Smartfony

Testy

przeczytasz w 6 min.
  

Wydajność

 RL Benchmark – SQLite 

RL Benchmark – SQLite

W tym przypadku aplikacja analizuje czas, jaki potrzebuje dane urządzenie do przetworzenia konkretnej liczby zapytać SQLite, mierząc przy tym głównie wydajność jednostki centralnej oraz w nieco mniejszym stopniu pamięci operacyjnej.

Osiągnięty rezultat 40,2 s jest dużo lepszy od wyniku pierwszej generacji (około 111 s), ale nieco gorszy od  HTC Desire HD (36,5 s), mimo że Desire HD wykorzystuje jednordzeniowy procesor. Możliwe, że jest to wynikiem braku kompatybilności programu z najnowszymi, dwurdzeniowymi chipami lub z konkretnym typem procesorów.

   
 Linpack 

Linpack

W tym bardzo popularnym teście mierzona jest przede wszystkim wydajność procesora głównego. Rezultaty podawane są w tak zwanych „megaflopach”, czyli milionach operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę (Millions of FLoating point Operations Per Second).

Tutaj liderem pozostaje nadal HTC Incredible S ze znakomitym wynikiem 42 MFLOPS. Samsung Galaxy S II osiągnął 40,5, czyli mniej więcej tyle samo co HTC Desire HD. Pierwsza generacja „eski” dała wynik na poziomie zaledwie 14 MFLOPS.

   
  

Wydajność 3D

 NenaMark1 

NenaMark1

Benchmark ten wyświetla animację 3D, wykorzystującą OpenGL ES 2.0 z programowalnymi „shader'ami”. Dzięki takim efektom jak m. in. dynamiczne cieniowanie, odbicia na powierzchni wody, cząsteczki (dym) oraz zróżnicowane modele oświetlenia ocenić możemy głównie wydajność jednostki graficznej oraz procesora głównego.

Uzyskany rezultat wynoszący niespełna 60 fps jest nowym rekordem. Żadne urządzenie z Androidem na pokładzie nie uzyskało w naszych testach równie dobrego wyniku. Grafika animowała się idealnie płynnie.

   
 An3DBench 

An3DBench

Wersja XL benchmarka An3DBench przeznaczona jest dla najwydajniejszych urządzeń działających pod kontrolą systemu Android. Wbudowane testy są o wiele bardziej wymagające, ale przy tym znacznie atrakcyjniejsze wizualnie. Aplikacja wykorzystuje „silnik” jPCT-AE 3D.

Jesteśmy pod dużym wrażeniem! Samsung Galaxy S II jest pierwszym urządzeniem mobilnym z Androidem na pokładzie, które poradziło sobie z tym wymagającym benchmarkiem bez najmniejszych nawet objawów lagowania! Rezultat przekraczający 30000 nie ma sobie równych (przynajmniej dotychczas).

   
 Neocore 

Neocore

W tym atrakcyjnie wyglądającym benchmarku, bazującym na OpenGL ES 1.1 uzyskaliśmy 59,8 fps. Desire HD osiągnął 58,2, Desire Z 57,3, a pierwszy Galaxy S 55,3 kl./s. W praktyce różnice te są niezauważalne dla ludzkiego oka. Wynik modelu SGS2 uznajemy za bardzo dobry.

   
 Angry Birds 

Angry Birds

W najprzyjemniejszej części testów praktycznych nie mogło zabraknąć nowej, ale kultowej już gry Angry Birds (Rio oraz Seasons), która jest bardzo popularnym umilaczem czasu w podróży, lub w przerwach między codziennymi zajęciami.

Gra ładuje się szybko i działa bardzo płynnie. W ciągu długich godzin grania nie zauważyliśmy żadnych objawów lagowania lub nieprawidłowego funkcjonowania tej syympatycznej i wciągającej gry.

   
  

Czas pracy na baterii

Tryb oszczędzania energii

Zużycie systemu

Bateria do Samsung Galaxy S 2

 

W czasie testów sprawdziliśmy również jak długo wytrzymuje bateria tego urządzenia podczas typowych połączeń za pośrednictwem sieci GSM.

W czasie połączenia podświetlenie kranu było wyłączone, podobnie jak łączonść Wi-Fi, 3G, Bluetooth, GPS i animowane tapety. Poziom głośności dźwięku ustawiliśmy na połowę.

Producent gubi się lekko w deklaracjach czasu pracy na baterii – na jednej ze swoich stron podaje 6 godzin czasu rozmów, a na innej 1100 minut GSM (czyli ponad 18 godzin!). Oczywiście bierzemy pod uwagę, że pomiary producenta wykonywane są w warunkach laboratoryjnych, gdzie siła sygnału jest stała, podobnie jak temperatura i wilgotność otoczenia oraz natężenie ruchu w sieci komórkowej.

W czasie realnych testów bateria nie zawiodła jednak naszych oczekiwań. Czas rozmów wyniósł 9 – 9,5 h, przy czym zaznaczamy, że przez większość czasu byliśmy w zasięgu sieci 3G/HSPA.

Średni czas korzystania z telefonu podzielić możemy na trzy części. Jeśli zamierzamy wyżywać się na „es dwójce” do granic możliwości, telefon wytrzyma maksymalnie 12-14 godzin (czyli w praktyce jeden dzień).

Jeśli nie przesadzamy z czasem spędzonym przy grach 3D, rozmowach telefonicznych, filmowaniu, fotografowaniu i oglądaniu filmów, to telefon powinien spokojnie wytrzymać 2,5 dnia (podświetlenie ustawione na całkiem komfortowe 20%).

Jeśli nie lubimy dzwonić, a zamiast tego piszemy SMS-y i nie spędzamy wiele czasu w internecie (max. kilkadziesiąt minut dziennie), a zdjęcia wykonujemy okazjonalnie, to Samsung Galaxy S II odwdzięczy się czasem pracy docierającym nawet do 4 dni.

W trybie czuwania telefon będzie w stanie wytrzymać ponad 3 tygodnie.

Jednym z czynników pozytywnie wpływających na zużycie energii jest dobrze funkcjonujący system zarządzania częstotliwością procesora. Pełna prędkość (1200 Mhz na każdy rdzeń) osiągana była zaledwie przez 5% czasu działania telefonu, natomiast przez 75% czasu urządzenie działało na 200 Mhz. Zmiana częstotliwości nie miała negatywnego wpływu na płynność pracy systemu.

  • Rozmowy: 9,30 godz.
  • Internet: 11,40 godz.
  • Tryb czuwania: 20-28 dni
   
  

Ekran

Kąty widzenia  Samsung Galaxy S 2

 

 

Problem z ekranem w Samsung Galaxy S 2

 

Kąty widzenia

Tutaj nie musimy się rozpisywać – kąty są po prostu genialne. Ekran Super AMOLED Plus nie ma sobie równych pod tym względem (wśród telefonów). Jednak same kąty nie są główną cechą wyróżniającą ten wyświetlacz.

Jak już wspomnieliśmy wcześniej rezygnowano tutaj z układu PenTile (RGBG) na rzecz tradycyjnego RGB, przez co ilość subpikseli zwiększyła się z 8, do 12 (czyli o 50%) skutkując wyraźną poprawą szczegółowości obrazu (widoczne np. na krawędziach małych czcionek). Łączna ilość subpikseli wynosi 1,152 miliona.

Ponadto zaznaczyć musimy, że kolory, jakie większość osób ujrzy na zrzutach ekranowych z SGS2 nie odnoszą się absolutnie do tego co widać w rzeczywistości na jego ekranie. Kolory są wybitnie nasycone, a telefon oferuje możliwość ich dodatkowego podbicia! Jeśli przyzwyczaimy się do korzystania z SGS2 nie będziemy chcieli już nigdy spojrzeć na zwykły ekran LCD – gwarantujemy.

Uwaga!
Wiele niezależnych źródeł z całego świata donosi o problemach z wyświetlaczami Samsungów Galaxy S II. Objawiają się one lekkim przyciemnieniem i zmianą kolorystyki lewej części ekranu. Błędy te widoczne są głównie przy niskiej jasności 0-20% na ciemnych tłach (np. szare, granatowe).

Postanowiliśmy sprawdzić, czy dotyczy to również naszego egzemplarza. Okazało się, że tak. Efekt prezentujemy na zdjęciu obok. Pragniemy również dodać, że zjawisko to w trakcie normalnej obsługi interfejsu (na czarnych, białych i jaskrawych tłach) jest praktycznie niewidoczne i z całą pewnością nie będzie powodować dyskomfortu.

   
  

Jakość zdjęć

Dzień
Zdjęcie w ciągu dnia

Noc
Zdjęcie w nocy

Z lampą
Zdjęcie  z lampą

Aparat z przodu
Zdjęcie wykonane aparatem z przodu

 

Samsung Galaxy S 2 oferuje najlepszą jakość zdjęć spośród wszystkich smartfonów, jakie dotychczas testowaliśmy. Widać to przede wszystkim w przypadku fotografii wykonanych w dzień. Ilość szczegółów jakie rejestruje 8-megapikselowa matryca stoi na bardzo wysokim poziomie (jak na telefon), a najlepsze jest to, że producent postanowił nie dodawać silnych algorytmów odszumiających, które z całą pewnością zlikwidowałyby znaczną część detali.

Fotografie dzienne mogą konkurować z tymi wykonanymi przez proste aparaty kompaktowe, jednak nie da się tego napisać o fotkach nocnych – ta kwestia wygląda tradycyjnie dla smartfonów, czyli słabo.

Przedni sensor służący do wideokonferencji również nie ma się czego wstydzić – 2 megapiksele wystarczą zarówno do połączeń wideo, jak i do wykonywania autoportretów.

Ustawień odnoszących się do aparatu cyfrowego jest dużo. Wybrać możemy jeden z kilku trybów fotografowania – jedno zdjęcie, uśmiech, upiększanie, panorama, zdjęcie akcji, obrazek oraz jeden z trybów scenerii, na przykład zachód słońca, świt, tekst, plaża itp.

Bez problemu zmienimy też wartość ekspozycji, tryb autofokusa, czasowe wyzwalanie migawki, rozdzielczość, balans bieli, czułość ISO (100-800 lub auto), stabilizator obrazu (programowy), detekcję mrugnięć, jakość obrazu i włączymy geotagging.

   
  

Jakość nagrań wideo

 

Filmy nagrywane w słoneczny dzień w jakości Full HD (1920x1080 px) są po prostu znakomite. Widywaliśmy już dedykowane kamery HD, które rejestrowały obraz o gorszej jakości. Znów Samsungowi należą się solidne pochwały.

Ilość opcji dostępnych podczas kręcenia filmów jest nieco mniejsza, ale i tak jest w czym wybierać. Nałożyć możemy na przykład jeden z efektów (negatyw, sepia, skala szarości), dostosujemy też rozdzielczość, jakość, doświetlanie LED, ekspozycję, czasowe wyzwalanie migawki i balans bieli.

Zobacz i prównaj nagrania z innych telefonów przetestowanych w serwisie.

   
  

GPS

 

Moduł GPS w Samsung Galaxy S 2

 

W przeszłości zdarzało się, ze Samsungi miewały problemy z GPS-em. Tutaj jednak geolokalizacja działa sprawnie w samochodach i na zewnątrz budynków (w budynkach precyzja lokalizacji spada dość mocno). Sygnał wyszukiwany jest w kilkanaście sekund, czyli szybko.

   
  

Wi-Fi

 

Połączenie Wi-Fi w  Samsung Galaxy S 2

 

Sieci bezprzewodowe wyszukiwane są błyskawicznie, a ich konfiguracja nie wymaga szerokiej wiedzy technicznej. Urządzenie wspiera standard 802.11 b/g/n, więc jest w stanie obsłużyć także wysokie prędkości połączeń.


Opis procedur testowych

Wydajność sprawdziliśmy przy następujących ustawieniach:

  • wyłączone Wi-Fi
  • wyłączony Bluetooth
  • wyłączony GPS
  • brak aktywnej komunikacji z Internetem
  • wyłączone wigdety
  • minimalne podświetlenie ekranu
  • statyczna tapeta

Częstotliwość taktowania procesora głównego, graficznego i pamięci RAM ustawiona była na wartość domyślną dla danego telefonu.