Karty graficzne

Podkręcanie w ciszy - HiS Radeon HD 5750 IceQ+

przeczytasz w 1 min.

Dzięki autorskiemu systemowi chłodzenia firma HiS potrafi zadbać zarówno o kulturę pracy, jak i dobre wyniki w podkręcaniu.

Ocena benchmark.pl
  • 4/5
Plusy

dobra wydajność w środowisku DX10/10.1, ciche chłodzenie w obydwu głównych trybach pracy, niewielki pobór mocy w spoczynku / akceptowalny w 3D, bardzo dobre O/C układu, wsparcie dla DX11/DirectCompute11, ATi STREAM, OpenCL (Havok, Bullet, Pixelux), AVIVO HD / Enhanced UVD2, Eyefinity, DisplayPort, HDMI v1.3a

Minusy

słaby stosunek ceny do wydajności, niewielka (około 100MHz) podkręcalność pamięci, wydajność nie zawsze lepsza od HD4850

W ciągu trzech miesięcy od premiery serii kart Radeon HD 5700 na rynku zadebiutowało wiele konstrukcji o charakterze autorskim. W przypadku tych opartych na układzie Juniper w wersji Pro (Radeon HD 5750), rozwiązania niereferencyjne stanowią dziś gros sprzedawanych urządzeń.

Testujemy jedną z ciekawszych konstrukcji, która- obok Vapor-X Sapphire'a - powoduje przyspieszone bicie serca graczy wymagających od karty jak najwyższej kultury pracy. Mowa oczywiście o autorskiej serii modeli IceQ marki HiS.

Na łamach serwisu mieliście już możliwość przyjrzeć się bliżej kartom tego typu. Począwszy od wiekowego Radeona 9800, a skończywszy na serii HD4000 (HD4670, HD4850 oraz HD4870). Czy połączenie karty nowej generacji, opartej 40-nanometrowym układzie, z nietuzinkowym i aż nadto wydajnym chłodzeniem IceQ+ będzie mieć swoje uzasadnienie?

Na początek przypomnijmy sobie parametry referencyjnej karty Radeon HD 5750 i spójrzmy, jak w teorii będzie wypadać na tle swoich starszych odpowiedników:

nazwa rynkowaRadeon HD4850Radeon HD4770Radeon HD5750Radeon HD5770
nazwa kodowa rdzeniaRV770RV740Juniper ProJuniper XT
technologia wykonania55nm40nm40nm40nm
liczba tranzystorów956 mln826 mln1040 mln1040 mln
powierzchnia rdzenia256 mm2137 mm2181 mm2181 mm2
maksymalne TDP110 W80W86W108W
pobór mocy w trybie IDLE--16W18W
ilość jednostek RBE16161616
ilość jednostek TMU40323640
ilość jednostek SP160 (800)128 (640)144 (720)160 (800)
wersja SM / DX4.1 / DX10.14.1 / DX10.15.0 / DX115.0 / DX11
silnik graficznyTerascaleTerascaleTerascale 2Terascale 2
częstotliwość GPU625 MHz750 MHz700 MHz850 MHz
wydajność wypełniania25000 MT/s24000 MT/s25200 MT/s34000 MT/s
wydajność zmiennoprzecinkowa1,00 TFlops0,96 TFlops1,008 TFlops1,36 TFlops
częstotliwość pamięci993 MHz800 MHz1150 MHz1200 MHz
efekt. częstotliwość pamięci1986 MHz DDR3200 MHz QDR4600 MHz QDR4800 MHz QDR
szerokość szyny pamięci256-bit128-bit128-bit128-bit
przepustowość pamięci62 GB/s50 GB/s72 GB/s75,2 GB/s
typ pamięciGDDR3GDDR5GDDR5GDDR5
magistralaPCI-E 16x 2.0PCI-E 16x 2.0PCI-E 16x 2.1PCI-E 16x 2.1
chłodzeniejednoslotowedwuslotowedwuslotowedwuslotowe
sprzętowa obsługa formatów HDtak  (AVIVO HD / UVD2)tak  (AVIVO HD / UVD2)tak (AVIVO HD /Enhanced UVD2)tak (AVIVO HD /Enhanced UVD2)
multi-GPUCrossFireXCrossFireXCrossFireXCrossFireX
obsługa wielu monitorówtak (do dwóch)tak (do dwóch)tak (Eyefinity – do 3 monitorów)tak (Eyefinity – do 3 monitorów)
dodatkowe zasilanie1x 6pin1x 6pin1x 6pin1x 6pin

 

W domyśle Radeon HD 5750 ma stanowić nie tyle uzupełnienie całej linii kart występującej obecnie na rynku, co bardziej zastąpić droższego w produkcji Radona HD 4850. Patrząc na specyfikację możemy dojść do wniosku, że nowa konstrukcja niekoniecznie będzie od niej szybsza w starszych tytułach opartych na API DX10.

Uzasadnieniem niech będzie chociażby mniejsza ilość jednostek wykonawczych SIMD oraz mniejsza liczba (co prawda wydajniejszych dzięki taktowaniu) jednostek teksturujących. Niebagatelne znaczenie, w stosunku do wyżej taktowanych GDDR3-jek, ma również nieco mniejsza prędkość zapisu danych do pamięci.

Na dobrą sprawę nowy układ graficzny ATI/AMD broni się wyższym taktowaniem, nowocześniejszą konstrukcją  rdzenia (silnik Terascale 2), zgodnością z najnowszymi bibliotekami DirectX oraz niższym TDP (szczególnie w idle). Nie można także zapomnieć o elastycznych trybach Eyefinity (obsługa wielu wyświetlaczy) czy ulepszonej o dodatkową funkcjonalność jednostce Enhanced UVD2.

Czy to wystarczy aby przyciągnąć do siebie niezdecydowanego, potencjalnego użytkownika? Sprawdźmy.