Karty graficzne

512MB czy 1GB? Więcej pamięci czy podkręcane? Test kart HiS Radeon HD4870

Tym razem biorę pod lupę dwie wersje Radeonów HD4870 i spróbuje określić, w jakim stopniu podwojenie pojemności pamięci przełoży się na wydajność w popularnych tytułach. Czy warto w kontekście urucham

Większość kart graficznych - za wyjątkiem modeli z absolutnego topu - posiada swoje odmiany w wersjach podkręconych, oraz wyposażonych w większą ilość pamięci. Za nami testy Radeona HD4850 wyposażonego w 1GB pamięci lokalnej. Tym razem pod lupę weźmiemy dwie wersje mocniejszych „Radków” i spróbujemy określić, w jakim stopniu podwojenie pojemności pamięci przełoży się na wydajność w popularnych tytułach. Czy warto będzie w kontekście uruchamiania nowych gier dopłacać niemałą kwotę do karty wyposażonej w 1GB pamięci?

Na początek standardowy zestaw testów dwóch kart HiS'a opartych o konstrukcję referencyjną.

Pierwszą z nich jest wyposażony w typowe 512MB pamięci produkt, różniący się z zewnątrz od przeciętnego referenta przede wszystkim „dizajnem” naklejki chłodzenia oraz kolorem płyty PCB.

nazwa karty
HiS Radeon HD4870 512MB (H487F512P)
seria
Radeon HD4870 (RV770xt)
16rbe / (TMU: 40TA 40TF) / 160SP (800SPu)
częstotliwość GPU
tryb 2D: 500 MHz
tryb 3D:750 MHz
częstotliwość pamięci
tryb 2D: 900MHz (3600MHz QDR)
tryb 3D:900MHz (3600MHz QDR)
ilość i typ pamięci
512MB GDDR5 256-bit Qimonda 1.5V, 4.0Gbps
zalecany zasilacz500W / 600W dla CrossFire
długość karty24cm
wyjścia
2xDVI (+HDCP), HDTV-out
chłodzenie
aktywne referencyjne (dwuslotowe) / miedź-aluminium
oprogramowanie
-
wyposażenieprzejściówki: DVI-Dsub, DVI-HDMI, S-video-composite; kabel 2xmolex-to-6pin, tasiemka CrossFire, CD-driver, installation guide, kabelek S-video-3xCinch, naklejka na obudowę, multi-purpose skrew driver
jakość wykonania
  5 [bardzo dobra]
głośność chłodzenia
2D:   4- [ciche / regulacja automatyczna]
3D:   2+[głośne / regulacja automatyczna]
temperatura(*)
praca (3D): 80-81°C / regulacja automatyczna – went. do 41%
spoczynek (2D): 69-70°C / regulacja automatyczna – went. do 22%
max O/C(**):
GPU: 825MHz
MEM: 980MHz (3920 QDR)

(*) temperatury odczytywane z RivaTuner v2.20
(**) maksymalne stabilne taktowanie odszukane przy pomocy RT 2.20, AtiTool 0.27b4 / Artifact Scanner, Fur Stability Benchmark

HiS Radeon HD4870 512MB – standardowe informacje z GPU-Z

Karta, jak na 4870-tkę przystało, posiada dosyć dobrze rozbudowany moduł chłodzenia w postaci sporej wielkości radiatora połączonego z miedzianym blokiem na GPU stosownymi heatpipe'ami Za rozpraszanie gromadzącego się na newralgicznych elementach ciepła odpowiada turbinka o średnicy 70mm. Ważną rzeczą, typową dla każdego „blowera” jest to, iż powietrze wyrzucane jest na zewnątrz obudowy.

Jak już wspominałem, płytka PCB różni się od modeli referencyjnych kolorystycznie. W tym przypadku mamy do czynienia z połączeniem specyficznej czerwieni ATi (moduł chłodzenia) z błękitno niebieskim, „ponętnie” się prezentującym, 24-ro centymetrowym PCB :]

Cała „cegiełka” sprawia także wrażenie konstrukcji bardzo solidnej i wykonanej nad wyraz estetycznie.

Oczywiście, jako że mamy do czynienia z pełnoprawnym „referentem”, karta taktowana jest domyślną dla HD4870 częstotliwością: 750MHz – dla układu, 900MHz (3600 w trybie QDR) – dla pamięci GDDR5. Kostki ram, pochodzące od Qimondy zasilane są napięciem 1.5V i charakteryzują się parametrem Data Rate w standardzie 4Gbps/per pin.

Przy pomocy ATi Overdrive rdzeń testowanego HiS'a podkręcić możemy „zaledwie” o 40MHz

Zastosowany dwuslotowiec (moduł chłodzenia wraz z turbinką) pochwalić się może całkiem przyzwoitym poziomem generowanego hałasu w trybie 2D (spoczynek), dając się jednocześnie we znaki podczas intensywnego grania. Objawy będą więc typowe dla niemal każdego chłodzenia opartego o rozwiązanie „blow-out”, i prawdę mówiąc do samego producenta pretensji mieć raczej nie można . Bardzo wydajne RV770 potrafi się przecież przyzwoicie zagrzać.

Podczas spoczynku, hałas produkowany przez wentylator nie jest w żaden sposób dokuczliwy, mało tego będzie niemal nie do wychwycenia. Niecałe 37dB w tym trybie, to wynik podobny do uzyskanego na udanych rozwiązaniach części kart z segmentu HD4830/HD4850. W przypadku HD4870 niższy poziom generowanego hałasu osiągnięto dzięki „skręceniu” obrotów zainstalowanej turbinki.

W momencie nagrzewania rdzenia (gry, programy testujące) referencyjny „wicher” zaczyna dawać znać o sobie, szczególnie wtedy, kiedy wejdzie na obroty powyżej 25% prędkości maksymalnej.

Aby schłodzić zamontowany na karcie układ, wartość nieco ponad 40% prędkości obrotowej będzie jednak stosunkowo wystarczająca. I chociaż cicho nie będzie, produkowany hałas wciąż jest tu niższy aniżeli ten wytwarzany przez referencyjne GeForce GTX280 czy też dwu- wentylatorowe autorskie Radeony od Gainwarda (HD4870 GS) oraz Sapphire'a (HD4850X2).

**natężenie generowanego przez karty hałasu wraz platformą testową (zasilacz, wentylator procesora)

**natężenie generowanego przez karty hałasu wraz platformą testową (zasilacz, wentylator procesora)

Wspomniane temperatury, jak na domyślnie chłodzony HD4870, prezentują się stosunkowo optymalnie. Karta osiąga 80-81 stopni po naprawdę morderczych testach. W przypadku trybu 2D, a więc pracy pod systemem bez zbędnego obciążania jednostek SP, wartość ta spada o kolejne 10 stopni. Nie ma więc mowy o zupełnym chłodzie, choć z drugiej strony „okupione” to zostało bardzo cichą pracą urządzenia.

HiS Radeon HD4870 512MB – temperatura karty w trybie 2D /RivaTuner

HiS Radeon HD4870 512MB – temperatura karty w trybie 3D /RivaTuner

Pobór energii, wyposażonej w tę kartę platformy testowej, zarówno w trybie 2D jak i 3D prezentuje poziom zbliżony do testowanego niedawno Gainwarda HD4870 Golden Sample i nieco mniejszy co przy także referencyjnej karcie MSI testowanej na starszych sterownikach.

Możliwości HiS'a w zakresie dodatkowego podkręcenia prezentują się średnio. Pomimo podniesienia prędkości obrotowej turbinki do 55% i znacznym spadku generowanej przez układ temperatury, taktowanie rdzenia udało się dociągnąć do 825MHz, podczas gdy pamięci do 980MHz (3920MHz QDR). Niestety takiego zegara nie udaje się w żaden sposób utrzymać podczas testów, nie ze względu na niestabilność, a bardziej współpracę sterowników z aplikacjami narzędziowymi. Podczas dowolnego testu, częstotliwość pracy GPU była przywracana do poziomu ustawionego pod ATi Overdrive.

RivaTuner 2.20 – maksymalne stabilne taktowanie które dało się „wycisnąć” z testowanego HiSa.

W pudełku znajdziemy niemal całą paletę akcesoriów począwszy od przejściówek sygnałowych (DVI-HDMI, DVI-Dsub), poprzez kable - zasilający oraz S-video, kończąc na tasiemce do CrossFire oraz dobrze znanego gadżetu „multi purpose skrew driver”, czyli wielofunkcyjnego śrubokręta. Co ciekawe w tej klasie produktów, HiS oprócz sterowników nie zdecydował się na dołączenie żadnego trzeciego oprogramowania.