryginalnym Xbox One. Nie powinniśmy jednak patrzeć na możliwości konsoli tylko przez suche liczby. Równie ważna jest technologia i efektywniejsze wykorzystanie sprzętu. Jeżeli tak na to popatrzymy, może się okazać, że nowy Xbox będzie lepszy niż podejrzewamy. Na tem moment trudno jednak oszacować możliwości sprzętu, bo na rynku jeszcze nie ma dostępnych kart graficznych dla komputerów z generacji RDNA 2.

Xbox Series X wydajność

Oczywiście sam procesor to nie wszystko. Microsoft zapowiedział kompatybilność wsteczną, wydajny dysk SSD i funkcję szybkiego wznawiania gry. Co tu dużo mówić, Xbox Series X może okazać się wymarzonym sprzętem dla gracza. Wiemy jednak, że konkurencja nie zamierza spoczywać na laurach i nowe PlayStation też zapowiada się na kawał solidnego sprzętu (tym bardziej, że układ dla PS5 też jest zaprojektowany przez AMD).

Źródło: PCGamesN, Eurogamer, AMD

Zobacz więcej o Xbox Series X

Komentarze

69
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    BariGT
    Mina Chinczyka w skajce musi byc bezcenna. Juz sobie pewnie liczyl po 2000$ za 3080Ti a tu raczej ze swoim RT zostanie z ręką w nocniku, bo szykuje się dużo lepsza alternatywa.
  • avatar
    Gatts-25
    Pięknie i krótko opisane jak dużo można się spodziewać po Xbox Series X.W pełni zgadzam się z tym zdaniem "Równie ważna jest technologia i efektywniejsze wykorzystanie sprzętu" dlatego pewnie będzie co porównywać po pojawieniu się tych maszynek.Może się okazać , że FP32 z 30TF byłoby niczym bez dodatkowego wsparcia nowinek technologicznych.FP32 z 30TF nie miałoby szans na ogarnięcie Ray Tracing a mnie bardziej cieszy Global Illumination , który z całą pewnością będzie tutaj lepiej się prezentował.Interesujące będą testy gdy niskopoziomowe API się rozpowszechni i będzie można sprawdzić efektywniej moc dwóch Radeon VII podkręconych tak by osiągać razem 30TF mocy obliczeniowej w FP32 i przetestować w takim środowisku niskopoziomowego API.Z całą pewnością przyrost TF w FP32 nie będzie teraz tak ważny , gdy niektóre obliczenia wymagają sporo więcej mocy obliczeniowej i właśnie do takich rodzajów skomplikowanych zadań będą się nadawały przyśpieszacze.
    Ciekawi mnie czy AMD znalazło sposób , żeby Ray Tracing był liczony przez jednostki , które mogą być używane także do innych zdać związanych z liczeniem grafiki trójwymiarowej bo w przypadku RT od Nvidia jest to mało efektywne rozwiązanie jeżeli chodzi o to w ilu różnych zadaniach takie jednostki mogą uczestniczyć.
  • avatar
    Ciekawski_
    No to się robi coraz ciekawiej. Nvidia pierwsza wprowadziła sprzętowe wsparcie dla RT. Ale może się okazać, że to AMD pierwsze wyda GPU wystarczająco wydajne/dostosowane dla tej technologii.
  • avatar
    zeniu
    "Już sama liczba robi wrażenie, bo to dwa razy więcej niż w przypadku Xbox One X"
    Darujcie sobie. W konsolach wzrost wydajności x2 to żaden skok.
    -2
  • avatar
    rlistek
    Beka z ludzi, którzy kupili 5700xt.
    -2
  • avatar
    Viperus
    A ja bym wolał jakby zrobili Xboxa One S w formie przenośnej jak np Switch Lite, powinno się to już dać zrobić imo
    -3
  • avatar
    myszka91
    Jak odpowie Sony? Następnym Ex-em na PC?
    -3
  • avatar
    peejay71
    ok - piękne, okrągłe słowa, ale jak to się ma do tego, co jest dzisiaj na rynku? O ile ten xsx będzie szybszy (będzie?) od mojego 2080Ti? Jeśli nie będzie szybszy i nie będzie oferować większej wydajności od 2080Ti (będzie?), to może zaoferuje jakieś wyjątkowe gry (jakie?).

    wiecie?

    zapewnie nie, bo klikanie w pisaniu jest dziś ważneijsze niż jakakolwiek myśl czy refleksja

    czytajac takie popierdółki dowiadujemy się, że autor ekscytuje się tym, że koło będzie jeszcz bardziej okrągłe, kwadrat da jeszcze więcej prsotokątnych wrażeń, a wierzchołek trójkąta będzie spiczasty, jak nigdy dotąd...

    prawdziwa rewelacja :)
    -4
  • avatar
    PS4Ekskluzyw
    Oj dzieci pctowej prowizory nadchodzi pogrom w postaci konsol nowej generacji. Już widzę te zgrzytanie zębów na widok pierwszych gier ekskluzywnych na PS5. To co zrobią najbardziej utalentowane studia od Sony na tej maszynce to klękajcie narody :)
    -5
  • avatar
    jonny2003
    Chwalą się tak tymi teraflopami w nowym układzie od AMD a pamiętajmy, że AMD już wydało nie aż tak dawno kartę o mocy prawie 13 TF czyli Vega 64 i jakoś tyłka nie urywała osiągami i w sumie to była niewypałem.
    Owszem teraz będzie nowsza architektura ale to nie znaczy, że musi być dużo lepiej.
    -11
  • avatar
    Torrentowy Pirat
    Konsole to technologia z przyszłości!
    -14
  • avatar
    SuperTurboUser
    Xbox Series X będzie moją pierwszą konsolą do gier. Dotychczas wiedziałem, że wreszcie kupię konsolę - tylko nie wiedziałem którą: w grę wchodził Xbox Series X i Sony PlayStation 5. Jednak będzie ta pierwsza. Nadchodząca generacja konsol wreszcie ma parametry przeze mnie akceptowalne. Wcześniejsze generacje są dla mnie co najwyżej śmiesznymi zabaweczkami. I tak na nowym Xboksie będę mógł zagrać w gry poprzednich generacji.
  • avatar
    bullseye
    Co za różnica jaka wydajność, jak producenci gier i tak zabija ją swoimi nie dostosowanymi do platformy grami :D
  • avatar
    BrumBrumBrum
    ależ to będzie drogie ....